Heroes of Might and Magic 4: Winds of War (PC)

26.04.2003 00:00 | Muropaketin toimitus | 192

Heroes of Might and Magic -pelisarja on yksi niistä vuoropohjaisista strategioista, jotka ovat saavuttaneet lähes kaikkien PC-pelaajien suosion ikään tai sukupuoleen katsomatta. Pelin yksinkertainen käyttöliittymä ja addiktiivinen meininki pitävät otteessaan pelottavan hyvin, ja sehän on tietänyt rahaa pelisarjaa julkaisseelle 3DO:lle. 3DO onkin muistanut meitä tasaisin väliajoin pelisarjan uusilla osilla ja niiden lisälevyillä. Heroes of Might and Magic 4 ilmestyi noin vuosi sitten, marraskuussa se sai ensimmäisen lisälevynsä ja nyt Heroesin ystäville tyrkytetään toista lisälevyä, joka on nimetty Winds of Wariksi.

Heroes of Might and Magic -pelisarjan lisälevyjä on usein moitittu sisällön puutteesta ja samaa valitusta voidaan jatkaa Winds of Warin kohdalla. Mukavahko kasa uusia karttoja, kolme uutta hirviötä, pari uutta musiikkitrackiä sekä kasa vähäpätöisempiä uudistuksia on aika vähän, kun ottaa huomioon, että paketista pitäisi maksaa kokonaiset 30 euroa. Toiset ajatukset alkavat kuitenkin pyöriä päässä, kun katsoo paketin sisällön laatua. Suuri osa kartoista on mukavan laajoja ja kuusi uutta kampanjaa tarjoavat pelattavaa pitkäksi aikaa, vaikka kampanjoita yhteen sitova tarina ei varsinaisesti häikäise.

Huono tarina on kuitenkin parempi kuin ei tarinaa ollenkaan, joten homman nimi on seuraava: Axeothin pohjoisosassa sijaitseva varakas ja hyvin menestyvä Channonin kuningaskunta on joutunut peräti viiden armeijan hyökkäyksen kohteeksi. Viidessä ensimmäisessä kampanjassa kukin armeija vuorollaan matkaa kohti Channonia. Viimeinen koitos on itse Channonin valtaus, ja kampanja avautuu vasta kun ensimmäiset viisi on pelattu läpi. Loppujen lopuksi tehtäviin ei ole käytetty kovinkaan paljoa mielikuvitusta, vaan tehtävät ovat tuttua huttua Heroesia aiemmin pelanneille. Heroes 4:n aiemmissa osissa voittoisiksi todetut strategiat toimivat edelleen ja tekoälykin tuntuu käyttäytyvän samalla tavoin kuin pelisarjan aiemmissa osissa. En tiedä johtuuko se minusta vai alkaako Heroes 4:n toisto viimeinkin tuntua aikansa eläneeltä? Moninpelinä nämä uudet kentät kuitenkin uppoavat edelleen.

Winds of Warin mukanaan tuomat kolme uutta yksikköä ovat Frenzied Gnasher, katapultti sekä monstereiden uusi kunkku, todella omaperäisesti nimetty MegaDragon. Uudet yksiköt on suunniteltu hyvin, mutta niitä on edelleen vain kolme, eikä se yksinkertaisesti riitä, kun tarjolla ei ole yhtään uutta artifaktia, loitsua tai aarretta. Kuusi uutta ”olentogeneraattoria” kartoilta voi löytää, mutta nekin tuovat peliin vain vähäisen uudistuksen. Heroes-laajennusten tavan mukaan grafiikkaa ei ole lähdetty rukkaamaan, mutta uusia taustamusiikkeja on sentään pari kappaletta. Kukaan ei liene eri mieltä jos sanon, että uusien karttojen lisäksi paketista olisi saanut löytyä paljon muitakin uusia ominaisuuksia.

Winds of Warin sisältöä on hankala haukkua huonoksi, mutta sisällön vähyys on suuri ongelma. Joku pelistudio olisi saattanut julkaista tällaisen paketin peräti päivityksen muodossa, mutta ei 3DO. Rahastuksen hajua on siis ilmassa, mutta Heroes of Might and Magicin ystäville tämäkin lisälevy on harkitsemisen arvoinen ostos. Kannattaa kuitenkin harkita useampikin hetki ennen kauppaan ryntäämistä, sillä hinta/laatu -suhde ei ole kohdallaan.

— Mikko Matilainen