Arvostelu: Metroid: Samus Returns on hieno comeback sekä pelisarjalle että Samus Aranille

03.10.2017 12:22 | Mikael Miilumäki | 1034

METROID: SAMUS RETURNS

Piirtäkää rasti seinään ja lunastakaa voitetut vedot: kauppojen hyllystä voi kauramaidon lisäksi ostaa uuden Metroid-sarjan edustajan! Aivan tarkkoja kun ollaan, niin täysin uusi peli ei ole kyseessä, sillä Samus Returns on uudestaan nikkaroitu versio Game Boylle julkaistusta Metroid 2: Return of Samuksesta. Tästä ei kannata huolestua, sillä vanhasta ei ole jäljellä oikeastaan kuin lähtökohta. Ja Samus Returns on vieläpä erittäin onnistunut comeback!


Julkaisupäivä: julkaistu / Tekijä: MercurySteam, Nintendo / Julkaisija: MercurySteam  / Saatavilla:  3DS / Testattu:  New 3DS XL / Pelaajia: 1 / Ikäraja: 7


Planeetalla SR388 on havaittu Metroideja ja Galaktinen Federaatio ei ole tästä ensinnäkään mielissään. Federaatio lähettää joukon omia sotilaitaan metsästämään ja tuhoamaan planeetalla elävät Metroidit, mutta ryhmä jää sille tielleen. Kun omat sotilaat epäonnistuvat, kutsutaan paikalle galaksin paras palkkionmetsästäjä: Samus Aran. Tässä kohtaa kuvaan astuu myös pelaaja, jonka tehtävä on varmistaa etteivät Metroidit leviä pitkin galaksia.

Tarinaa ei voi sanoa runsaaksi tai erityisen mutkikkaaksi, mikä ei kuitenkaan ole huono veto. Samus on vain ammattilainen duunikeikalla ja tarina on lähinnä tekosyy lähettää pelaaja samoilemaan yksin SR388:n synkkiin luoliin ja onkaloihin. Galaksin tehokkain palkkionmetsästä ei kaipaa ketään apukuskin paikalle neuvomaan ja pätemään, joten pelaaja on yksin haasteiden edessä.

METROID: SAMUS RETURNS

Aluksi Samuksen avaruuspuvusta ei löydy hienouksia, vaan sankarimme täytyy tulla toimeen tavallisen laseraseen avulla. Edetäkseen pidemmälle täytyy etsiä päivityksiä pukuun ja Samuksen asearsenaaliin. Jos haluat lähteä seikkailemaan huoneeseen missä on kuuma kuin kiirastulessa, niin avaruuspuvun täytyy kestää kuumuutta. Loogista, eikö? Juuri tehokkaampien aseiden ja päivitysten etsiminen on seikkailun suola, kuten sarjan aikaisemmissa osissa.

Sankarillamme on pari uutta ässää hihassaan, vaikka kyseessä on klassinen 2D-Metroid.

Kun viholliset puskevat iholle, niin oikein ajoitetulle torjunnalla saa hetkeksi tihulaisilta tajun pois. Rivivihollisilta saa sen jälkeen nirrin pois parilla lasertykin tarkalla osumalla. Samaa mekaniikka kannattaa hyödyntää myös erilaisten pomovastusten kanssa painiessa. Vaikka Samus Returns ei ole armottoman vaikea kokemus, niin pelaajaan kannattaa pitkää kieli keskellä suuta, etenkin pomovastusten suhteen. Kuolo korjasi allekirjoittaneen useampaan otteeseen, mutta syyllinen löytyi aina sohvalta.

METROID: SAMUS RETURNS

Vanhoihin 2D-Metroideihin verrattuna Samus on myös reilusti entistä notkeampi. Nappia painamalla pystyy tähtäämään laserosoittimen avustamana oikeastaan mihin suuntaan tahansa. Tämä helpottaa reippaasti yksittäisten vihollisten päästämistä pois päiviltä ja näyttää varsin siistiltä. Kehittäjät ovat selvästi kiinnittäneet huomiota animaatioihin, sillä Samus pyörii villisti ja valppaana kun pelaaja ottaa jyvälle ulkoavaruuden muukalaisia.

Samuksella on arsenaalissaan myös kourallinen erityisen tehokkaita aeon-kykyjä, joista merkittävin on karttapulssi. Pulssi paljastaa kartalla huoneet joissa pelaaja ei ole vielä ehtinyt vierailla ja näyttää myös mitkä hahmon lähellä olevista pinnoista voi rikkoa. Puristien mielestä tämä voi tehdä etenemisestä liian simppeliä, mutta itse tykästyin ominaisuuteen. Turha harhailu ja turhautuminen putoavat pois kuvioista, kun voi tiukan paikan tullen selvittää, mihin kattotiileen voi tehdä reiän. Onkin ihan pelaajasta kiinni, miten paljon pulssia haluaa hyödyntää.

METROID: SAMUS RETURNS

Metroid: Samus Returnsin ulkoasu on 3DS:n mittapuulla paikoin ihan nättiä ja myös 3D-efektiä hyödynnetään fiksusti, mutta aika vaikea siitä on enää tässä kohtaa innostua. Kenties Switch on hemmotellut tässä kohtaa jo pilalle, mutta 3DS:n voisi päästää jo hyvin ansaituille eläkepäiville.

Musiikit sen sijaan eivät ole jääneet jumiin menneisyyteen, vaikka sarjan fanit varmasti tunnistavat sieltä soinnun tai kaksi. Musiikit tukevat hienosti tunnelmaa oudosta planeetasta ja siitä, että pelaaja on yksin pelimaailman hirviöiden kanssa.

Samuksen uudesta tulemisesta on vaikea etsiä sen suurempaa vikaa, mutta kontrollit eivät ihan osu maaliin. Ongelmaa ei olisi, jos pelaaja saisi vaihdella nappien toimintoja mielensä mukaan, mutta tämä ei valitettavasti onnistu. Olisin mieluusti ammuskellut 3DS:n takanäppäinten välityksellä, mutta täytyy tyytyä kehittäjien valintaan.

Metroid: Samus Returns on hieno esimerkki tutun pelin tuoreesta versiosta, mutta samalla se on hieno comeback Samus Aranille. Vaikka esitys perustuu jo vuonna 1991 julkaistuun Game Boy -peliin, eikä sarjan peruskaavasta tehdä suuria irtiottoja, niin kehittäjät ovat lisänneet reilusti lihaa luiden ympärille. Niinpä vanhaa pohjaa tuskin huomaa. Jos et ole vielä päästänyt 3DS:ää eläkepäiville, niin Samus kannattaa toivottaa avosylin takaisin.

 

METROID: SAMUS RETURNS

”Metroid: Samus Returns modernisoi neljännesvuosisadan ikäisen tasoloikan hienosti.”