Uusimmat

The Bureau: XCOM Declassified –ennakko (PC, PS3, Xbox 360)

27.07.2013 14:00 Miikka Lehtonen

Tekijä: 2K Marin
Julkaisija: 2K Games
Testattu: PC
Tulossa: PC, PlayStation 3, Xbox 360 – 23.8.2013
Pelin kotisivu: http://www.thebureau-game.com
Testaaja: Miikka Lehtonen

Useamman vuoden tauon jälkeen XCOM on taas kuuma puheenaihe. Viime vuoden parhaisiin peleihin kuulunut XCOM: Enemy Unknown räjäytti potin ja todisti, että muukalaisjahti on yhä kova sana. Mutta se ei ole se ainoa XCOM.

Ehei. Se toinen on se alkuperäinen XCOM-reboot. Se, jota on esitelty ja naureskeltu jo vuosien ajan. Pääsimme pelaamaan sen ennakkoversiota ja jumankauta, pojat: sehän on hyvä.

Firaxiksen XCOM ei tosiaan ollut se ensimmäinen XCOM-reboot viime vuosina. Se kunnia kuuluu 2K:n XCOM-pelille, joka järkytti kansaa jo alkumetreiltään, kun kävi ilmi, että vuoropohjainen strategiapeli oli muuttunut 3PS-räimeeksi.

Sitä se peli on edelleen, mutta selvästi kehitystiimi on tuunaillut ja viritellyt visiotaan ahkerasti, sillä nyt käsiimme päätynyt peli vaikuttaa hyvinkin kiinnostavalta ja yllättävän XCOM-henkiseltä.

Ensimmäinen kontakti

The Bureau: XCOM Declassified, kuten pelin koko nimi kuuluu, on XCOMin niin sanottu origin story. 1960-luvun kylmän sodan aikaan sijoittuvassa pelissä ihmiskunta kohtaa ensimmäistä kertaa myöhemmistä XCOMeista tutut muukalaiset arvattavin seurauksin. Räjähtävässä intro-osiossa muukalaiset pistävät Yhdysvaltojen strategisen komentokeskuksen paskaksi ja palamaan. Eloonjääneitä? Kuusi.

Koska ihmiskunnalla ei teknologisesti ole sanaakaan sanottavana energia-asein ja suojakentin varustautuneita muukalaisia vastaan, sota on käytännössä hävitty alkumetreillä. Asevoimien rippeet vetäytyvät salaiseen maanalaiseen bunkkeriin, jossa vielä salaisempi virasto on jo vuosien ajan tutkinut outoja ilmiöitä ja vakoillut Neuvostoliittoa. Hyvät naiset ja herrat, tervetuloa XCOMiin.

Pelaaja on tuore XCOMin agentti, joka värvätään hallituksen pukumiesten joukosta liekkien ja räjähdysten saattelemana uuden viraston palkkalistoille. Ja tekemistähän riittää: vielä rakennusvaiheessa olevaa tukikohtaa täytyisi tuunata, muukalaisten terrori-iskuja hillitä, teknologiaa tutkia ja niin edelleen. Kuulostaako tutulta? Kyllä: XCOM on yhä XCOM, vaikka miten oltaisiin 1960-luvulla.

Siinä välissä kerrotaan sitten tarinaa pelaajan keskustellessa muiden viraston työntekijöiden kanssa asioista jos toisistakin. Toki miekkosella on synkkä tausta, jonka kanssa hän oletettavasti joutuu tasaamaan tilinsä jossain vaiheessa tarinaa. Ei mitään maatamullistavaa tavaraa, mutta tavoitteena on selvästi ollut 50- ja 60-lukujen pulp-meininki, missä peli onnistuukin hyvin.

Merkittävin ero ”oikeaan” XCOMiin verrattuna on se, että The Bureau on selvästi toimintapainoitteisempi peli. Puhtaan vuoropohjaisen taktikoinnin sijaan kriisejä ratkotaan perinteisen 3PS:n keinoin, mutta mukana on silti roimasti XCOM-elementtejä.

XCOM Effect

Taistelukentällä pelaaja toimii kolmihenkisen XCOM-iskujoukon komentajana. Aivan emopelin tavoin myös The Bureaussa tiimikaverit ovat persoonallisuuksia, joilla on hahmoluokkansa, kokemustasonsa ja erikoiskykynsä. Ja aivan kuin XCOMissa, hekin voivat kuolla.

Normaalia 3PS-räimettä piristetään sillä, että taistelun aikana pelaaja voi lämäistä välilyöntiä ja siirtyä komentotilaan, jolloin Mass Effect –henkisesti voi määräillä kavereitaan liikkumaan, käyttämään erikoiskykyjään tai vaikka tulittamaan tiettyä kohdetta. Ja tarvetta onkin, sillä ainakin testiversiossa tekoälyn kaverit ovat vielä aika passiivisia ja ilman isukin ohjausta jäävät lähinnä puskaan huutamaan ”ne jyrää meitin” –henkisiä kommentteja.

Erikoiskyvyt ja varusteet määräytyvät hahmoluokan mukaan, joten esimerkiksi tarkka-ampuja voi yrittää tähdättyjä laukauksia, kommando voi huutaa muukalaisille niin kovia herjoja, että nämä juoksevat piilostaan avoimempaan maastoon ja niin edelleen. Mieleen tulee todellakin XCOMin ja Mass Effectin risteytys.

Vastaan puskee tietenkin XCOMista tuttuja muukalaisia ja voin kertoa, että mieletön kirves ja haulikko käsissään päälle syöksyvä Muton on maan rajasta tarkasteltuna aika vaikuttava kokemus.

Jo testiversiossa meininki on komeaa ja näyttävää. The Bureau on todella nätti peli ja onnistuu vangitsemaan erinomaisesti  erilaisia tunnelmia. Välillä kaikkialla räjähtelee ja romahtelee, toisinaan taas tutkitaan aavemaisen hylätyn pikkukaupungin katuja ja nähdään läheltä, mitä muukalaisten teknologia tekee valloitetuille alueille.

Olin itse todella yllättynyt siitä, miten The Bureau onnistuu mainiosti rytmittämään räiskintää ja tunnelmointia. En puhu Mass Effectistä lämpimikseni, vaan sieltä on todellakin otettu selvästi inspiraatiota aina dialogiympyrää myöten.

Testiversio on vielä selvästi vaiheessa, sillä moni asia aina grafiikasta välianimaatioihin saakka on enemmän tai vähemmän vaiheessa, mikä ei ole toki ihme. Onhan kyseessä kuitenkin pari kuukautta vanha versio. Tiimillä riittää vielä selvästi viimeisteltävää, mutta jo nyt on aika selvää, että The Bureau: XCOM Declassified on huomattavasti mielenkiintoisempi peli kuin ennakkoon odotimme ja vaikuttaa selvästi tutustumisen arvoiselta, kunhan se ilmestyy.

 

Wiikon wanha: UFO: Enemy Unknown

”Miksette laittaisi siihen ufoja”, Moreland ehdotti. Ja Gollopit tuijottivat toisiaan silmiin tajuten, että siinähän se oli, siinä on ideaa.

UFO: Extraterrestrials (PC) 

Extraterrestrialsissa kohtaakin kaksi eri maailmaa. Retrohenkinen pelisuunnittelu tapaa modernin pelaajan.

XCOM: Enemy Unknown (PC, PS3, Xbox 360)

Kysymys joka kaihertaa mieltäni on tämä: Olisiko eversti Heikki ”The Hulk” McTakala hengissä jos hänen nimensä olisi vaikkapa Tykinruoka? Enteilevän nimensä myötä kolmannessa tehtävässään kuollut Tykinruoka toteutti vanhaa nomen est omen sanontaa, eikä häntä kaivattu.

 

 

Lue myös

Deadpool (PC, PS3, Xbox 360)

Game & Wario (Wii U)

Magic 2014: Duels of the Planeswalkers (PC, PS3, Xbox 360

Panzer Corps: Allied Corps (PC)

Saint’s Row IV –ennakko (PC, PS3, Xbox 360)

Skulls of the Shogun (PC, WP, Xbox 360)

State of Decay (Xbox 360)