Uusimmat

Shaun White Skateboarding (PS3, Xbox 360)

17.05.2011 14:45 Miikka Lehtonen

Tekijä: Ubisoft Montreal
Julkaisija: Ubisoft
Testattu: PlayStation 3
Saatavilla: PlayStation 3, Xbox 360
Pelaajia: 1-8
Pelin kotisivu: http://shaunwhitegame.us.ubi.com
Arvostelija: Miikka Lehtonen

Shaun White on tullut tunnetuksi lähinnä lumilautailijana ja siitä aihepiiristä onkin nähty jo useampi miehen nimeä kantava peli. Ilmeisesti kaveri tykkää myös rullalautailusta, sillä hänen tuorein aluevaltauksensa siirtyy lumelta rullille.

Shaun White Skateboarding on rullalautailupeli, joka ei tule varsinaisesti jättämään kuvaansa historian kirjoihin. Se on miltei kaikilta osa-alueiltaan kuin oppikirjaesimerkki perus-pätevästi tehdystä lautailupelistä. Lautailemaan pääsee joko uratilassa, jossa vapautetaan maailmaa pahan yhtiön vallasta, tai erilaisissa haaste- ja minipeleissä.

Olipa pelitila sitten mikä tahansa, homma menee kuin Tony Hawkeissa konsanaan. Hyppää tuonne, grindaa tästä, tasapainottele seuraavalle rampille ja toista uudelleen. Kombot kasvavat ja pisteet myös. Matkassa on vain kaksi muttaa, jotka nostavat peliä esiin harmaasta massasta. Toinen positiivisesti, toinen negatiivisesti.

Ominaisuuksista positiivisempi osoittaa, että jos kehitystiimi olisi käyttänyt luovia ideoitaan paremmin hyväkseen, Shaun White Skateboarding olisi voinut olla paljon hauskempi peli. Kentistä löytyy erilaisia laukaisupaikkoja, joihin grindaamalla alle ilmestyy jonkinlainen taikaraide, jota saa itse ohjata grindin aikana.

Näin voi vaikka tehdä itselleen reitin ylempään kerrokseen, etsiä kätkettyjä aarteita tai ratkaista pelin puzzle-henkisiä sivutehtäviä, joissa vaaditaan todellista kaidetaiteilun hallitsemista. Nämä osiot ovatkin hauskoja ja toivoin tosiaan, että ne olisivat olleet vain pieni esimerkki todellisuuden rajoja rikkovasta fantasiasta, jossa oltaisiin otettu pelimaailmojen muokkautuvuudesta enemmän irti. Näin ei kuitenkaan käy ja niin ohjattavat grindit jäävät pelin ainoaksi valopilkuksi.

Se toinen ominaisuus taas on tragikoomisuudessaan sitä luokkaa, että siitä on pakko mainita, jo pelkästään jotta voin häpäistä sen keksijät. Pelin ideanahan tosiaan on, että maailma on joutunut pahan megayrityksen haltuun. Väri on poistunut maailmasta, koska kaikki on niinku tosi aikuismaista ja silleen tai jotain, kuten pelin kohdeyleisö sanoisi.

Ratkaisu on tietenkin rällätä skeittilaudalla ympäriinsä kuunnellen miljoonia levy-yhtiöilleen tienaavien PR-automaattien … Anteeksi, siis katu-uskottavien muusikoiden sävellyksiä ja rikkoen pahan yrityksen esteitä. Ja nyt se tragikoomisuuden huippu saavutetaan.

Kun vapauden, riippumattomuuden ja kapinan ikoni, Shaun ”miljoonaluokan sponsorisopimukset megayhtiöiltä” White, tekee skeittitempun pahan yhtiön aivopesu-plakaatin kohdalla, mitä ilmestyy tilalle? No tietenkin purkkafirman mainos! Yeah! Kapinaan järjestystä vastaan miljardifirman purkka suussa! Whoo!

Jos en olisi jo vuosia sitten menettänyt uskoani ihmiskuntaan, voisin hetken kuvitella, että tämä oli hillittömän ironinen ja pistävä kommentti siitä, miten ihanteita ja aatteita kaapataan häikäilemättä markkinointitarkoituksissa. Mutta oikeasti taisi käydä juuri niin, että ihanteet ja aatteet kaapattiin markkinointitarkoituksiin samalla kun pelin kehitystiimi takoi päätään pöytään.

Mutta hei: voisi olla huonomminkin. Ilman tätä markkinointiosaston keskisormen ojennusta kukaan tuskin muistaisi Shaun White Skateboardingia enää kuukauden päästä. Sen verran geneerisestä lautailupelistä on kyse. Jos haluat parempaa, osta joku Skate-peleistä.