Uusimmat

Jak and Daxter: The Lost Frontier (PS2, PSP)

13.05.2010 17:00 Muropaketin toimitus

PSP:a ajattelee harvoin vahvana alustana tasoloikille, mutta viime vuodet ovat tehneet siitä varteenotettavan vaihtoehdon niidenkin ystäville. LocoRocot ja Little Big Planet sekä Crushin kaltaiset pienemmät julkaisut eivät ole vain erinomaisia pelejä, vaan ne myös tarjoavat jotain erilaista, mitä ei löydy kilpailevilta alustoilta.

Uusimpana tulokkaana tähän kasvavaan joukkoon saapuu uusi Jak & Daxter, joka on edellä mainittuja perinteisempi, muttei yhtään niitä huonompi tasoloikinta. Vaikka alkuperäiset Jak & Daxterit kehittänyt Naughty Dog ei olekaan uutukaisen takana, se näkyy yllättävän vähän laadussa.

Ilmojen halki

Jak & Daxter: The Lost Frontier on Sonyn jo vuonna 2006 rekisteröimä nimike, joka tuntui sittemmin jääneen unholaan. Naughty Dog siirtyi PS3:n ja Unchartedin pariin eikä pelkkään Daxteriin keskittyneen sivuosan kehittänyt Ready At Dawn jatkanut Jak & Daxter universumin parissa, joten kaikki olettivat Last Frontierinkin olleen kuollut ja kuopattu projekti. Sitten peli kuitenkin ponnisti esiin, kuin tyhjästä.

Lost Frontierissa Jakin asuttama maailma on pulassa. Energianlähteenä toimiva Eco-mönjän määrä on jyrkässä laskussa eikä syytä tähän tiedetä. Jak ja Daxter lähtevät etsimään vastauksia mysteeriin. Seikkailu tarjoaa aikaisemmista osista tuttua huumoria, joka keskittyy lähinnä Daxterin sutkautuksiin. Vakavammin otettava osuus juonesta ei yllä yllätyksettömyydessään Naughty Dogin tarinoiden tasolle, mutta se tarjoaa kaiken hyppimisen ja pomppimisen ohella riittävästi viihdykettä.

Last Frontier palaa ensimmäisen Jak & Daxterin enemmän tasoloikintaan ja kevyiden pulmien ratkontaan painottuvaan pelityyliin. Jakilla on edelleen käytettävänään erilaisia aseita, mutta ammuskelu ei ole aivan niin suuressa osassa kuin Jak 2:ssa ja 3:ssa. Jakin uudet erikoiskyvyt ovat pääosassa niin puzzlenratkonnassa kuin taisteluissakin. Niiden avulla voi muun muassa hidastaa aikaa, suojatua Eco-pallon sisälle ja teleportata tietyissä tilanteissa.

Jak 3 tarjosi aikanaan aavikkoajelua, mutta vähenevän Econ mysteeriä selvitetään tasoloikinnan lisäksi paikasta toiseen lentelemällä. Samalla joutuu tietysti ilmataisteluihin pienten ja isojen kohteiden kanssa. Päätarinan ohessa voi myös tehdä sivutehtäviä, joissa kisataan toisia lentäjä-ässiä vastaan tai tuhotaan kohteita tietyn aikarajan sisällä. Ne tarjoavat mukavasti vaihtelua suoraviivaiseen paikasta toiseen lentelyyn.

Daxter ei istu tälläkään kertaa koko aikaa vain Jakin harteilla. Sen lisäksi että Daxterin voi lennättää sabotoimaan vihollisten lentokoneita lentelyosuuksien aikana, hän pääsee näyttämään pimeämmän puolensa jouduttuaan jälleen kerran kosketuksiin pimeän Econ kanssa. Dark Daxter osuudet ovat pelin heikointa antia keskinkertaisen kenttäsuunnittelun takia. Idea riehuvasta hirviö-Daxterista on hyvä, mutta toteutus olisi kaivannut parannusta. Puzzlet pelastavat nämä osiot täydeltä epäonnistumiselta, mutta nekään eivät nosta niitä muun pelin tasolle.

Jakin ja Daxterin uusin seikkailu tarjoaa kiitettävästi erilaista kehitettävää. Jakin aseet ja suojavarustus paranevat arkuista löydettävillä lisäosilla, vihollisilta saatavaa pimeää ecoa voi käyttää Jakin taitojen vahvistamiseen sekä muuntamiseen ja käyttämiään lentokoneitakin voi muokata ja parantaa niiden eri osia. Kentistä löytyy jälleen kerran myös Precursor Orbeja, joilla saa avattua esimerkiksi isopäisen Jak-hahmon ja muita enemmän tai vähemmän hölmöjä salaisuuksia.

Ongelmia maailman reunamilla

Lost Frontier ei ole erityisen pitkä peli. Pelkän tarinan läpi pelaaminen ei kestä muutamaa tuntia kauempaa ja sivutehtävienkin kanssa pituus voi jäädä alle kymmeneen tuntiin. Tätä on yritetty kompensoida ensimmäisen läpipeluun jälkeen avautuvalla vaikeammalla pelikerralla ja sillä, ettei ensimmäisen kerran aikana saa paranneltua kaikkea huippuunsa. Jos siis on sellainen pelaaja, että haluaa tehdä peleissä kaiken, toinen läpipeluukerta on pakollinen.

Pituus ei kuitenkaan ole seikkailun suurin ongelma, sen kunnian saavat ajoittain huonot kamerakulmat. Kontrollit toimivat moitteettomasti, mutta tiettyjen kohtien ennalta määrättyjen kamerakulmien takia on joskus vaikeaa hahmottaa etäisyyksiä ja Jakin sijaintia esimerkiksi liikkuviin tasoihin nähden. Tämä johtaa pelaajasta riippumattomiin kuolemiin. Kameraongelmia esiintyy onneksi vain yksittäisissä kohdissa, joten ne eivät pilaa koko peliä.

Henki tallella

High Impact Games on onnistunut tavoittamaan Naughty Dogin tuotosten hengen. Se näyttää, kuulostaa ja tuntuu Jak & Daxter -peliltä. Se tarjoilee erinomaista grafiikkaa ja ääninäyttely sekä musiikit on tehty ammattitaidolla. Sen aikana kohtaa monia erinomaisia hetkiä, jotka tuovat mieleen ajat PlayStation 2:n Jak & Daxter -pelien parissa. Sen voisi hyvinkin kuvitella olevan Naughty Dogin kehittämä, mutta kompurointien takia kokonaisuus ei yllä heidän alkuperäisten pelien tasolle.

 

Tekijä: High Impact Games
Julkaisija: Sony
Testattu: PSP
Saatavilla: PlayStation 2, PSP
Pelaajia: 1
Pelin kotisivu: http://fi.playstation.com/games-media/games/detail/item156616/
Petteri Kaakinen

 

Lisää aiheesta

Daxter – Pikkurotan laadukasta tasoloikkaa (PSP)

Daxter (PSP)

Jak 3 (PS2)

Jak II: Renegade (PS2)

Jak X: Combat Racing (PS2)

Lue myös

How to Train Your Dragon (PS3, Wii, Xbox 360)

Kaviokatsaus – testissä vauhdikkaat hevospelit

LocoRoco: Midnight Carnival (PSP)

Scene It Twilight (PC)

Sonic & Sega All-Stars Racing (PS3, Wii, Xbox 360)

Super Mario Galaxy 2 -ennakko (Wii)