Uusimmat

Ratchet and Clank 3 (PS2)

01.03.2005 00:00 Thomas Puha

Olan yli pelattavia toimintapelejä on pilvin pimein, ja laatukin vaihtelee laidasta laitaan. Genren eliittiä edustaa Ratchet and Clank -sarja, jonka kolmannessa osassa tekijästudio Insomniac Games on onnistunut tiivistämään sarjan parhaat elementit loistavaksi kokonaisuudeksi.

Pelaaminen koostuu taidokkaasti toteutetusta räiskinnästä, mutta Insomiac ei ole aikaisemmin onnistunut tasapainottamaan pelin elementtejä näin hyvin. Kaikki turha on niin sanotusti karsittu pois. Insomniac on keskittynyt omiin ja pelisarjan vahvuuksiin, eikä sarjan kolmas osa rönsyile niin pahoin kuin edellinen osa.

R&C2:n nähden erilaiset alipelit ovat vähentyneet. Erityylistä pelattavaa on sopivassa suhteessa, mikä hyödyntää kokonaisuutta. Kaikkineen seikkailu sisältää viisi sivulle vierivää tasoloikkakenttää, jotka pelataan Kapteeni Quarkilla. Ajokisoista on luovuttu kokonaan, ja vaikka Clankilla pelattavien osioiden määrä on kasvanut, valtaosa pelaamisesta koostuu viihdyttävästä toimivasta räiskimisestä.

Vahvasti aseistettu Lombax

Lukuisten vihollisten teilaamisen ohella pelaaja hioo kykyjään perinteisemmässä tasoloikassa ja laajan apuvälinearsenaalin hyödyntämisessä. Apuvälineitä ovat esimerkiksi ovia avaava hakkerointilaite sekä Refractor, jolla voi heijastella lasersäteitä vastaanottimiin, jotka aktivoivat etenemisen kannalta tärkeitä laitteita.

Monipuoliset aseet ovat pelin suola, joskin todennäköisesti vain osa päätyy pelaajien suosikeiksi käyttökelpoisuutensa suhteen. Moninpelissä normaalisti hyödyttömät välineet, kuten vastustajan ankaksi muuttaminen, saavat aivan uuden ulottuvuuden.

Kenttä- ja pelisuunnittelun vahvuus näkyy puolestaan siinä, että kenttiin jaksaa palata löytämättömien aarteiden toivossa. Kentät ovat selkeitä, komeita ja monipuolisia. Grafiikkakin on parantunut entisestä taas hitusen.

Insomniac on osannut tiivistää pelikokemuksen R&C3:ssa ilman, että yksikään pelin vahvuuksista kärsii. On erityisen ihailtavaa kuinka hyvin vaikeustaso sekä aseiden tehokkuus vihollisiin nähden on tasapainotettu.

Oli yksinpeli kuinka hyvä tahansa, lisää samaa se kuitenkin on. Niinpä fantastinen moninpeli on merkittävä lisä. Yksinpeli meni läpi noin 13 tunnissa, ja tapahtumat loppuvat juuri oikeaan aikaan. Tarina on hauska ja hahmot persoonallisia, ja samalla sanalla voi kuvailla koko peliä.

Verkkopeli toimii mainiosti

Moninpeli on tärkein uudistus. Parhaimmillaan toiminta on kuin Battlefieldin kevytversiossa. Jaetulla ruudulla voi pelata neljä pelaajaa voi. Verkossa pelaajia voi olla kahdeksan, ja verkkotaisteluihin voi osallistua nelistään yhdeltäkin konsolilta. Tosin jaetulla ruudulla pelaaminen on tällöin sekavaa.

Valikot ovat selkeät ja kustomointimahdollisuudet ovat hyvät. Tarjolla on useita erilaisia ohjaustyylejä ja hahmoja. Kentät sisältävät hävittäjiä ja tankkeja, kiinteitä tykkitorneja, kaukosiirtoportaaleja ja paljon muuta. Kaikki yksinpelin aseet eivät kuitenkaan ole käytettävissä moninpelissä.

Pelattavia karttoja on kuusi. Pelitiloja ovat tappomatsi, lipunkaappaus ja pääasiallinen verkkopeli Siege (piiritys). Siegessä taistellaan alueiden valtaamisesta, mikä tehdään kaappaamalla tukikohtia. Verkkopelitilat toimivat testien aikana mainiosti, mutta jaetulla ruudulla pelaaminen on vaikeaa.

Tekijä: Insomniac Games
Julkaisija: Sony
Testattu: PlayStation 2
Saatavilla: PlayStation 2
Pelaajia: 1-4, 2-8 verkossa
Pelin kotisivu: ratchetandclank3.com