Uusimmat

The Elder Scrolls Online –ennakko (PC)

13.03.2014 18:02 Miikka Lehtonen

Julkaisija: Bethesda Softworks
Testattu: PC Windows 8.1, Intel Core i5-4670K, 16 Gt muistia, Radeon R9 280X
Tulossa: Mac, PC, PlayStation 4, Xbox One
Laitevaatimukset: Windows XP, Core 2 Duo E4400, 2 Gt kuistia, DirectX 9.0 -yhteensopiva näytönohjain, internet-yhteys
Pelaajia: tuhansia
Muuta: Julkaistaan 4.4.2014 (tietokoneet), kesäkuu 2014 (PS4, X1)
Pelin kotisivu: http://elderscrollsonline.com/en-uk/
Testaaja: Miikka Lehtonen

Jos maailmasta jotain ei puutu, niin MMO-pelejä. Yrittäjiä riittää jo nyt liiaksikin, varsinkin kun suurimmasta osasta ei ole teoriassakaan kilpailemaan World of Warcraftin ja muiden jättiläisten kanssa.

Tuorein tunkija jo ennestään ruuhkaiselle tunkiolle on Bethesdan The Elder Scrolls Online, jolla on pari merkittävää valttia: Skyrimin yleismaailmallinen tunnettavuus ja suuri budjetti. Mutta riittävätkö ne?

Paperilla The Elder Scrolls Online kuulostaa aika muikealta idealta. Moninpelattava Skyrim! Jumangegga! Mihin voin lähettää kaikki rahani? Totuus on kuitenkin sen verran paljon vaisumpi, että ihan rehellisesti sanoen ne rahat kannattaa todennäköisesti pitää toistaiseksi taskussaan.

Kahden koulukunnan perinteitä

The Elder Scrolls Onlinen kantava teema on tasapainottelu kahden maailman välimaastossa. Se on todella monilta osiltaan tuikitavallinen ja liiankin perinteinen MMO. Samalla se yrittää tarjota myös sitä samanlaista kokemusta, jolla sarjan yksinpelejä on myyty jo vuosien ajan. Toki siinä sivussa koitetaan ratsastaa ahkerasti Skyrimin maineella, onhan kyseessä kuitenkin eräs roolipelihistorian sukupolven myydyimmistä ja puhutuimmista peleistä.

Kuten moni nokkela varmasti jo aavisti, yhdistelmä ei ole aivan saumaton. Enimmäkseen tämä johtuu siitä, että Skyrim-jutut tuntuvat vain kosmeettisilta koristeilta tai muuten vain huonosti MMO-peleihin sopivilta lainauksilta.

Otetaan vaikka se puhutuin osa-alue, taistelu. Perinteisestihän MMO-pelien taistelu on sitä että hahmon automaattihyökkäillessä naputellaan kykypalkista välillä erityisen kovia iskuja. Skyrimin taistelu taas on toiminnallista. Väistellään, torjutaan, rikotaan blokkeja ja ollaan muutenkin korviaan myöten immersiossa.

 

Ja niinhän siinä toki käy, että ei se Skyrimin taistelu ole MMO:ksi muuttunut ilman melkoisia menetyksiä. Käytännössä homma toimii niin, että pelaaja naputtelee hiirellään heikkoja ja voimakkaita hyökkäyksiä sekä yrittää torjua iskuja verkkoviivettä vastaan taistellen. Ja siinä välissä – arvasitte oikein – naputellaan kykypalkista välillä erityisen kovia iskuja.

Paperilla toki ehkä saavutetaan se raja, että laatikkoon voidaan lyödä ”Skyrimin taistelu MMO-pelissä!” –mainoslause, mutta käytännössä touhu toimii niin paljon huonommin. Taisteluja on genren mukaisesti runsaasti, mutta ne ovat puisevia ja tylsiä. Betassa se oli myös todella sekavaa. Hirviöt eivät tunnu reagoivan osumiin juuri lainkaan, mitä nyt helapalkki vähän kutistuu lekan heiluessa. Niinpä touhu tuntuu oudon irralliselta ja tympeältä.

On mukaan toki napattu muitakin Elder Scrolls –juttuja, kuten vaikka se, että mitä moninaisemmat kyvyt erilaisista asetaidoista panssarin pitämiseen teoriassa kehittyvät, kun kykyä käyttää. Mutta pääasiallinen kehitysmekanismi on silti lukemattomista MMO-peleistä tuttu kokemustaso, joiden karttuessa saa sijoitella pisteitä kykyihin ja parannella hahmoaan. Ja näin taas kerran tulee vähän sekava olo. Mitäs minä siitä hyödyinkään, kun käytän vaikka levypanssaria tarpeeksi? Mene ja tiedä!

Puiseva ja kuollut maailma

Taistelua voi toki tuunailla ja varmasti niin tullaan ennen julkaisua tekemäänkin, mutta se kolikon toinen puoli, se varsinainen MMO-suunnittelu, alkaa olla jo vähän kiveen hakattua, eikä valitettavasti laadultaan kauheasti parempaa.

Paperilla kaikki on taas hyvin. Hahmoluokkia on vino pino, maailma on valtava, siinä on hirveästi sisältöä ja kaikki MMO-pelien perusvaatimukset on täytetty. Löytyy soolosisältöä, ryhmiä varten tehtyjä luolastoja, craftailua, PVP:tä ja ties mitä.

Ongelma onkin vain siinä, että kaikki näkemäni oli niin älyttömän pliisua, ettei se houkutellut yhtään pelaamaan. Maailma on staattinen ja kuollut, eikä Skyrimistä tuttua majesteettista ihailua pääse harrastamaan lainkaan, koska kaikki tuntuu B- tai C-luokan kopiolta siitä rakastetusta ja aidosta asiasta.

Ehkä kyseessä oli myös vielä betan ongelma, mutta maailma oli aika kuollut myös sisällöllisesti. Questeja vertauskuvallinen huutomerkki päänsä yläpuolella jakavia janttereita ja tapettavia vihollisia kyllä riitti, mutta paljon muuta en sitten löytänytkään. Missä ovat tutkimusmatkailusta palkitsevat salaisuudet ja löydettävät jutut? Ehkä niin hyvin piilossa, että en itse lampsimisestani huolimatta niitä löytänyt?

 

Questit tuntuvat myös olevan aika peruskauraa. Mene tuonne, tapa hirviö, kerää 30 kojootinhäntää. Väliin mahtui mielikuvituksellisempiakin tehtäviä, kuten eräs alkupään operaatio, jossa täytyi auttaa hullua seikkailijaa etsimään metsän pienten eläinten joukosta hänen entisiä ryhmänjäseniään, jotka paha velho oli taikonut maaoraviksi. Vai oliko? Toki esimerkiksi WoWissa tällaisia ja vielä luovempiakin tehtäviä on ämpärikaupalla, mutta useissa muissa MMO:issa ei. Joten siitä varovainen peukku pelille.

Ennakkoversio jätti  siis jälkeensä lähinnä vain valtavan apatian tunteen. Tässäkö tämä oli? Tälläkö te yritätte lähteä WoWia haastamaan ja pelaajista kisaamaan? Julkaisu on jo huhtikuussa, joten mitään valtavan suunnattomia uudistuksia ei enää kannata odotella. Toki toivomme, että kehitystiimi saa pelin viilailtua julkaisua varten mahdollisimman hyvään kuntoon, mutta ihan rehellisesti sanottuna minulle taisi riittää jo nyt.

 

Hei, minä pidin kovasti Skyrimistä ja MMO-peleistäkin sen verran, että olen niihin upottanut elämäni aikana satoja ja taas satoja tunteja. Voisi siis kuvitella, että näiden kahden jutun yhdistäminen tuottaisi minua miellyttävän pelin. Ja ehkä niin olisikin, jos yhdistelmä olisi tehty taidolla. Nyt vain tuntuu siltä, että suunnittelultaan vanhanaikaiseen ja väsyneeseen perus-MMO:hon on lyöty päälle kosmeettista Skyrim-höystettä ja oletettu sitten, että näillä eväillä saataisiin pelaajat maksamaan aktiivista kuukausimaksua. Itse veikkaan, että näin ei tule käymään, mutta sehän nähdään sitten lopullisen pelin myötä.

Juuri nyt antaisin kaikille hankintaa harkitseville kovan tipsin: koittakaa päästä betaan ja kokeilkaa itse peliä ennen ostopäätöstä tai odottakaa ainakin arvostelua.

Muista myös: Osallistu Elder Scrolls Onlinen betaan!

 

Lisää aiheesta

Elder Scrolls V: Skyrim (PC, PS3, Xbox 360) 

The Elder Scrolls IV: Oblivion (PS3) 

The Elder Scrolls IV: Oblivion (360, pc) 

Vuoden 2012 paras ladattava pelisisältö: Elder Scrolls V: Skyrim – Dragonborn 

Lue myös

Blackguards (PC)

Outlast (PC, PS4)

Panzer Corps (iOS)

South Park: The Stick of Truth (PC, PS3, Xbox 360)

World of Tanks 360 Edition (Xbox 360)