Uusimmat

NHL 2K10 (PS2, PS3, Xbox 360, Wii)

13.11.2009 16:30 Mikko Rekola

Vanhojen viisauksien mukaan vastoinkäymiset vankentavat luonnetta ja eteen ilmestyvät haasteet parantavat työmotivaatiota. Iäkkäät viisaudet mielessään Visual Concepts tuo markkinoille oman näkemyksensä modernista virtuaalikiekkoilusta.

Haaste on kuitenkin kova, sillä kilpailijan julkaisema NHL 10 sai tuoreiden uutisten mukaan jopa espanjalaiset kiinnostumaan jääkiekosta.

2K10:n kehitystiimin haasteet eivät rajoitu kovaan kilpailijaan, sillä peli luottaa viime vuoden pelimoottoriin ja haiskahtaa jo paperilla enemmän sulaneelta vuosipäivitykseltä kuin juuri jäädyteltyä peilikirkkaalta kiekkokokemukselta. Kriitikon armoton kärsä ei erehdy, sillä suurimmat uudistukset kohdistuvat uusista palikoista rakennettuun verkkomoninpeliin ja jäädytyskoneen ajamiseen keskittyvään minipeliin.

Kaukalon pohjalta löytyy tutun kaavan mukainen valikoima erilaisia pelimuotoja. Tarjolla on kaikkea yksittäisistä otteluista, kauteen ja pikkukaukalossa tapahtuviin otteluihin saakka. Muutokset ovat kuitenkin pääosin kosmeettisia ja uutta ei yksinpelin puolella nähdä mikäli mukaan ei lasketa suomennettua pikavalikkoa ja jäädytyskoneen huristeluun keskittyvän minipelin parempaa fysiikkamallinnusta.

Matkan jatkuessa kohti oman pään siniviivaa tulee esiin pelattavuus, jossa nähdään pelimuotojen tavoin vain pieniä muutoksia. Nyt kiekko pomppii varsinkin laukaisuiden jälkeen enemmän ja sen hallitseminen vaatii maltillisempaa liikkumista. Samalla myös laukomista on kehitetty, sillä nyt kiekkoa voi lingota myös pelaajan kompuroidessa. Pienet parannukset eivät kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että peli on tempoltaan edelleen pöytälätkää muistuttavaa sähläystä.

Ensimmäinen syöttö ja viimeinen laukaus

Kunnollisen tempon puuttuessa pelaaminen muuttuu nopeasti pitkästyttäväksi, sillä peli muistuttaa monesti jäälle siirtynyttä koripalloa, jossa hyökätään vuorotellen. Tekoälyn käytöksessä ei ole moitittavaa, mutta kun pelimoottori ei ymmärrä pelin sykkeen vaihtamista ovat kaikki keinot pelikirjan muuttamiseksi turhia. Turhautumista lisää eleetön maalivahtipeli ja onneton maalitekotilanteiden valikoima.

Veräjänvartijat ovat paikallaan muurien tavoin, eivätkä liiku juurikaan edes sivuttaisliikkeessä. Ongelma taas johtaa yhden kosketuksen ja reboudien aiheuttamiin maaleihin. Niissä ei itsessään ole mitään vikaa, mutta kun ne ovat ainoat lopputuloksen kannalta järkevät maalintekoratkaisut muuttuu jo ennestään hidastempoinen peli puuduttavaksi jossa kaikki maalit ovat saman sapluunan mukaisia. Missä on jääkiekon luovuus ja arvaamattomuus?

Kateissa olevaa juonta ei löydä myöskään keskiympyrän tuolta puolen, sillä ulkoasu on pettymys. Pelaajien kasvoja ja hallien yksityiskohtia on parannettu huomattavasti, mutta muilta osin kokonaisuus on ainoastaan tyydyttävällä tasolla. Kenttäpelaajat näyttävät viimeisiään veteleviltä tukkimiehiltä ja pelaajien liikeradat muistuttavat muutama vuosi sitten kaupan hyllyillä lojunutta Loistavan Lämärin nimellä tunnettua kiinalaista pöytälätkää. Pelaajien kasvot ovat parantuneet yhdessä vuodessa huomattavasti, mutta liike ja jään tapahtumat jättävät tavallistakin kohmeisemman loppuvaikutelman.

Maalintekoalueelle ja Liven kautta suihkuun

Maalinteko-alueelle saavuttaessa päästään paperilla mielenkiintoiselta vaikuttavan verkkomoninpelin syövereihin. Koko verkkomoninpeliarkkitehtuuri on uudistettu ja nyt on mahdollista antaa kiekolle vauhtia jopa 12 ihmispelaajan voimin. Mukaan on lisätty myös kilpailevasta pelisarjasta tuttu mahdollisuus rakentaa omia joukkueita ja pelata niillä erilaisia liigoja.

Moninpelimahdollisuudet kuulostavat erinomaisilta, mutta toteutus ei kohtaa korulauseita. Runsaan viikon testijakson aikana koko verkkopuoli muistutti lähinnä hautausmaata, sillä pelaajia oli liikkeellä vähän ja verkkokoodin toimivuus oli kaukana luvatusta. Jokaisessa ottelussa esiintyi verkkoviivettä ja jo yhteiseen pelihuoneeseen pääseminen vaati toistuvia yrityksiä. Kymmenestä ottelusta ainoastaan yksi saatiin pelattua kunnialla päätökseen. Luku on katastrofi etenkin kun ottaa huomioon meneillään olevan vuosikymmenen.

Verkkomoninpeli kaipaa pikaista päivitystä paremman toimivuuden takaamiseksi, sillä nykyisessä muodossaan pelin ahnein syömähammas osoittautuu virtuaalikiekkoilun suurimmaksi lampaaksi sitten ensimmäisen PlayStationin NHL Breakaway 98:n. Ironisesti 2K Sports päätti sulkea viime kesänä etenkin Xbox Liven käyttäjien suosiota nauttineen NHL 2K8:n moninpelipalvelimen pakottaen käyttäjät uudempien versioiden pariin.

NHL 2K10 on peli, joka olisi pitänyt jättää julkaisematta. Verkosta löytyvien ensikommenttien mukaan pelin Wii-versio olisi eri maata testiversion kanssa, mutta ainakin Xbox 360:n omistajien kannattaa kääntää katseet suosiolla loistavan NHL 10:n puoleen tai tyytyä lätkimään kiekkoa NHL 2K9:n parissa.

 

Tekijä: Visual Concepts
Julkaisija: 2K Sports
Testattu: Xbox 360
Saatavilla: PlayStation 2, PlayStation 3, Xbox 360, Wii
Pelaajia: 1-12 (verkossa)
Pelin kotisivut: http://www.2ksports.com/games/nhl2k10
Mikko Rekola

 

Lue myös

Borderlands (PC, PS3, Xbox 360)

FIFA 10 (PS3, Xbox 360)

NHL 10 (PS3, Xbox 360)

Order of War (PC)

Pro Evolution Soccer 2010 (PS3, Xbox 360)

Risen (PC, Xbox 360)

Singstar Take That (PS2, PS3)