Uusimmat

The Walking Dead: Survival Instinct (PC, PS3, Xbox 360)

06.04.2013 14:00 Miikka Lehtonen

Tekijä: Terminal Reality
Julkaisija: Activision
Testattu: Xbox 360
Saatavilla: PC, PlayStation 3, Xbox 360
Pelaajia: 0
Pelin kotisivu: http://www.thewalkingdeadsurvivalinstinct.com
Arvostelija: Miikka Lehtonen

Vastakohdat vetävät puoleensa, sanotaan. Telltalen The Walking Dead oli viime vuoden parhaita pelejä. Oletettavasti tämän nähtyään Bobby Kotickille kävi kuin sarjakuvahahmolle ja taalankuvat pyörivät silmissä. Niinpä Activision teki oman The Walking Deadinsa.

Siinä missä Telltalen peli oli erinomainen, Activisionin peli on puhdasta roskaa.

Tehdään heti alkuun selväksi, että en halua syyttää liikaa Terminal Realityä, pelin kehittäjää. On aivan selvää, että The Walking Dead on kehitetty liian nopeasti ja liian halvalla. Ja sitten on täytynyt oikoa jokainen mahdollinen mutka tai mielellään vain painaa suoraan eteenpäin. Tulos, kuten sanotaan, näkyy taululla: kyseessä on kuluvan vuoden kirkkaasti huonoin peli, enkä ihan helposti keksi, miten tästä paljon kamalammaksi pääsisi.

Ja se on harmi, sillä selvästi kehitystiimillä on ollut pari hyvääkin ideaa. Pelin pääosassa nähdään TV-sarjastakin tuttu veljespari Daryl ja Merle Dixon, joiden rooleissa ovat aidot näyttelijät, ja se sijoittuu ajallisesti ennen sarjan tapahtumia. Tämä poistaa tietenkin välittömästi jännityksen siitä, miten päähenkilöille käy: molemmat olivat hyvissä ruumiin ja sielun voimissa mukana sarjassa, joten mahtavatkohan selvitä pelistä?

Mutta se hyvä idea: Daryl, Merle ja heidän mukaansa liittyvät satunnaiset kulkijat kiertävät pitkin Amerikan maita ja mantuja keräten selviytymistarvikkeita, ruokaa, bensaa ja muita tarvekaluja. Tehtävästä toiseen etenevässä pelissä pääsee tehtävien välissä valitsemaan, mitä reittejä pitkin ajaa. Tämä vaikuttaa bensan kulumisen ohella siihen, kohtaako matkalla vaaroja vai löytääkö esineitä. Jos käy tuuri, hyvä tai huono, ajomatka keskeytyy joko vapaaehtoiseen tai pakolliseen sivutehtävään, joista voi keräillä mukaansa loottia ja uusia selviytyjiä.

Ja kun itse lähtee suorittamaan tehtävää, voi tekoälykavereille nakittaa tehtäviä. Kaikilla on omat ominaisuutensa, jotka määrittävät, miten hyviä he ovat erilaisissa hommissa. Pistetäänkö joku keräämään ruokaa tai bensaa, etsimään ammuksia tai vahtimaan autoa? Kaikissa hommissa on omat riskinsä. Annetaanko mukaan aseita vai pidetäänkö ne pelaajan itsensä käytössä? Miten jaat kamat, kun mitään ei ole koskaan tarpeeksi? Eikä autoonkaan mahdu kuin tietty määrä matkustajia, muut jäävät tien viereen itkemään. Vaikeita valintoja, jotka tunnetusti ovat zombiviihteen selkäranka.

Onkin valtava harmi, että ideasta ei otettu koskaan kaikkea irti, vaan se tuntuu lähinnä päälle lätkäistyltä laastarilta, jonka ansiosta kentistä kerätään välillä bensaa tai ruokaa. Tulipa sellainenkin nyt peliin laitettua. Mutta väkisinkin tulee mieleen, että suunnitteludokumentti on alun perin viitannut peliin, jossa oikeasti simuloidaan selviytymistaistelua zombien täyttämässä maailmassa. Sitten joku on huomannut, että deadline olikin helmikuussa 2013 eikä 2014. Kun raivokohtauksen jäljet on siivottu, on tehty mitä tuossa ajassa nyt ehtiikään tekemään: ei paljon mitään.

Roskaa koko rahan edestä

The Walking Dead: Survival Instinct on luokattoman surkea peli, jossa mättää aivan kaikki. Grafiikka? Kamalaa. Äänimaailma? Tökkii. Kontrollit? Perseestä. Tehtäväsuunnittelu? Roskaa. Jos en olisi pelannut arvostelua varten, koko roska olisi jäänyt kesken jo toisen tehtävän aikana, mutta nyt täytyi sentään viran vuoksi sissittää vielä pari tuntia eteenpäin ennen kuin jouduin oikeasti punnitsemaan, oliko arvostelusta maksettu palkkio sen riskin arvoinen, että kuristaisin itseni ohjaimen johdolla. Myöhemmin sitten sain kuulla, että parin tunnin sessioni aikana olin päässyt pelin jo reippaasti yli puoliväliin, joten jos jotain positiivista täytyy sanoa, niin ainakin peli on lyhyt.

Homma etenee näin: Daryl saapuu zombien täyttämään kaupunkiin tai muuhun kiintopisteeseen, jossa on yksinkertainen tavoite: alkupään tehtävässä esimerkiksi bensan tankkaaminen autoon läheiseltä huoltoasemalta. Kun Daryl pääsee zombeja  väistellen tehtäväpaikalle, hän huomaa, että sitä ei voi suorittaa, koska joku on pöllinyt elintärkeän työkalun, vaikkapa generaattorin avaimet. Sitten tarvotaan zombilauman läpi etsimään entisen varkaan ruumis tai auto, pöllitään tavara takaisin ja tehdään tehtävä.

Mutta hupsista keikkaa, joka ikisessä välissä ja useita kertoja joka tehtävässä nojataan yhteen kliseiseen ja jo toisen kerran jälkeen rasittavaan kainalosauvaan: tekemisen kohteesta lähtee kamalasti ääntä! Ja se tietenkin houkuttaa paikalle kaikki kulmakunnan zombit, joilta sitten juostaan häntä koipien välissä karkuun.

Koska pelin kontrollit ovat aivan suolesta ja pelaajan näkökenttä on yhtä kapea kuin aidan raosta tirkistelemällä, seuraavaksi sitä väistämättä kuolee. Jossain vaiheessa sokkeloisissa ja keskipäivälläkin pikimustissa kentissä vain onnistuu ahtautumaan jonkinlaiseen aukkoon, josta ei pääse pois ennen kuin zombilauma tappaa. Tätä penseyttä korostaa se, että kentät ovat täynnä näkymättömiä seiniä. Polven korkuinen laatikkorivi näyttää siltä, kuin sen yli voisi hypätä, mutta eipä voikaan. Lava-auton lavalle kyllä pääsee, mutta sieltä ei pääse enää pois.

Ja sitten yritetään uudelleen. Oho, edellinen checkpoint oli näemmä 10 minuuttia sitten, joten yritetäänkin oikein kunnolla uudelleen. Ja nyt ollaan fiksuja: putsataan ensin koko lähialue zombeista, jotta melu ei voi houkutella paikalle mitään. Pistetään generaattori päälle… Ja zombeja spawnaa tyhjyydestä selän taakse ja yllättäviin paikkoihin. Auton takaa, jossa niitä ei perkele vieköön ollut 30 sekuntia sitten ainuttakaan, kömpii ylös neljä zombia. Vielä hetki sitten tyhjän poliisiaseman oven läpi paukahtaa kolme lisää. Suljetulla kujallakin on nyt niitä pari odottamassa. Ja pari muksii käsittämättömästi seinän takaa tai maan alta sinne clipattuaan. Sitten kuollaan taas ja pohditaan, maksetaanko tästä hommasta oikeasti tarpeeksi.

Mutta toisaalta eipä kehitystiimillä ole ollut paljon muitakaan vaihtoehtoja. Yksinäisistä zombeista ei ole tippaakaan vaivaa, sillä Darylin meleehyökkäys stunlockaa ne niin tehokkaasti, etteivät ne ehdi lyödä kertaakaan takaisin. Edes parista zombista ei ole tippaakaan vastusta, joten pakkohan niitä on sitten heittää vastaan 50 kerrallaan.

Onneksi kolmannella yrityksellä löysin takuuvarman keinon selvitä laumasta kuin laumasta. Joskus käy nimittäin niin, että lääpäisyn sijaan zombi tuleekin iholle huohottamaan, jolloin alkaa pieni minipeli: kamera täytyy kohdistaa zombin naamaan, jotta voi liipaisinta vetämällä rusauttaa puukon tämän silmästä sisään. Helppoa kuin heinänteko ja jostain hämmentävästä syystä kun yksi zombi tulee iholle, muut odottavat kauniisti vieressä vuoroaan ja tulevat sitten perässä. Ja näin se 50 zombin laumakin kaatuu yksi kerrallaan tekemättä pistettäkään vahinkoa.

Älkää piru vie ostako!

Muistanette varmaankin sen alkuvuodesta netissä kiertäneen trailerin, joka nauratti kaikkia sen nähneitä ja josta kävi lopulta ilmi, että se oli vain fanitraileri? Muistanette varmasti myös, miten tuolloin vannottiin kädet ristissä, että lopullinen peli näyttäisi paljon paremmalta? No ei näytä. Ainoa merkittävä muutos siihen kamalan kumiseen ja tökkivään traileriin on, että nyt puolet kentistä on pikimustien varjojen peitossa. On sekin tapa piilottaa kamalaa grafiikkaa.

Mutta ei se grafiikka The Walking Deadia kaada. Peli voisi näyttää vaikka Crysis 3:lta ja se olisi silti täyttä roskaa. Se on kömpelösti suunniteltu, ärsyttävä ja aivan uskomattoman rasittava pelata. Se on yksinkertaisesti täyttä sontaa ja yllätyn, jos se ei joulukuussa osoittaudu vuoden huonoimmaksi peliksi.

Kiertäkää kaukaa.

 

 

Valitettavan aitoa pelikuvaa.

 

 

Lue myös

Bioshock Infinite (PC, PS3, Xbox 360)

Darkstalkers Resurrection (PS3, Xbox 360)

Driftmoon (PC)

F1 Race Stars (PC, PS3, Xbox 360)

Gears of War: Judgment (Xbox 360)

God of War: Ascension (PS3)

Tomb Raider (PC, PS3, Xbox 360)

 

The Walking Dead on parhaimmillaan….

Katso tilanne vastaamatta