Uusimmat

Metroid Prime 2: Echoes –ennakko (GC)

26.11.2004 00:00 Muropaketin toimitus

Kaksi vuotta sitten julkaistu Metroid Prime oli todella merkittävä peli niin Nintendolle kuin koko Metroid-pelisarjalle. Teksasilaisen Retro Studiosin ennakkoluuloton päätös siirtää Samus Aranin seikkailut 3D-maailmaan ei osoittautunut pelkästään toimivaksi, vaan uutta elämää koko pelikronikkaan puhaltaneeksi ratkaisuksi.

Tämän vuoden ehdottomasti odotetuimmaksi GameCube-peliksi onkin muodostunut Primen jatko-osa Metroid Prime 2: Echoes, jonka synkkään maailmaan tutustuimme.

Pelisarjalle ominainen vähän kerrallaan avautuva tarina yllätyksellisine juonenkäänteineen pätee myös Echoesiin. Tapahtumat käynnistyvät palkkionmetsästäjämme lähdettyä etsimään kadonnutta Galaktisen liittouman joukkoyksikköä. Samus päätyy lopulta Aether-nimiselle planeetalle, jonka meteoriitin isku on muuttanut epävakaaksi. Planeetta on jakautunut valon ja pimeän maailmaan, joiden asukkaiden luminothien ja ingien välillä käytävän taistelun Aetherin herruudesta luminothit ovat häviämässä. Vanhat tutut avaruuspiraatit ovat rahanahneine motiiveineen mukana, ja lähes peilikuvan tavoin toimivassa Aetherissa liikkuu myös kovasti Samusilta oudosti näyttävä, synkäksi metsästäjäksi kutsuttu olento.

Uutta ja vanhaa

Aetherin kahta maailmaa silmälläpitäen Samusin asearsenaaliin on lisätty kaksi tärkeätä sädeasetta perinteisen Power Beamin rinnalle. Valosta voimansa saava Light Beam sekä pimeää energiaa hyödyntävä Dark Beam toimivat parhaiten toistensa vastamaailmoissa. Päinvastoin kuin perinteinen Power Beam, uudet aseet sisältävät rajoitetun määrän ammuksia. Taistelun lisäksi säteitä tarvitaan muun muassa erilaisten ovien avaamiseen sekä lataamaan kristalleja, jotka luovat Samusia pimeän Aetherin tappavalta ilmastolta suojaavia alueita. Tarpeellisuutensa vuoksi uusien voimakkaiden sädeaseiden käyttöä joutuukin mietiskelemään tarkemmin, mikä tuo mukavan strategisen lisän peliin.

Myös Samusin palloksi muuttavaa morph ball -tilaa on viritelty, ja sillä on aikaisempaa laajempi merkitys. Pelin tekijät ovat lupailleet kuulapeleistä inspiraatiota hakevia peliosioita, joista ennakkoversio antoi hieman esimakua yksinkertaisen sähköaidoilla varustetun labyrintin muodossa. Sarjan pitkäaikaisempia faneja varmasti miellyttää Echoesiin vanhemmista Metroideista tuodut Samusin uudet kyvyt. Mielenkiintoinen uusvanha tuttavuus on tarttumissäde, jolla on mahdollista ylittää hankalia tiputuksia ja rotkoja.

Metroid Primen parhaisiin keksintöihin kuuluivat Samusin kypäränäyttö ja erilaiset visiirit. Jatko-osaan on luvassa liuta uusia visiirejä, joista mielenkiintoisimmat puuttuivat kokeilemastamme yhden kentän ennakkoversiosta. Käytössä oli ainoastaan ensimmäisestä Primestä tuttu Scan Visor, paljon selkeämmäksi muokattuna tosin. Tutkittavat tavarat ja asiat eivät näy enää pelkkinä ikoneina, vaan esineet ja alueet hehkuvat nyt kokonaan erivärisinä muusta maastosta.

Ennakkoversio ennakoi hyvää, muttei esittele paljoakaan Echoesiin luvatuista uutuusominaisuuksista. Tunnelma on kuitenkin enemmän kuin kohdallaan, ja visuaalisesti peli on jopa näyttävämpi kuin edellinen Prime. Tämän lisäksi kaikki, mikä oli hyvää alkuperäisessä Metroid Primessä, vaikuttaisi olevan tallella myös Echoesissa.

Antti Mutta

Tekijä: Retro Studios
Julkaisija: Nintendo
Testattu: GameCube
Saatavilla:GameCube
Pelaajia: 1-4
Laitevaatimukset:
Pelin kotisivu: Metroid Prime 2: Echoes