Arvostelu: Steel Division: Normandy 44 tarjoaa laadukasta sotanaksua

19.06.2017 20:51 | Matti Leinonen | 1886

Steel Division Normandy ´44Tekijä: Eugen systems
Julkaisija: Paradox Interactive
Testattu: PC Windows 10 64-bit, AMD Phenom x4 960t, Radeon R9 280
Saatavilla: PC
Laitevaatimukset: PC Windows 7 64-bit tai uudempi, i5-2300, 4 Gt muistia, 32 gigaa kiintolevytilaa
Pelaajia: 1, 2-20 (internetissä)
Muuta: Ladattava peli, hinta 39,99 euroa, saatavilla mm. Steamista
Arvostelija: Matti Leinonen

Steel Division Normandy ´44

Eugen Systemsin uutuuspeli heittää nimensä mukaisesti pelaajan vuoden 1944 Normandian taisteluihin

Steel Division Normandy 44:ssa Vastakkain asettuvat liittoutuneiden puolelta muun muassa yhdysvaltalaisten 101. maahanlaskudivisioona, ranskalaisten toinen panssaridivisioona ja saksalaisten riveistä kolmas Fallschirmjäger-laskuvarjodivisioona ja Hitlerjugendina tunnettu 12:sta SS-Panzer-divisioona. Numeroina Steel Division Normandy 44 on melkoista juhlaa, sillä pelattavia divisioonia on 18, karttoja 14 ja erilaisia yksiköitä useampi sata.

Kun tähän yhdistetään kartat, joihin voi liittyä jopa 20 nojatuolikenraalia sotimaan, meno äityy vallan mainioksi nahisteluksi.

Eugen jatkaa WarGame-sarjasta tutulla linjalla; tukikohtia ei rakenneta, vaan yksiköt saapuvat taisteluareenalle määrättyihin asemiin kartan ulkopuolelta. Kuningastiikereitä tai kymmentä P-47-rynnäkköhävittäjää ei kuitenkaan voi kutsua apuun milloin haluaa, vaan kukin taistelu on jaettu kolmeen osioon. Aloitusvaiheessa haetaan asemia ja tiedustellaan varoen vihollisen sijaintia ja iskukykyä. Jossain vaiheessa taistelu siirtyy toiseen vaiheeseen, joka avaa lisää yksiköitä kutsuttavaksi. Ja kun taistelu on täydessä vauhdissaan, niin kaikki yksiköt ovat valmiita kutsuttavaksi kentälle.

Viimeisessä vaiheessa sota onkin yhtä hurmosta, kun taivaalla lentää hävittäjäpommittajia, ilmatorjunta tekee kaikkensa ampuakseen ne alas ja jalkaväki kuumottelee lähestyvää panssarivyöryä. Samaan aikaan tykistö availee urkujaan kauempana rintamalinjoista. Aktiivisesti kartalla liukuva rintamalinja näyttää missä vihollinen on puskemassa läpi ja missä asemat ovat vakaat.

Steel Division Normandy ´44

Yksiköitä ei voi kuitenkaan kutsua rajattomasti, mikä tuo Steel Division Normandy 44:n sotimiseen oman mukavan mausteensa.

Jos kaikki käytössä olleet Spitfiret on tuhlattu Wirbelwindien suuhun, lisää ei ole saatavilla, vaan ilmaherruus siirtyy askeleen vihollisen puolelle. Yksiköiden sijoittelua kannattaa suunnitella tarkasti, sillä maasto vaikuttaa esimerkiksi siihen miten kauas yksiköt näkevät. Hyvään asemaan majoittunut pst-kanuuna pysäyttää tehokkaasti kohti tulevat panssarit, ja metsän suojiin aseteltu raskas konekivääri avaa tulen tappavan tarkasti ja pitää lähestyvän tiedusteluyksikön paikallaan.

Täysin vapaaehtoisesti surman suuhun yksiköt eivät ajele. Jos moraali laskee liian alas, ei pelkkä pakeneminen enää riitä, vaan yksiköt antautuvat ylivoiman edessä. Myöskään ammuksia ei loputtomasti ole, joten huoltolinjat on syytä olla valmiina. Kaikkia yksiköitä ei voi myöskään kerralla kentälle tuoda, vaan hiljalleen kasautuvillä pisteillä ostetaan käytössä olevia vaunuja, koneita, ja muuta kalustoa.

Steel Division Normandy 44:n 14 karttaa eivät ole mitä tahansa villin mielikuvituksen tuotetta, vaan ne on luotu vuonna 1944 otettujen ilmatiedustelukuvien pohjalta. Moninpeli- tai skirmish-taisteluissa pääsee siis tetsaamaan juuri sinne, missä toisen maailmansodan aikanakin syöksyttiin poterosta toiseen.

Steel Division Normandy ´44

Yksi strategian erikoisuuksista on custom battlegroup, eli oman taisteluosaston luominen. Valitaanko tiedusteluvaiheen yksiköihin jalkaväkeä vai toisiko panssariauto tiedusteluun enemmän tehoa? Otanko viimeiseen taisteluvaiheeseen raskaan hävittäjän antamaan ilmatukea vai panostanko enemmän maataistelukoneisiin ja ilmatorjuntaan? Valinnan varaa on suuresti, mutta paikkoja rajoitetusti, kun 18:sta divisioonasta ja yli 400 yksiköstä poimitaan kirsikoita omaan taisteluyksikköön.

Lisää materiaalista syvyyttä kertyy siitäkin, että pelaajan valitsemista yksiköistä riippuen käytössä voi olla hyvinkin erilaista peruskalustoa. Maahanlaskuyksiköiden varusteet ovat reilusti kevyemmät kuin tavanomaisen jalkaväkidivisioonan, ja osastosta riippuen näiden vakio- ja tukiyksiköt tarjoavat lähtökohtaisestikin hyvin erilaisia pelikokemuksia.

Steel Division Normandy 44:n yksinpeli on jaettu kolmeen neljän tehtävän mittaiseen kampanjaan.

Yksinpelikampanja yllätti jo pelkällä vaikeustasollaan. Siinä missä skirmish-matsissa helpoimman tason vastustaja osasi puolustaa asemiaan tehokkaasti, medium-tason yksinpelitehtävässä pienen kylän risteyksen hallussapitämisestä tuli suorastaan vaikeaa. Ihmettelen suuresti miten ylipäätään selvisin.

Tekoälykumppani vyöryttää rantoja, ja minä sain tehtäväkseni vallata tärkeässä tienristeyksessä sijainneen pienen kylän, jotta maihinnousseet panssariosastot voivat edetä turvallisesti. Kun samalla pitäisi etsiä ja tuhota 88-milliset tykit jotka on piilotettu tien varsille ja puolustaa kylää saksalaisten vastahyökkäykseltä, alkaa kovemmallakin kenraalilla olemaan hätä housussa kun jalkaväki täytyy saada hyviin puolustusasemiin ja panssariajoneuvot siirrettyä niin että vihollisen pst-yksiköt eivät näitä huomaa ja tuhoa.

Steel Division Normandy ´44

Eugenilla on oivallettu hienosti eräs sodankäynnin tärkeistä ominaisuuksista. Yksiköt ovat harvemmin sodassa yksinään, ja moni omaan toimintaan vaikuttava tekijä on omien toimien ulkopuolella. Taistelukentällä voikin olla myös tietokoneen komentamia muita osastoja, joilla on omat tavoitteensa.

Yritätkö tukea naapuriosastoja omilla toimillasi vai käykö siinä kenties toisinpäin? Mitä jos sivustassa naapuriosasto on hätää kärsimässä? Jos onnistut tekemään sivustakoukkauksen, niin ehkä saat raivattua näille kulkuväylän ja naapurit pääsevät sitten tukemaan sinunkin sotaasi.

Steel Division Normandy 44 ottaa oman paikkansa sotanaksuttelujen penkkirivistöstä vailla suurempia vaikeuksia. Yksinpelikampanjan vaikeustaso aiheuttanee muillekin harmaita hiuksia, mutta itse ainakin vietin suurimman osan ajastani skirmish-matseissa, luoden eri taisteluosastoja ja kokeillen eri divisioonien kalustoa. Realistisempaa taktikointia vaativaa rts-peliä etsivälle Steel Division on erinomainen valinta, mutta perinteiseen C&C-naksutteluun tämä ei sovi.