Uusimmat

Red Steel 2 (Wii)

13.04.2010 17:07 Petteri Kaakinen

Ensimmäinen Red Steel oli yksi Wiin julkaisun odotetuimmista peleistä. Pettymykseksi osoittautunut peli myi kuitenkin hyvin pelkän ennakkohypen takia, joten jatko-osa oli taattu. Vaikka jatko-osaa kutsutaan Red Steel 2:ksi, Ubisoft ei ole vain tyytynyt toistamaan edeltäjänsä kaavaa, vaan luvassa on täysin erilainen kokemus, joka petraa ensimmäisestä osasta joka osa-alueella.

Tuliaseista miekkoihin

Ensimmäinen Red Steel oli suoraviivaista räiskintää ajoittaisilla miekkailukohtauksilla höystettynä. Jatko-osassa räiskintä jää selvästi vähemmälle taistelun keskittyessä miekkailuun. Suoraviivaisuuskin loistaa poissaolollaan, sillä tarinassa edetään tekemällä tehtäviä ympäristöissä, joita voi tutkailla aikaisempaa vapaammin. Seikkailu ei ole aivan niin vapaata kuin esimerkiksi Metroid Prime -sarjan peleissä, mutta peli ei myöskään etene edellisen pelin tapaan raiteilla.

Red Steel 2:n kontrollit ovat huomattava parannus aikaisemmasta. Taisteluiden kömpelyys on tipotiessään. Tähtääminen on erittäin tarkkaa ja miekkailu on sujuvaa. Miekan heiluttaminen ei onnistu pienellä ohjaimen heiluttelulla, vaan voimakkaita iskuja varten kättä pitää heilauttaa kunnolla. Erikois- ja lopetusliikkeiden suorittaminen on lyhyen harjoittelun jälkeen helppoa ja ongelmatonta. Ohjain saattaa tosin seota, jos innostuu riehumaan liikaa, mutta pääosin taistelut toimivat ongelmitta. Pelaamiseen vaadittu Wii MotionPlus tuo kontrolleihin tarkkuutta, jota Wiin peleistä on puuttunut, vaikka miekkailu ei edelleenkään käy aivan yks yhteen käden liikkeiden kanssa.

Kontrollit siis toimivat, mutta valitettavasti kontrollien ympärille rakennettu peli ei oikein sytytä. Juoni on täysin mitäänsanomatonta roskaa, mutta se ei haittaisi jos pelaaminen olisi muuten vaihtelevaa ja viihdyttävää. Pelaaminen on kuitenkin alusta loppuun samankaltaisten vihollislaumojen lahtaamista. Siinä ei olisi mitään vikaa, jos peli onnistuisi tarjoamaan vaihtelevia tilanteita ja edes hitusen haastetta, mutta suurin osa pelistä edetään täsmälleen samalla kaavalla. Red Steel 2 on parhaimmillaan muutamien loppareiden aikana, joita vastaan taistellessa pitää keskittyä kunnolla jos ei halua kohdata nopeaa kuolemaa.

Tarinakaan ei kestä reilua kymmentä tuntia kauempaa ja siihenkin mahtuu turhan paljon tylsiä sivutehtäviä. Tarjolla on myös haastepelitila. Se ei kuitenkaan tarjoa sinänsä uutta sisältöä, vaan haasteissa vain pelataan tarinapelitilan kenttiä uudestaan tavoitteena kerätä mahdollisimman paljon rahaa. Jos kokemus olisi yhtään monipuolisempi, se saattaisi tarjota syytä pelata kenttiä läpi uudestaan parempien suoritusten toivossa. Red Steel 2:n suhteellisen yksinkertaisen luonteen vuoksi siihen ei vain ole minkäänlaista motivaatiota enää ensimmäisen läpäisyn jälkeen.

Napakympin ohi tälläkin kertaa

Red Steel 2:n sarjakuvamainen grafiikka on erittäin nättiä ja pyörii sulavasti. Se on melkoinen tyylien sekamelska, mikä toimii omassa kontekstissaan. Peli sijoittuu futuristiseen villiin länteen, johon on sekoitettu jonkin verran vanhanaikaista japanilaista arkkitehtuuria. Ilme muistuttaa jonkin verran tehokoneille julkaistua Borderlandsia.

Red Steel 2 on kokonaisuutena ihan kelpo peli ja kaiken kaikkiaan huima parannus ensimmäisestä osasta, muttei lopulta mitään hirveän erikoista. Yksittäiset huippukohdat eivät auta peittämään muun pelin tasapaksuutta. Kontrollit ovat joka tapauksessa nyt kunnossa, joten ehkä Red Steel 3:n kohdalla voitaisiin keskittyä monipuolisemman kokonaisuuden tarjoamiseen.

 

Tekijä: Ubisoft
Julkaisija: Ubisoft
Testattu: Nintendo Wii
Saatavilla: Nintendo Wii
Pelaajia: 1
Pelin kotisivu: http://www.redsteelgame.com
Petteri Kaakinen

 

Lisää aiheesta

Red Steel -ennakko (Wii)

Lue myös

Command & Conquer 4: Tiberian Twilight (PC)

Dragon Ball: Revenge of King Piccolo (Wii)

Eye of Judgment: Legends (PSP)

Game Room (PC, Xbox 360)

Lego Rock Band (PS3, Wii, Xbox 360)

Need for Speed: Nitro (Wii)

Sam & Max: Beyond Time And Space (Xbox 360)

Sky Crawlers: Innocent Aces (Wii)