MindRover: The Europa Project (PC)

15.02.2001 18:38 | Jukka O. Kauppinen

Guerillajulkaisija CogniToyn MindRover: The Europa Project on peliohjelma sieltä oudommasta päästä. Tätä ohjelmaa ei ole tarkoitettu vauhdikasta toimintaa tai välitöntä meininkiä etsiville, sillä MindRover yhdistää mielenkiintoisella tavalla visuaalisen ohjelmoinnin/tuotekehityksen pikkuruisiin robotteihin. Pelaajat rakentavat alustoille kulloisenkin päämäärän ja mielihalunsa mukaisia pieniä robotteja, antavat niille kevyen ohjelmointisilauksen ja päästävät laitteet liikenteeseen.

Tavallaan mieleen tulee vaikkapa robottijalkapallo, jossa suomalaisetkin joukkueet ovat olleet mukana korkealla profiililla, viimeksi Australiassa. Mutta siihen hommaan mahtuu mukaan vain harva ja valittu, loput joutuvat tyytymään vaikkapa Legon robottirakennussarjoihin – tai tietokoneelle löytyviin erikoisiin rakentelu/ohjelmointipeleihin.


Robottien romurallia. Kilpa-ajoa jossa kaikki keinot ovat sallittuja.

Hiiri sokkelossaan.

Sotarobotin tutkat hakevat vihollisia…

Näillä ohjelmillahan on itse asiassa erittäin pitkät perinteet. Originin Omega oli jo 80-luvulla kova sana kooderihurahtaneiden keskuudessa. Pelaajan vain piti koodata käsin koko tankin tekoäly pelin omalla ohjelmointikielellä, mikä vaikeustasollaan kippasi sen samantien useimpien pelaajien ulottumattomiin. Vastaavanlaisia pelejä on sittemmin nähty harvakseen, mutta CogniToyn MindRoverille on annettava pisteet tämän idean fiksusta keventämisestä, kuitenkin säilyttäen pelaajalle selvän haasteen robottien suunnitteluun ja kehittämiseen. Tekoäly löytyy jo valmiiksi, kuten myös robottien alustat ja eri komponentit – ne on vain yhdistettävä toimivaksi kokonaisuudeksi ja määriteltävä toimintalogiikka, kaikki hiirivetoisella graafisella käyttöliittymällä.

Sumoa, sotaa ja rallia

Peli sisältää laajan valikoiman erilaisia tehtävätyyppejä, joihin on suunniteltava kuhunkin mahdollisimman hyvä pikkurobotti. Roboteille on kolme erilaista alustaa: ilmatyynyalus, auto tai telaketjuilla kulkeva tankinpohja. Kutakin on kolmea eri kokoa.

Tehtävätyyppejä on puolestaan neljää sorttia: taistelu, urheilu, kilpa-ajo ja sekalaiset. Tähän päälle vielä harjoitustehtävät, joissa opetetaan robottien rakentamista. Tehtävien päämäärät voivat olla erittäin monipuolisia ja siinäpä riittääkin pelaajalle haastetta rakentaa kuhunkin mahdollisimman hyvä robo. Raskaasti aseistettu telaketjutankki kun ei ole välttämättä kovin hyvä jääkiekkoa pelaamassa. Sumopainijalla puolestaan voisi olla melko onneton olo kilpa-ajoradalla.

Esimerkkejä tehtävistä ja tehtävätyypeistä:

Taistelut :

·        World War I – avoin areena jolla tankeilla on vain yksi tavoite: tuhota toiset tankit mahdollisimman tehokkaasti. Robotin on etsittävä aktiivisesti toisia vempeleitä ja annettava isän kädestä.

·        Capture the flag – lipunryöstöä.Ohjelmoi robotti hakeutumaan vastapuolen lippuun – ja suojelemaan omaa.

·        Dinku Duos – kahden tankin joukkueet sotivat vastakkain.

Sekalaiset :

·        Pursuit – takaa-ajo poliisit ja rosvot-tyyliin. Ohjelmoi robotti ajamaan toista takaa.

·        Maze Rover – sokkelossa mönkimistä. Saatko robotin niin viisaaksi että se selviää sokkelon halki?

Urheilu :

·        Sumo Hover – sumopainoa ilmatyynyaluksilla. Työnnä toinen ilmatyynyalus painimatolta.

·        Hockey – jääkiekkoa kahden robotin joukkueilla. Robotit on saatava sekä suojelemaan omaa maalia että viemään kiekkoa toisen maaliin.

Kilpa-ajo :

·        Drag Race – kiidä ajorata päästä päähän mahdollisimman nopeasti – mutta heti maalilinjan takana on sähköaita jota ennen on jarrutettava.

·        Figure Eight Race – robotit kiitävät kahdeksikon muotoista rataa. Pelaajan on kehitettävä ohjausjärjestelmä joka pitää kulkuneuvon radalla kolmen kierroksen ajan.


Sivututka havaitsee kohta lähestyvän ohjuksen – mutta ehtivätkö moottorin sinkauttaa väistöliikkeeseen?

Vasen robotti on livahtanut toisen kuolleeseen kulmaan.

Kamppailua ahtaassa sokkelossa.

Kirjahyllyjen keskellä viuhuu kaksi pikkurobottia villissä tanssissa.

Eli kaikenlaista on lupa tehdä. Monipuolisuus ja älyllinen haaste ovat MindRoverin ehdottomia hyviä ominaisuuksia. Pelaajalle annetaan tietty päämäärä ja mahdollisesti rajoituksia mitä robottialustoja voi käyttää, ja sen jälkeen on itsestä kiinni millaisen laitteen tekee. Eikä vaikeusastekaan ole kovin korkealla, minkäänlaista ohjelmointitaitoa ei pelissä tarvita mutta päättelykykyä ja yrittämisen halua kuitenkin.

Helppoa robotinrakentelua


Alkeistehtävässä voi rakentelun kohteeksi valita kahdesta alustasta. Itse tekemiään robotteja voi määrätä myös toisen joukkueen kalustoksi.


Varustelematon ilmatyynyalus.


Raskaasti aseistettu yksinkertainen robo josta puuttuu vielä logiikka ja hienosäätö.


Sumopainiva mastodontti.

Robottien rakentaminen on kolmivaiheinen urakka. Tehtävän valittuaan on pelaajan ensin päätettävä millaiselle alustalle laite kehitetään. Joissakin tehtävissä käytössä on vain yksi alusta tai niitä on muutoin rajoitettu. Tämän jälkeen täytyy laite varustaa lisälaittein.

Laitteet elikkä komponentit on jaettu käyttötarkoituksensa mukaan eri luokkiin, joita ovat esimerkiksi sensorit, moottorit/kulunhallinta ja aseet. Komponentit eivät ole yksinään valmiita laitteita. Tokihan vaikkapa ilmatyynyaluksen perään voi laittaa kaksi suihkumoottoria, mutta mitä iloa siitä olisi kun ne vain puhkuvat alusta suoraan eteenpäin? Tai kolme laseria rivissä – jotka eivät koskaan tulita. Mitä jos robotin on seurattava kohteita, koettava pysyä niiden perässä – pelkkä tutkan robotin päälle asettaminen kun ei liikuta laitteita mihinkään.

Tärkeä osa pelin perusideaa on aikaansaada fiksusti toimivia laitekokonaisuuksia komponentteja yhdistelemällä. Aikaansaatuihin laitteisiin voidaan vielä määritellä yksinkertaisia komentoja ja toimintoja, hieman ohjelmointitapaisesti. Kaikki kuitenkin tehdään graafisen käyttöliittymän avulla, kuvakkeita siirrellen ja liuku/pyöriviä säätämiä räpläten.

Yksinkertaisia reaktioihin perustuvia toimintoja voi luoda yhdistelemällä eri komponentteja. Esimerkiksi tutkaan voi yhdistää huoleti aseen jos toisenkin ja jos se havaitsee jotakin, sanovat aseet pum. Samalla tavoin yksinkertaisen viholliseen hakeutuvan robotin saa aikaan laittamalla vaikkapa muutaman tutkan haravoimaan sivusuuntia, ja huutamaan moottoreille kaasukäskyjä jotain havaitessaan. Vähänkin monimutkaisempiin toimintoihin tarvitaan kuitenkin hieman loogisia komentoja. Myös nämä toimivat graafisen käyttöliittymän kautta – logiikkapalikoita vain vedellään menusta, yhdistellään toisiinsa ja ruuveja väännellään halutun reaktion aikaansaamiseksi.

Esimerkiksi normaalisti suoraan eteenpäin sojottava tutka voidaan säätää muutamalla palikalla kääntyimään edestakaisin 90 asteen kulmassa, jolloin se kattaa normaalia suuremman alueen. Monimutkaisemmat robotit voivat tosin olla jo aikamoisia graafisia sotkuja jos kaikki toiminnot ahtaa näkyviin samalle ruudulle. Robotit voi lisäksi ohjelmoida toimimaan useammissa erilaisissa moodeissa, jotka vaihtuvat tarvittaessa.

Hauskaa ja haastavaa

Yhtä omaperäistä ja erikoista pelituotosta ei olekaan vastaan monesti tullut. Yksinkertaisen toimivan robotin kehittäminen sujuu varsin helposti vain manuaalia vilaisemalla, ja siitä eteenpäin onkin vekkulia tutkailla miten toimivaa laitetta kannattaisi laajentaa. Ja kuinka sen saisi kustomoitua joihinkin tehtävään sopivaksi, vai pitääkö tehdä kokonaan uusi härveli. Erittäin hyvä ohjekirja helpottaa rakentelua valtavasti, sillä kaikki tehtävätyypit, komponentit ja lisukkeet selitetään tarkoin esimerkkien kera. Ohjelmassa on myös kattava online-apu, joka kertoo tarkoin jokaisen vempeleen tarkoituksen esimerkkien kera.

Mielenkiintoinen lisäominaisuus on myös pelin laajennettavuus. Julkaisijan sivuilta on kopioitavissa tukku uusia tehtäviä ja komponentteja, ja lisää tulee säännöllisesti. Niinpä pelissä pysyy kiinnostavuus yllä pitkään, kun tutkittavaksi ja räplättäväksi tulee aina uusia asioita.

Kaiken tekniikan kertomisen jälkeen on luonnollisesti pakko kommentoida, miten jännittävää oman luomuksensa seuraaminen sitten on. Kun olet saanut luomuksesi valmiiksi, tai ainakin saavuttanut jonkin sopivan välivaiheen, voi menusta napsaista Go ja päästää robotit valloilleen. Peli siirtyy 3D-kiihdytettyyn tilaan jossa robottien touhuja voi seurata eri kuvakulmista. Ja voi sitä riemua kun huomaa että robotti toimii halutulla tavalla – ja hammasten kiristelyä kun kiroilee ”miksei tämä toimi, voi, miksei”. Sitä vallan hykertelee kun pikku möttiäisten touhuja seuraa – oli kyse sitten sokkelossa räiskinnästä, kilpa-ajosta tai muusta sellaisesta. Onhan kaikki ruudulla tapahtuva itse aikaansaatua. Lumoavaa.

Ainoa mikä MindRoverissa voi tuottaa ongelmia on hankinta. Tätä kun ei kaupoista löydä. CogniToy myy peliä vain suoraan verkkokaupastaan, postikuluineen Eurooppaan 41 dollarin hintaan. Cognitoyn verkkokaupan sivulta tosin löytyy linkkejä muihinkin peliä myyviin firmoihin, myös erääseen brittiläiseen kauppaan.

Mutta jos kuulostaa kiinnostavalta, niin hankkikaa ihmeessä. Voin suositella lämpimästi. Ja minä olen sentään täysin pihalla kaikesta ohjelmointiin liittyvästä – mutta ihastuin MindRoveriin täysillä. Peliä voi tyypätä myös eDomesta löytyvällä ilmaisella demolla.

Lue CogniToystä lisää eDomen artikkelissa Guerillajulkaisijat – pelialan kapinalliset.

 

Kehittäjä/julkaisija: Cognitoy

Kotisivu: MindRover

Formaatti: PC

 

Tiedostoja:

MindRoverin demo, 14 Mt: kopioi demo.

Kuvaus: 3D strategiapeli jossa pelaaja ohjelmoi ja varustaa omia taistelurobottejaan, ja lähettää ne taistelemaan areenalle. Ei vaadi varsinaisia ohjelmointitaitoja vaan robotit kootaan/ohjelmoidaan valmiita palikoita siirtelemällä. Tarjoaa myös moninpeliturnajaisia. Konevaatimus: P200, 32 Mt. Rajapinnat: Direct3D, OpenGL.

Linkkejä:

Julkaisija CogniToy
Pelin kotisivut
Julkaisijan nettikaupan sivut
MikroBitti-lehden samantyylinen ohjelmointipeli Mikrobotti
Värkkäys/ohjelmointipelien esi-isä Omega

Muropaketin uusimmat