Uusimmat

Randal’s Monday -ennakko (PC)

08.10.2014 15:30 Pekka Leinonen

Tekijä: Nexus Game Studios
Julkaisija: Daedalic Entertainment
Testattu: PC Windows 7 64-bit, i-7 4770k, Geforce GTX 770, 16 Gt muistia
Tulossa: PC – marraskuu 2014
Laitevaatimukset: ei tiedossa
Pelaajia: 1
Pelin kotisivu: http://www.randalsmonday.com/thegame/
Testaaja: Pekka Leinonen

 

Mitä jos asioita tehtyjä voisi muuttaa? Jos voisi elää yhden päivän uudelleen virheensä korjatakseen, olisiko se lahja vai kirous? Oli niin tai näin, niin kyseistä taitoa ei universumin kannata luovuttaa ainakaan kleptomaaniselle sosiopaatille, joka on mitäänsaamaton idiootti ja juoppo.

Tänä vuonna on ilmestynyt paljon hyviä seikkailupelejä ja lisää on tulossa lähiaikoina. Mutta Randal’s Monday tuli täysin puskan takaa. Ei silleen itsensäpaljastajan tavalla, vaan sellaisella että löytäisi satasen kadulta -tavalla. Kyseessä on perinteistäkin perinteisempi point & click -seikkailu. Yhdistele asioita, juttele hahmoille. Täytä inventaario kaikella mikä irti lähtee, koska Randalia lainaten: sitä esinettä tarvitsee varmasti joskus. Naura.

Pelin lähtökohta on kirotussa sormuksessa, jonka Randal ”lainaa” kaveriltaan sunnuntain juhlimisen yhteydessä. Sormuksessa vain vaanii suuri kirous. Sen kantaja kun näet pystyy tahtomattaan muokkaamaan aika-avaruusjatkumoa – sillä seurauksella, että itse jää jumiin samaan päivään, joka nyt sattuu olemaan krapulamaanantai. Jokainen teko, jonka Randal suorittaa päivän aikana, muuttaa seuraavaa ”päivää” mitä erikoisemmilla tavoilla. Kukaan muu tätä asiaa ei tietenkään tajua kuin protagonisti ja läheisen kujan puliukko.

Vaikka pelissä liikutaankin samoilla kulmilla, niin oli hyvin jännää nähdä millä tavalla pienet muutokset ovat vaikuttaneet maailmaan. Mitä kansallisuutta vuokraisäntä tänään edustaa? Millä tavalla kaveri on tehnyt tällä kertaa itsemurhan? Itse ei tapahtumien kulkuun kuitenkaan pääse vaikuttamaan, vaan käsikirjoitus pitää tiukasti lieassaan.

Pelin kantava pohja on huumorissa, jonka jokainen vitsi pohjautuu jollain tavalla nörttikulttuuriin, elokuva-, tv- ja pelireferensseihin jostain 60-luvulta asti tähän päivään. Toisin sanoen jos ei harrasta edellä mainittuja viihteen muotoja tai elämäntapaa, pelin dialogista ei saa mitään irti ja oikeastaan koko peliltä putoaa sitten se pohja. Itse nauroin vedet silmissä, kunnes tajusin että mihinhän tämä niin sanottu elämäni on mennyt, koska älysin typerimmätkin viittaukset ja tunnistin dialogista suorat lainaukset.

Graafisesti peli on todella hienoa katsottavaa. Animaatiot ovat sulavia ja kuva kohdistuu ja etääntyy tyylikkäästi kävellessä pitkin katuja ja taloja. Ääninäyttely on kerrankin hyvää ja olen satavarma että kuulin jotain tuttuja näyttelijöitä. Mistään näitä en kuitenkaan saanut tarkistettua.

Ennakkoversio oli vielä erittäin koodivirheinen. Kolmen päivän läpikahlaamisessa kesti kellon mukaan kymmenen tuntia, suurimmaksi osaksi sen vuoksi, että hotspotteri heitti kuin kompassi magneettikentässä ja jotkin puzzlet yksinkertaisesti bugittivat, kunnes ne yht’äkkiä päättivätkin toimia.

Lopullisen pelin pitäisi kestää seitsemän päivän verran. Ennakon tarjoaman kolmen päivän jälkeen jäänkin odottamaan mitä suurimmalla mielenkiinnolla miten absurdiksi peli muuttuu julkaisuversiossa. Jos sama linja jatkuu, mennään viimeisessä päivässä jo melko surrealistisissa tunnelmissa ja kyseessä voi olla yksi vuoden hauskimmista tekeleistä.

Näillä näkymin jatkamme marraskuussa kankkusen potemista ja sekoitamme maailmankaikkeuden pakkaa hieman lisää.

 

Lisää aiheesta

Gods Will Be Watching (Linux, Mac, PC)

Middle-Earth: Shadow of Mordor (PC, PS4, Xbox One)

Murdered: Soul Suspect (PS3, PS4, PC, Xbox 360, Xbox One)

Pillars of Eternity –ennakko (PC)

Redshirt (iOS, Mac, PC)

Risen 3: Titan Lords (PC, PS3, Xbox 360)

Sunless Sea –ennakko (Mac, PC)

Whispering Willows (Linux, Mac, Ouya, PC)