Floorball League (PC)

07.02.2011 17:24 | Miikka Lehtonen | 1454

Tekijä: Prodigium Game Studios
Julkaisija: Prodigium Game Studios
Testattu: Windows 7, Intel Core i5-750, 8 Gt keskusmuistia, Radeon HD 5850, Xbox 360 -ohjain
Saatavilla: PC
Pelaajia: 1, 2-10 (internetissä)
Pelin kotisivu: http://www.fbl-game.com
Arvostelija: Miikka Lehtonen

Salibandy on nopeasti kasvava laji, jota pelkästään pohjoismaissa pelaavat jo sadat tuhannet pelaajat eri ikä- ja taitoryhmistä. Tästä huolimatta lajista ei ole vielä tehty ainuttakaan videopeliversiota. Millä ikinä tämä selittyykään, tilausta on selvästi ollut.

Pitkä odotus päättyi, kun tamperelainen Prodigium julkaisi esikoispelinsä. Floorball League antaa pelata niin kotimaista pääsarjaa kuin kansainvälisiä otteluita. Tästä huolimatta en hymyile kovin leveästi. Miksiköhän?

Yrityksen puutteeseen homma ei kaadu. Floorball League todellakin sisältää Suomen pääsarjan aitoine pelaajineen, sekä myös salibandyn MM-turnauksen. Pelata voi niin yksin- kuin moninpelinäkin, joko yksittäisiä pelejä tai kokonaisia kausia ja turnauksia. Todella mukavana yksityiskohtana moninpeli onnistuu kymmenen miehen voimin, myös internetin välityksellä.

Mistä siis mutruisa suu? Siitä, että niin kovasti kuin haluaisinkin kehua pelin pilviin ja todeta, että salibandyväki sai haluamansa ja odottamansa mestariteoksen, totuus ei ole läheskään niin kaunis.

NHL:n malliin?

Floorball League on veistetty samasta puusta kuin EA Sportsin mainetta ja palkintoja pokkaillut NHL-sarja. Ohjaus tapahtuu vasemman tikun avulla, oikealla heilutellaan mailaa ja muilla napeilla tehdään mitä ihmeellisempiä temppuja. Hetkinen. Vasen ja oikea tikku? Tämänhän pitäisi olla PC-peli! Ja sitä se onkin, mutta PC-peli, jota pitää ehdottomasti pelata padilla, vieläpä mielellään Xbox 360:n padilla. Näppäimistölläkin voi yrittää, mutta rehellisesti sanottuna näppäimistöltä pelattuna Floorball League on pelikelvoton.

Joten padi kouraan ja radalle. Olen pelannut NHL:ni puhki ja sen ohjaukset irtoavat jo selkäytimestä. Niinpä oletinkin aluksi, että Floorball Leaguen tökkiminen johtui vain siitä, että yritin pelata peliä NHL-oppieni takia väärin. Joitain tunteja ja useita pelejä myöhemmin joudun kohtaamaan tosiasiat silmästä silmään: vika ei ole minussa vaan pelissä.

Paperilla kontrollit ovat mainiot, mutta ne olisivat kaivanneet lisää viilausta. Nyt rannelaukaukset lähtevät turhan epäluotettavasti ja niinkin perustason asiat kuin pallon luokse juokseminen ovat turhan kiikkeriä. Ongelmien kanssa oppii elämään, mutta missään vaiheessa ei tullut sellainen olo, että kontrollit olisivat todella napsahtaneet kohdalleen.

Yritys hyvä kymmenen

Valitettavasti samaa voi sanoa monesta muustakin pelin osa-alueesta, sillä esimerkiksi tekoäly on masentavan tönkkö. Pelipäälle osuessaan tekoäly kyllä pyörittää kivasti kuviota ja tekee välillä ihan hienoja maalejakin, mutta samaan aikaan perusasiat tökkivät.

Irtopalloja ei poimita mukaan vaikka ne olisivat vieressä, eivätkä pelaajan tiimikaverit osaa pelata lainkaan yhteen pelaajan kanssa. Koita siinä sitten pelata kun kaverit seisovat huuli pyöreänä ihan väärässä paikassa tai tuplavartioinnissa tekemättä elettäkään.

Näin tuloksena onkin peli, joka kärsii vähän samasta ongelmasta, kuin monet aloittelevat urheilupelit: peli ei juurikaan näytä siltä lajilta, jota se yrittää imitoida. Urheilupelin, varsinkin uskottavan ja hyvän sellaisen tekeminen on aivan tautisen vaikeaa hommaa ja siihen vaadittava tekoäly on haaste, jota moni miljoonabudjetin pelikään ei murra vuosien päästäkään.

Ei ole siis mikään ihme, ettei paljon pienempi tiimi onnistu ensimmäisellä yrityksellä kehuttavasti. Täytyy kuitenkin toivoa, että tiimi ei tästä masennu, vaan yrittää ensi vuonna uudestaan. Floorball Leaguessa on nimittäin potentiaalia.

Edes tämän vuoden peli ei välttämättä ole menetetty tapaus. Kontrollit ovat mitä ovat, eikä tekoälyä vastaan pelaaminen ole hirvittävän hauskaa, mutta kenties pelastus löytyy siitä perinteisestä ratkaisusta: kaveri viereen ja kaksinpeliksi. Pelattiinhan samalla asenteella monta vuotta EA:n urheilupelejäkin sitä todellista vallankumousta odotellessa, joten annetaan nyt Prodigiumille ainakin toinen tilaisuus.

 

Lisää aiheesta

Floorball League -haastattelussa sählypelin tekijät: Prodigium Game Studios

Tamperelainen Prodigium Game Studios teki suomalaista urheiluhistoriaa luomalla sinnikkään uurastuksen tuloksena pelin suositusta urheilulajista, salibandystä. Tuttavallisesti sählynäkin tunnettu laji laajenee vauhdilla maailmalla, minkä myötä siitä tehdyllä videopelillä on pitkällä tähtäimellä potentiaalia Suomen ja Ruotsin ulkopuolellakin.

Dome haastatteli Prodigiumin Pasi ja Petri Kainiemeä. Keskustelussa sivutaan niin pelin tekemiseen käytettyä tekniikkaa, itse rakennettua motion capture -studiota, salibändyliiton kanssa käytyä yhteistyötä kuin tulevaisuuden haaveissa välkkyvää jatko-osaa ja konsoliversioitakin.

Lue myös

EA Sports MMA (PS3, Xbox 360)

NBA Jam (PS3, Wii, Xbox 360)

NHL 11 (PS3, Xbox 360)

Skate 3 (PS3, Xbox 360)

Winter Sports 2011 – Go For Gold (PC, PS3, Wii, Xbox 360)

 

Keskustelu

@2

Tuo on kyllä valitettavan totta. Nykyään kauppojen hyllyt ovat täynnä isojen firmojen urheilupelejä ja kilpailu on jo käytännössä valmiiksi hävitty. Suomalaisen pikkufirman pitäs kilpailla omaperäisyydellä ja innovaatiolla, eikä yrittääkkään EA Sportsin kanssa samalle apajalle. Ei vaikka olisikin eri laji kyseessä.

”Koita siinä sitten pelata kun kaverit seisovat huuli pyöreänä ihan väärässä paikassa tai tuplavartioinnissa tekemättä elettäkään.”

Taitavat olla kotoisin Suomen älyosamäärärajoitteisten yhdistyksestä eli Mansesta.

Muropaketin uusimmat