Operation Flashpoint demotesti (PC)

01.04.2001 12:33 | Jukka O. Kauppinen

Vaihtoehtoinen menneisyys 80-luvun kylmän sodan aikana. Mitä olisi tapahtunut mikäli USA ja Neuvostoliitto olisivat ottaneet yhteen ja katsoneet onko NATOsta vastusta idän puna-armeijalle? Operation Flashpoint vie pelaajan keskelle kaamosta, jossa sotilaat pinnistelevät selviytyäkseen hengissä taistelukentän myllerryksessä. Tsekkiläisen Bohemia Interactive Studion tulevassa pelissä kuvataan sotakenttä niin hyvin, että välillä meinaa unohtaa tapahtumien olevan vain virtuaalista huvia ruudun puitteissa.

Äskettäin julkaistu demo tuo pelattavaksi yhden tehtävän, jossa osallistutaan pieneen kylänvalloitusoperaatioon NATOn puolella. Jo alku lupaa jotain erikoista, sillä introssa demotaan pelin enginellä tapahtuvaa joukkojen etenemistä. Muodostelmassa kiiruhtavat sotilaat etenevät kohti tarkistuspistettä, missä muutama neuvostosotilas tekee parhaansa estääkseen hyökkäyksen. Konekiväärien naputus, hienosti animoidut modelit ja suojaan hakeutuvat joukot pistävät purkan tipahtamaan pelkällä staattisella esityksellään.

Pistetään demoten

Nopeasti kontrollit kuntoon ja briiffaus päälle. Tehtävänjaon lukemisen jälkeen voi pelaaminen alkaa. Demossa samaistutaan alikersantin rooliin pienen mittelön ajaksi. Heti alussa ihmetellään yksityiskohtaisia hahmomodeleita, joiden varustus on kuin suoraan Warrior-lehden mainosaukeamalta. Hauska nähdä sotilaiden näyttävän sotaa käyviltä joukoilta hyperaktiivisten hormonihirviöiden sijasta. Melkein jokainen vastaantuleva hahmo näyttää erilaiselta, vaivaa on jaksettu nähdä aina yleisilmeestä kasvojen mallinnukseen asti. Lisäksi hahmot ovat erittäin yksityiskohtaisia, kuten kuvista voi nähdä. Puhuessa suut liikkuvat ja silmät räpsyvät. Istuessaan auton lavalla, matkalla kohti mittelöä, korjaavat nämä varusteitaan, tarkastavat aseitaan ja heittävät karskia läppää. Niin, kuorma-auton lavalla. Flashpoint tarjoaa pelaajan ohjattavaksi suuren määrän erilaisia kulkuneuvoja aina normaaleista jeepeistä meluisiin tankkeihin ja helikoptereihin. Maasto on monipuolista ja kumpuilevaa. Näkyvyys on erittäin hyvä, kaukana 400 metrin päässä juoksevat vihulaiset näkyvät pieninä pisteinä ja ampuminen sinne asti on tuuripeliä ilman kiikaritähtäystä. Maastosta löytyy aluskasvillisuutta, pusikkoa, puita, kukkulaa ja rakennuksia. Tarkalla resoluutiolla kaikki on yksityiskohtaista ja nättiä. Pienemmät pusikot toimivat hyvin näköesteinä, ja puut hajottavat jeepin mikäli näihin erehtyy Mäkistä leikkiessään törmäämään. Lukeman mukaan tankit ja muu raskas kalusto ryskää esteiden läpi kaataen puut hammastikuiksi.

Juoksuun mars!

Juokseminen kuluttaa voimia ja muutama sata metriä pingottuaan hidastuu askel ja alkaa puuskutus. Sivuttaisliike, tuo jokamiehen FPS-torjunta on Flashpointissa turhaa. Sivuaskellus onnistuu hitaasti ja tähtääminen on tuona aikana hataraa. Juostessa on turha koittaa osua latoa suurempaan maaliin, sillä tähtäin hyppii ja pomppii niin hektisesti, että vasta pysähtyminen auttaa asiaan. Parhaiten ampuminen onnistuu turvetta halaten makuulta kuten kuuluukin. Ryömiminen on hidasta ja sivuttain eteneminen tuolloin muistuttaa tervattua etanaa hiekkapaperilla. Nopea sprintti onnistuu ja mikäli ase on selässä, niin juokseminen sujuu helpommin. Tässä pelissä ei liidetä nopsajalkana kevyesti maan kamaralla, vaan edetään varusteiden aiheuttaman raskauden mukaan. Mielipideasia, henkilökohtaisesti pidin liikkumista tyyliin sopivana ja ”painokkaana”. Sotilaat ovatkin mallinnettu motion capture -tekniikalla oikeista joukoista.

Ku sie tuut tuo närree kohralle

Hyökkäys mäen harjalta, kohteena kylä alhaalla laaksossa, antaa hyvän kuvan pelin tarjoamista mahdollisuuksista. Tietä pitkin etenee vihollisen joukkojenkuljetustankki, josta purkautuu lasti sotilaita kylää puolustamaan. Kaukaa ammuttaessa hyvin tähdätyt, tarkat laukaukset ovat hyödyllisempiä kuin sarjatuli. Vakioaseena toimiva M16 vaihtaa kiiruusti paikkaansa kaatuneelta sosialisoituun konekivääriin, jossa on sadan padin lipas. Kaikki vihollisen omistamat tavarat voi poimia talteen, olkoon ne sitten lippaita, aseita tai kranaatteja. Tilaa on rajoitetusti, machomiesten asevarasto ei kulje mukana. Mikäli pelaaja saa osuman ja haavoittuu, niin lääkintämies voidaan kutsua tyrehdyttämääb verenvuoto edellyttäen, että tämä on vielä hengissä. Sotilaat jakavat havaintojaan lyhyesti ja ytimekkäästi: ”Vihollinen 14, 7 ja 2 kohdatkaa.” Ensimmäinen kertoo suunnan ja kaksi seuraavaa lukua vastaa oman ryhmän jäseniä. Vaikka tekoälyä kovasti mainostetaan, niin eivät ne silti mitään älyn jättiläisiä ole. Parempaa tasoa kuitenkin kuin muissa vastaavissa peleissä. Osaavat pirulaiset jopa maastoutua ja hakeutua suojaan lyijyn ropistessa niskaan. Kun pelaa normaalilla vaikeustasolla ympyröidään viholliset punaisella ristikolla, mutta vaikeammalla asetuksella ei tätä etua enää ole, jolloin on mahdotonta erottaa onko kyseessä oma vai vihulaisen puskajussi. Tällöin onkin tärkeää pysytellä omassa ryhmässä tukien ja suojaten muita muodostelmassa edettäessä. Rambona ei pärjätä, muutama laukaus riittää tiputtamaan pelaajan kuin pelaajan kertaheitolla. Tankkien tykit ja raskaat konekiväärit napsivat murhaavan tarkasti möristen maastoa ja ryömivä pelaaja on lähinnä tykinruokaa joutuessaan näiden silmätikuksi. Onneksi omat panssarintorjuntamiehet osuvat suht hyvin näihin tuomionpäivän peltipurkkeihin pelastaen pelaajan henkikullan.

Ulkoasu

Graafisesti peli on oikein näppärä. Asetukset taipuvat laidasta laitaan ja konetehon salliessa ovat maisemat sen mukaisia. Erityisen hienoja ovat ihmismodelit, ja enginen mukautuminen monenlaiseen koitokseen on merkillepantavaa. Maajoukkojen eli kaluston ja sotilaiden yhteistoiminta on jotain ennen näkemätöntä ja ilmavoimien yhdistäminen mukaan riittää loksauttamaan leuat muutamaankin otteeseen. Mitään simulaatiota on silti turha odottaa, pääpiste on edelleen toiminnalla ja tässä onnistutaankin yhdistämään molempien puolien ominaisuuksia maukkaaksi sopaksi. Kuvittele 3D-strategiaa eri joukkojen yhteistyössä First-Person -kuvakulmasta elettynä. Testikokoonpanolla peli pyöri 1280 x 1024-resoluutiolla oikein mallikkaasti, osatekijänä edesauttoi suora Glide-tuki Voodoolle.

Yhteenveto demosta

Mikäli peli saadaan kiillotettua ja kaikki ominaisuudet purkitettua kuntoon kerralla, niin käsissä on varma hitti. Tekijät kehuvat pelin aerodynamiikan vaikuttavan luotien lentämiseen ja kertovat valmiin tuotteen sisältävän dynaamiset päivä- ja sääefektit. Myyntiversiossa on mahdollista komentaa 12 henkilön joukkuetta lineaarittomassa kampanjassa. Peliin luvataan tehtäväeditori omien koitosten luomiseen aina yksittäisistä tehtävistä piinaaviin kampanjoihin asti. Demossa ei ole moninpelimahdollisuutta, mutta lopulliseen tuotteeseen luvataan bottien terästämää LAN- tai Internet-peliä. Moninpelin tarjoamat mahdollisuudet pistävät veden herahtamaan kielelle, mikäli homma toteutetaan oikein ja toimivasti. Eri aselajien yhteistoiminta olisi tervetullut vaihtoehto nopeisiin, muutaman minuutin eriin verrattuna. Mielenkiintoisena ”ominaisuutena” hiiren invertoiminen toimi myös valikoissa. Demoon (64 Mt) voi noutaa lisätehtäviä ja aseita täältä ja pelin luvattu ilmestymispäivä on kesäkuun alussa.

Alustavat laitevaatimukset: P2 400 MHz, 8 MB näytönohjain, 64 MB RAM, DX8.

Testikokoonpano : Duron @900, 256 MB, V5.5, Vortex 2.0.

Tekijä: Bohemia Interactive Studios
Kustantaja: Codemasters
Maahantuoja: Plan 1

Lisää tehtäviä ja aseita demoon

Demoa voi laajentaa asentamalla siihen uusia aseita ja tehtäviä.