Resident Evil Zero (GC)

25.03.2003 00:00 | Muropaketin toimitus | 377

Resident Evil oli viime vuonna oikein nätti julkaisu, mutta aikaisemmin Playstationilla peliä pelanneille se ei mikään veret pysäyttävä kokemus ollut. Nyt kauppoihin tullut Resident Evil Zero sen sijaan tuo pitkästä aikaa jatkoa tälle survival horror -sarjalle ja ainoastaan GameCubelle. Nyt tapahtumat sijoittuvat ennen ensimmäistä Resident Eviliä. Raccoon Cityssä on tapahtunut outoja murhia (olenko kuullut tämän joskus aikaisemmin?) ja S.T.A.R.S.-porukan Bravo Team lähtee näitä selvittämään.

Homma ei lähde kuitenkaan kovin ihanteellisesti liikkeelle, sillä nämä tumpelot onnistuvat tiputtamaan kopterinsa. Huonommin on käynyt vielä asevoimien ajoneuvolle, jota kuljetti kuolemaan tuomittua, trendikkäästi tribaalikuvio- tatuoinneilla koristeltua Billy Coenia. Vapaaksi päässyt Billy tapaa pelaajan ohjaaman Rebecca Chambersin ja parivaljakko alkaa pakon edessä yhteistyöhön.

Tässä syntyykin Resident Evil Zeron yksi parhaimmista koukuista. Toisin kuin Resident Evilissä, jossa valitaan aluksi jompikumpi hahmoista, tässä kumpaakin hahmoa voi hallita samassa pelissä. Eli käytännössä voit vaihtaa vapaasti hahmojen välillä ja päättää, jääkö toinen hahmo seisomaan paikalleen vai seuraako se ohjaamasi hahmoa. Voit myös päättää, ampuuko tämä vihollisia vai ei. Sanomattakin on selvää, että tällainen asetelma luo mahdollisuuden luoda monipuolisempia puzzleja. Eli kun esim. Rebecca tippuu huoneeseen ja ei pääse sieltä ulos, Billyn pitää selvittää, miten tämä tapahtuu.

Nämä ongelmat eivät ole kuitenkaan mitään järkyttävän vaikeita (rautalanka rules), vaan edelleen peli on suurimmaksi osaksi paikoissa edes takaisin juoksemista ja tavaroiden yhdistelyä, vaikka hienosti toteutettuja pulmiakin löytyy. Hahmoilla on jotain eroavaisuuksia. Eli esim. Rebecca voi yhdistää punaisen ja vihreä yrtin, mutta taas taistelutilanteissa Billy pärjää paremmin. Billy kannattaakin monesti laittaa tekoälyn ohjaukseen, kun parivaljakko liikkuu yhdessä, sillä tämä reagoi nopeasti vihollisten tuloon ja alkaa pumpata näihin lyijyä. Tämä tekoäly ei ole kuitenkaan ongelmaton. Polttopullojen kanssa se ei osaa olla varovainen. Pahin moka lienee kuitenkin, että jos tekoälyn ohjaaman hahmo kimppuun hyökätään ja tällä on ase povarissa, ei se tätä itse osaa kaivaa esiin.

Ja kun näihin tavaroihin ja aseisiin päästiin, niin onneksi arkut, joissa näitä ennen säilytettiin, ovat historiaa. Toki edelleen pelaaja joutuu päättämään, mitä tiputtaa ja mitä pitää itsellään, mutta nyt tavarat voi pääsääntöisesti tiputtaa minne haluaa ja nämä näkyvät sitten kartalla. Jos Rebecca ja Billy ovat samassa tilassa, voivat he myös vaihdella tavaroita keskenään. Peliajasta kuluukin paljon aikaa inventaarioissa säätämällä ja inventaario-systeemi pelissä nyt vaan on kohtuullisen kauhea. Aika kauheata on myös se, että huoneesta toiseen mennessä tulee aina se iän ikuinen oven avaus -animaatio ja kun peli on sitä jatkuvaa ravailemista muutenkin, ei sitä oikeasti jaksaisi enää katsoa.

Esirenderoiduista taustoista ei ole päästy vielä eroon ja tätä saakin odottaa aina Resident Evil neloseen asti. Grafiikka on toki hienoa ja varsinkin pelin alussa tutuksi tuleva juna on kyllä kaikkine yksityiskohtineen hienosti toteutettu. Lavuaareissa lilluu hienosti vesi, verhot paukkuvat nätisti tuulen mukana ja ulkona sade piiskaa rankasti. Tunnelmaa luo myös äänimaailma, joka onnistuu karmaisemaan, vaikka zombieiden örinä alkaa jo vähän väsyttää. Jos et pelannut aikaisempaan Resident Eviliä, kestää kontrolleihin tottuessa varmasti aikansa, mutta veteraaneille tämä on tuttua tavaraa. Kankeata meininkiähän tämä edelleen on. Tiettyihin paikkoihin pakotetut kamerakulmat ovat pelaajan riesana, suuntavaisto menee sekaisin ja vihollisia ei aina oikein näe.

Resident Evil: Zero on hivenen ongelmallinen pala arvostelijalle. Moni fani varmasti tykkää, kun vihdoin tulee uutta pelattavaa ja hahmojen yhteistyö on kieltämättä hyvä lisä. Nättihän tämä on, mutta myös kankea pelikokemus. Moni asia olisi voinut olla jo toisin ja pelin kesto pitkittyy huomattavasti, kun paikasta toiseen pitää juoksennella ja inventaariosysteemi on kankea kuin mikä. Loppujen lopuksi Resident Evil Zero on kuitenkin hyytävän hyvä, mielenkiintoinen, pelottava ja tarjoaa varmasti rahalle vastinetta. Mutta tosiasia kuitenkin on, että ei Capcomia tämän pelin osalta voi liiasta uudistamisesta syyttää.

Kari Koivistoinen

Muropaketin uusimmat