Uusimmat

Ship Simulator Extremes (PC)

12.12.2010 18:30 Jukka O. Kauppinen

Tekijä: VSTEP
Julkaisija: Paradox Interactive
Testattu: PC, Windows 7, Intel Core i5 3,4 GHz, 8 Gt muistia, GeForce GTX285
Saatavilla: PC
Laitevaatimukset: Windows XP/Vista/7, 3 GHz P4 tai AMD, 2 Gt Mt muistia, 3,5 Gt kiintolevytilaa, 256 Mt näytönohjain
Pelaajia: 1
Pelin kotisivu: http://www.shipsim.com
Arvostelija: Jukka O. Kauppinen

Suuret, aavat valtameret. Niin kauniita. Kunnes horisontista nousee ruosteinen Liberiaan liputettu rahtilaiva, joka on lastattu aivan liian täyteen kontteja. Romantiikka kuoli seitsemältä mereltä sinä päivänä, kun purjelaivojen aikakausi päättyi.

Merten lumo ei kuitenkaan siihen päättynyt. Monellakaan meistä ei ole mahdollisuutta nauttia niistä laivojen kapteenin roolissa, vaikka kesäinen risteily Tukholmaan voikin olla parhaimmillaan oikein miellyttävä kokemus. Ship Simulator Extremes tarjoilee meille reppanoille merellisiä elämyksiä, joihin emme muutoin pääsisi käsiksi.

Ship Simulator Extremes on kieltämättä erikoinen peli. Tosin sitä voisi kutsua enemmänkin vaikkapa elämyssimulaattoriksi kuin peliksi, sillä laivapeli on hidastempoinen, rauhallinen ja kovin erikoinen paketti. Siinä vain seilataan maailman merillä, ihmetellään nähtävyyksiä ja tehdään hyviä asioita.

Ship Simulatoria voisi kutsua jopa Microsoft Flight Simulatorien tai Train Simulator -junasimujen merelliseksi vastineeksi. Se on laaja ja monipuolinen puuhailupeli, jolla on paljon annettavaa merellisen aiheen ystäville.

 Ei ihan peruspeli

Ship Simulator on kuitenkin samalla erittäin poikkeuksellinen peli. Se vaatii pelaajalta suunnattomasti kärsivällisyyttä. Mikään ei tapahdu hetkessä. Kun ohjaat valtavaa valtameriristeilijää tai rahtilaivaa, niin kaikki tapahtuu hyvin, hyvin hitaasti. Kapteenin on nähtävä jatkuvasti viisi minuuttia tulevaisuuteen, ennakoiden tekemisensä. Suuri laiva ei käänny pennin päällä, kiihtyy hitaasti ja pysähtyy ehkä kymmenessä minuutissa siitä, kun olet antanut komennon ”kaikki täysillä taaksepäin”.

Tai entäpä kun ohjaat pientä satamahinaajaa? Touvin perässä on omaa alustasi valtavasti suurempi jättiläislaiva. Miten saat sen tottelemaan? Fysiikkamallinnus voi yllättää, sillä jos homma menee reisille, huomaat pikku purtilosi hilautuvan suuremman aluksen perässä, kyljet kolisten. Rengistä tulikin isäntä. Vähän kuin jos yrittäisit hinata mopoautolla rekkaa ja sitten ihmettelet lasaretissa , että mitenkäs tässä näin kävi.

Peli vaatiikin hengittämään syvään. Rauhoittumaan. Miettimään sinisiä ajatuksia. Sitten mietitään fysiikan lakeja ja puntaroidaan rauhassa, että mitenkäs nyt pitäisi toimia. Ja jos homma kusee, miten se korjataan. Miettiminen ja suunnittelu palkitaan.

Ship Simulatorissa onkin paljon positiivisia ja miellyttäviä piirteitä, mutta samalla se on vähän kangistunut omiin kaavoihinsa. Peli on rakennettu tiukasti etukäteen suunniteltujen tehtävien ympärille, eikä niissä ole valinnanvaraa tai joustoa. Tehtäviäkin on kovin vähän. Myyntiversiossa on vain 33 tehtävää kolmeen kampanjaan jaettuna. Niissä on kyllä sinänsä runsaasti pelitunteja, kiitos pelin määräämättömän hitauden, mutta tehtävien perusanti on koettu nopeasti. Lisäksi pelistä puuttuu suurelta osin haastavuus, useimmiten annetut tehtävät hulahtavat läpi tuosta vain, ensimmäisellä yrittämällä. Vain muutama tietty tehtävä pistää oikeasti miettimään, vaatien kunnolla pään rassaamista.

Ehkä tämä on toisaalta pelin tarkoituskin. Pelaajaa ei ahdistella liialla kiireellä, olkoon käynnissä vaikka pelastustehtävä, jossa alukset ovat liekeissä ja ihmisiä meressä. Osa tehtävistä on niinkin yksinkertaisia, kuin vain laivan ohjaaminen paikasta toiseen. Joskin suuren laivan ohjaaminen ei ole ihan niin yksinkertaista, että väännetään vain ruorista ja alus kääntyy. Ehei, on muistettava inertia ja  varauduttava käännökseen.

Omalla tavallaan veikeitä tehtäviä ovat valtamerihinaajalla suoritettavat työt tai satamissa vekslaaminen, kun pelaajan täytyy yrittää ohjata alusta ahtaassa tilassa. Greenpeace-järjestön toimintaa kuvaava kampanja tosin tuntuu enemmänkin propagandalta kuin kiinnostavalta tarinalta. Ehkä tällä yritetään lämmitellä viherikköjä asiakaskunnaksi.

Free roaming -pelitila sentään päästää pelaajat hassuttelemaankin. Laivan ja lähtösataman voi valita vapaasti, samoin säätilan. Mitään tavoitteita peli ei kuitenkaan tarjoa, joten puuhailu rajoittuu täysin turismihenkiseen seikkailuun maailman merillä ja satamissa. Jokseenkin hupaisasti peli ei huomio millään tapaa valitun aluksen ja lähtöpaikan järkevyyttä, minkä johdosta onnistuin muun muassa jumittamaan itseni valtameriristeilijällä Rotterdamin kaupunkiin. Kas, tuossahan on silta. Joka ei aukea. Tästä ei sitten mennä.

Muitakin ongelmia löytyy. Ulkoasultaan laivasimulaattori on karu, niin alusten kuin maisemien suhteen. Se ei ole kummoinen ongelma, mutta sisällön köyhyys ja haasteen puute vaivaannuttaa. Tekemistä on turhan vähän myös laivojen komentosillalla, sillä vaikka pelissä onkin mallinnettuna lukuisia alustyyppejä erilaisine ohjauslaitteineen, ei laivoissa ole oikeastaan mitään muita mallinnettuja järjestelmiä. Tutka on ainoa laite, jolla on edes koristeellista käyttöä.

Viehättävä päältä, tyhjä sisältä

Ship Simulatorissa on kuitenkin paljon hyvää. Laivojen fysiikkamallinnus tuntuu kivalta ja erilaisten alusten erilaiset ohjausjärjestelmät tekevät seilaamisesta veikeää. Joissakin aluksissa pelkästään yksi peräsin ja yksi potkuri. Joissakin on keulassa sivukeulapotkurit, toisissa toiset mokomat takanakin. Tai ehkä alusta hallitaan täysin pyörivillä potkuripodeilla. Ohjausjärjestelmien monimuotoisuus on hieno yksityiskohta kokonaisuudessa.

Muutoin peli on enemmänkin hyvä simulaattorirunko kuin peli. Pelattavaa ei ole hirveämmin, mutta näperreltävää sitäkin enemmän, Jos merellinen seikkailu kiinnostaa, niin Ship Simulatoria voi tuunata erittäin monipuolisesti pelin ympärille kasvaneiden nettiyhteisöiden avulla. Etenkin pelin virallisilta foorumeilta, www.shipsim.com, kannattaa tutkailla millaisilla lisukkeilla simua voi muokata juuri sinua kiinnostavaan suuntaan. Voit jopa yllättyä.

 

Lue myös

Dead Nation (PS3)

Epic Mickey (Wii)

Gran Turismo 5 (PS3)

Gray Matter (PC, Xbox 360)

NBA Jam (PS3, Wii, Xbox 360)

Raving Rabbids Travel in Time (DS, Wii)

Splatterhouse (PS3, Xbox 360)

Your Shape: Fitness Evolved (Xbox 360)