Arvostelu: Fortnite yhdistelee riemastuttavasti minecraftiä, zombeja, räiskintää ja kaikkea

03.08.2017 20:15 | Miikka Lehtonen | 1464

Fortnite

Epicin Fortnite on pelimaailman todellisia ikuisuusprojekteja. Se julkistettiin vuonna 2011 ja aika pian tämän jälkeen se hävisi vuosiksi näkyvistä. Tällaiset merkit eivät yleensä lupaa kovin hyvää lopputulosta, mutta Fortnite on lopultakin valmis ja yllättää: se on erinomaisen hauska ja kiva peli, jota tosin kannattaa pelata mieluiten kaverien kera.


Julkaisupäivä: Julkaistu / Tekijä: People Can Fly / Julkaisija: Epic Games  / Saatavilla: PC, PlayStation 4, Xbox One  / Testattu: PC ja Playstation 4/ Laitevaatimukset: PC Windows 7 tai uudempi, Core i3 2,4 GHz,  8 Gt keskusmuistia, DirectX 11 -yhteensopiva näytönohjain  / Pelaajia: 2-4 (internetissä) / Muuta: vaatii aktiivisen internet-yhteyden  / Ikäraja: 12


Epic Games on viime vuosina tullut tunnetuksi lähinnä Gears of War -peleistään. Vaikka Fortnite myös sisältää räiskintää, se on kokonaisuutena hyvin erilainen peli kuin Epicin perinteiset tunneliräiskinnät. Minecraftia, zombeja, räiskintää ja ties mitä muuta. Sekalainen paketti, mutta jotenkin hämmentävästi kaikki vain toimii.

Fortnite

Maailmanloppu, taas

Fortnite sijoittuu aikaan maailmanlopun jälkeen. Aivan yllättäen ilmestynyt yliluonnollinen myrsky vei 97 prosenttia maapallon asukkaista tuntemattomaan paikkaan, jättäen loput kolme prosenttia taistelemaan myrskyn sisältä puskevia, loputtomia zombilaumoja vastaan.

Pelaaja on yksi näistä selviytyjistä, joka sattuu epätoivoisella pakomatkallaan törmäämään pienten ja veikeiden robottien asuttamaan bunkkeriin. Se sisältää kokeellista teknologiaa, jonka avulla myrskyn uumeniin voi raivata turvallisia alueita ja näin puskea maailmanloppua takaisin kaupunki ja kylä kerrallaan.

Tästä alkaa eeppinen selviytymistarina, jonka aikana pelaajat pääsevät pelastamaan selviytyjiä, ratkomaan mysteereitä, rakentamaan linnakkeita ja tietenkin myös räiskimään zombeja.

Valikoita tarkastelemalla Fortnite vaikuttaa jonkinlaiselta ilmaispelattavalta mobiilipeliltä, sillä erilaisia valikoita ja alavalikoita on noin miljoona. Pelaaja haalii ympärilleen selviytyjiä, joita voi sitten kokemustasojen karttuessa ja kykypuiden auetessa nakitella erilaisiin hommiin pienten bonusten toivossa.

Tämä ei toki ole sattumaa, sillä Fortnite suuntaa kohti ilmaispelien myrskyisiä vesiä. Ilmaisversio kuitenkin julkaistaan vasta 2018, joten nyt myytävä maksullinen versio päästää halukkaan mukaan meininkiin jo nyt ennen suuria laumoja.

Ilmaisuus näkyy siinä, että peli on aivan täpötäynnä erilaista grindiä. Oli kyse aseesta, selviytyjästä, pelattavasta hahmosta tai zombeja torjuvasta ansasta, aivan kaikkea voi levelöidä ja kehittää paremmaksi. Tämä tapahtuu tietenkin keräämällä erilaisia kokemuspisteitä ja resursseja sokkolaatikoista. Tämä kuulostaa kamalalta, ja rehellisesti sanoen Fortnite kaipaisi jonkinlaista virtaviivaistusta ja valikoiden tuunailua. Kokonaisuus ei ole kuitenkaan kamala, ainakaan ensimmäisten noin 20 pelitunnin perusteella.

Laatikoita jaellaan sangen avokätisesti palkkioiksi erilaisista tehtävistä ja päivittäin vaihtuvista aktiviteeteista, ja vaikka niitä voi ostaa myös oikealla rahalla, missään vaiheessa en tuntenut painetta tehdä näin. Osittain tämä selittyy ehkä sillä, että vaikka miten maksaisi oikeaa rahaa, sillä ei pysty oikomaan kaikkia mutkia, vaan pelata on pakko.

Fortnite

Raksa-Rane ja zombit

Fortnite on pelinä veikeä yhdistelmä Minecraftia ja perinteisempiä räiskintäpelejä. Erilaisia tehtävätyyppejä on useita, mutta ne kaikki kulminoituvat rakennuksen ja craftailun ympärille. Tehtävät sijoittuvat suurille pelialueille, jotka ovat täynnä kiviä, puita, rakennuksia, roskiksia ja kaikenlaista muuta kivaa tilpehööriä. Pelaajat pistävät hakkujensa kanssa haluamansa asiat päreiksi ja keräävät näin jos jonkinlaisia resursseja.

Niillä sitten rakennellaan seiniä, kattoja, lattioita, ammuksia, aseita, ansoja ja kaikkea muuta mahdollista. Aluksi erikoiselta tuntuvana ratkaisuna peli ei juuri koskaan jakele mitään valmista, vaan esimerkiksi tehtävästä palkinnoksi saatava eeppinen haulikko on vain eeppisen haulikon suunnitelma. Ennen kuin saa aseen käteensä, täytyy kerätä vino pino esineitä ja aineksia, joista sitten rakennetaan unelmien pyssykkä. Kaikilla aseilla, ansoilla ja varusteilla on myös kestonsa, joka vähenee käytettäessä. Niinpä se äärimmäinen zombinmurhaaja-ase ei kestä loputtomiin, vaan ennemmin tai myöhemmin joutuu craftaamaan uuden sen tilalle.

Pienen nieleskelyn ja pureskelun jälkeen ratkaisu toimii. Tuntuu hyvältä saada vihdoin kasaan resurssit, joilla voi rakentaa laatikosta löytämänsä legendaarisen haulikon. Tieto siitä, että mikään ei kestä lopullisesti myös motivoi haalimaan lisää raaka-aineita ja resursseja. Peli jakelee niitä hyvin avokätisesti, sillä jo pieni loottimiskierros tehtäväalueella täyttää reput perustason aineilla, joista rakentelee ansoja ja ammuksia pitkään.

Näin muodostuukin hieman erikoinen pelikokemus. Tehtävän tavoitteena voi olla vaikka suojella sääpalloa kymmenen minuuttia zombien hyökkäyksiltä, jotta se saadaan täytettyä ja laukaistua. Usein nämä tavoitteet eivät kuitenkaan aktivoidu heti, vaan pelaajat saavat ensin mielensä mukaan säntäillä ympäri maailmaa etsimässä resursseja ja tekemässä pieniä sivutehtäviä, kuten pelastamassa selviytyjiä tai nuijimassa aarregoblineita.

Kun sitten on aika vakavoitua, rakennetaan kohteen ympärille linnoitus. Hauskana ideana käytössä ei ole mitään valmiita paloja, vaan palatyyppejä: seiniä, lattioita, portaita ja kattoja. Kaikkia näitä perustyyppejä voi muokata lennosta. Esimerkiksi seinät koostuvat yhdeksästä pienemmästä ruudusta. Jos haluaa tehdä seinän, jossa on ovi, voi vain napsauttaa pois päältä kaksi tiettyä palaa ja näin rakentaa ovellisen seinän. Jos taas haluaa vyötärön korkuisen aidan seinän sijaan, napsuttelee vain pois päältä kaksi ylintä vaakariviä ja kyykkysuoja on valmis.

Fortnite

Erilaisia vaihtoehtoja ja mahdollisuuksia on hirmuisesti, ja peli yrittää opettaa niitä heittämällä välillä vastaan erilaisia valmiita rakennelmien piirustuksia, joiden mukaan toimimalla saa rakennettua vaikka vartiotorneja. Tai kentän salaisuuksia paljastavia skannereita.

Minulta kesti pieni hetki tottua siihen, että Fortniten tehtävät eivät ole mitään nopeita sprinttejä maaliviivalle, vaan enemmänkin pieniä Minecraft-pelejä, joissa otetaan rauhallisesti ja keräillään kamaa hetken jos toisenkin. Jos on hoppuinen, voi toki aktivoida tehtävän tavoitteen aiemminkin. Tällöin kaikki saavat varoituksen siitä, että zombit saapuvat pian ja nyt olisi aika rakentaa puolustuslinnoitteita. Pääosin muut pelaajat tekevätkin näin, mutta aina välillä joku vain tässä kohtaa päättää tehdä ragequitit, ilmeisesti koska olisi halunnut vain louhia rautaa maan syövereissä tappiin saakka.

Tuntuu myös siltä, että pelaajat eivät arvosta kamalasti luovuutta, saati sitten harrasta sitä. Linnoitteet ovat usein aika tylsiä: ympäröidään tavoite seinillä ja katolla, etteivät zombit pääse heti kimppuun, heitetään ympärille mitä ansoja repussa nyt sattuu olemaankaan ja sitten ammuskellaan kaikkea mikä liikkuu. Jos haluaa käyttää enemmän vaivaa tai tehdä jotain hienompaa, kannattaa varata mukaan samanhenkistä peliseuraa.

Räiskintä tuntuu hyvältä, mutta ei yllätä. Tarjolla on kamalasti erilaisia aseita, jotka tarjoavat erilaisia pelikokemuksia. Hahmovalikoimasta löytyy myös useita eri hahmoluokkia, joista jokaisella on omat kykynsä ja erikoisuutensa. Tykkäsipä sitten rakennella, sniputella, juosta zombien keskellä katana viuhuen tai tehdä miltei mitä tahansa muuta, siihen löytyy aseet ja sopiva hahmo.

Sivuhuomiona on myös todettava, että Fortnite on yllättävän hauska peli. Sen huumori ei varsinaisesti lyö päin naamaa, mutta hauskoja yksityiskohtia ja hahmoja riittää vähän väliä. Oma suosikkini on ehkä erään hahmoluokan rakentama tykkitorni, joka on jostain syystä jättimäinen panssaroitu nalle. Vieläpä sellainen, joka vihaa kaikkia ei-karhuja. ”Sinä et ole karhu. Kuolema ei-karhuille”, tykkinalle toteaa monotonisella äänellä zombeja kumoon lanatessaan. Minä nauroin, vielä monennellakin kerralla.

Fortnite

Fortnite

Koukussa ollaan

Olen itse hurahtanut viimeisen viikon aikana Fortniteen sen verran tehokkaasti, että pelin parissa menee joka ilta vähintään pari tuntia. Tekemistä on paljon, pelasipa sitten tarinatehtävää tai teki päivittäisiä questeja harvinaisten resurssien tai virtuaalivaluutan toivossa. Peli näyttää ja kuulostaa kivalta, pelaaminen on sujuvaa ja peliseuraa löytyy helposti. Tämä on hyvä juttu, sillä Fortnite on selvästi suunniteltu neljän pelaajan peliksi. Kun hyppää tehtävään, ellei sitä suoranaisesti kiellä, peli etsii aina julkisilta servereiltä seuraa. Toistaiseksi kokemukset ovat olleet hyviä: kukaan ei ole kuittaillut tai puhunut paskaa. Ihmiset kantavat pääosin kortensa kekoon yhteisen hyvän eteen ja hommat sujuvat hiljaisesti, mutta asiallisesti.

Paremman ja sosiaalisemman pelikokemuksen saa toki kavereita mukaan kutsumalla, ja uskoisin, että Fortnite on parhaimmillaan juuri niin koettuna. Rauhallinen ja pitkä valmistautuminen zombi-invaasioon menee kuitenkin mukavammin kun voi rupatella kavereiden kanssa niitä ja näitä roskiksia hakatessaan. Moninpeliallergikkojen taas kannattaa kiertää Fortnite kaukaa, sillä vaikka yksinkin voi pelata, se on tylsää ja puisevaa puuhaa. Tehtävät ovat hidastempoisempia ja kovemmat pistetavoitteet jäävät väistämättä haaveiksi, jolloin progressio on hidasta ja lootti heikkolaatuista.

On kiva nähdä, että vuosikausia kestänyt kehitysjakso ei niinkään ole ollut merkki siitä, että Epic ja People Can Fly ovat olleet pelinsä kanssa hukassa, vaan siitä, että Fortniteä on tuunattu ja viimeistelty. Työtä on yhä jäljellä, sillä ne sekavat valikot ja alavalikot kaipaisivat tuunausta ja järkeistystä, ja veikkaan, että grindejäkin pitäisi vähän oikoa tai poistella pelistä. Pääosin ollaan kuitenkin oikein hyvällä mallilla. Pelaaminen on kivaa, sisältöä riittää ja tuntuu siltä, että free to play -mekaniikatkin on tehty järkevästi.

On jokaisen oma asia, haluaako pulittaa pelistä nyt pyydetyn hinnan vai odotella ilmaista varaslähtöä. Itse maksaisin, sillä Fortniten parissa on pahuksen kivaa.

 

Huom: Fortniten PC- ja PlayStation 4 -versiot voi yhdistää linkittämällä Epic-tilinsä PlayStation Network -tiliinsä. Näin pystyy pelaamaan saman ostoksen jälkeen kumpaa tahansa versiota. Progressio siirtyy pelistä toiseen, mutta ristiinpeluu ei onnistu ainakaan vielä. PC-versiota pelataan PC-pelaajien kanssa, PlayStation 4 -versiota oman väkensä kanssa.

 

 

FORTNITE

”Epicin uutuus yhdistää oudosti minecraftia, zombeja, räiskintää ja ties mitä muuta – ja hämmentävästi kaikki toimii mainiosti.”