TORN (PC)

06.06.2001 19:40 | Jukka O. Kauppinen

Tietokoneroolipelien ystäville on varmasti jäänyt mieleen Black Isle Studios. Icewind Dale, Baldur´s Gate ja Planescape: Torment ovat reunustaneet yhtiön ruohikkoista polkua menestyksekkäästi. Työn alla on tällä hetkellä uusi, LithTech 3.0 -pelimoottoria hyödyntävä roolipeli TORN. Mitä uutta ja ihmeellistä peli oikein lupaa tarjota edeltäjiensä peittoamiseksi? Black Islen osastonjohtaja Feargus Urguhart valistaa:

”TORN:ssa olemme ottaneet Falloutin parhaita elementtejä, kehittäneet kokonaan uuden, omaperäisen fantasiamaailman, jonka nidomme yhteen reaaliaikaisen taistelun voimin terästettynä. Peli tulee olemaan paljolti sitä mitä fanimme ovat halunneet jo ensimmäisen Falloutin ajoista lähtien.”

Uusi maailma

Peli sijoittu Agathe-mantereen rajakuningaskunta Orislaneen – maailmaan, joka toimii järjestyksen ja kaaoksen taistelukenttänä. Molempaan ryhmittymään kuuluvat valtaisat voimat omaavat jumalat, jotka on karkoitettu Tornista tuhat vuotta sitten. Mielessään oman ryhmittymän voimistuminen koittavat vihan ja hulluuden välimaastossa tasapainottelevat jumalat töniä vastapuolen ryhmittymää heikommille jäille. Jumalhahmot vaikuttavat maailman tapahtumiin kuolevaisten kautta kuiskuttelemalla näille unissa näkyjä ja visioita. Heikkoluonteiset ihmiset toimivat näin jumalien työmuurahaisina, joiden avulla vallan tasapainoa koitetaan saada joko kaaoksen tai järjestyksen eduksi. Muilta piilossa vaikuttaa myös kolmas ryhmä, joka yrittää ylläpitää horjuvan puntarin tasapainoa yllä.

Monipuolisuutta

TORN yhdistää taitopohjaisen hahmosysteemin, joka mahdollistaa erittäin monipuoliset lähestymistavat ongelmien ratkaisemiseksi. Pelaajien on mahdollista luoda omia esineitä, hyödyntää neljää eri magiakuntaa ja omaksua hahmoillensa erikoiskykyjä ja -taitoja, jotka tekevät jokaisesta pelihahmosta ainutlaatuisen. Esikuvanaan Tormentin loistava tarina aikoo Black Isle tarjota yhtä monipuolisen elämyksen eeppisen juonen kera. Tarina esittelee jaloja liittolaisia, halpamaisia pettureita, kostonhimoisia hirmuhallitsijoita ja sekopäisiä jumalia, joiden turvin TORNin luvataan näyttävän muille fantasia- ja seikkailupeleille uuden virstanpylvään paikan. Paljon siis luvataan, mutta mikäli peli pääsee Planescape: Tormentin tasolle, niin pelaajat voivat myhäillä tyytyväisesti.

LithTechin voimin

Käyttämällä uutta LithTechin kolmoisversiota Fallout-sarjoista tutun modifioidun S.P.E.S.I.A.L-sääntöjärjestelmän tukena, tarjoaa TORN kokonaan kolmiuloitteisen pelimaailman hyläten näin sprite-pohjaisen grafiikan. Tiukkoja tilanteita varten peli on mahdollista tuttuun tapaan pausettaa ja tänä aikana pelaaja voi syöttää komentoja pomovastuksia ja muita ärräpäitä aiheuttavia tilanteita varten. Tornin pelimaailma kuvataan isometrisestä kuvakulmasta ja grafiikka taipuu 640 x 480:sta aina 1024 x 768:aan. Audiopuolella tuetaan Creativen EAX-äänistandardia.

Uusia naamoja

Valmiiksi tutut ja turvalliset haltiat, ihmiset ja kääpiöt antavat tilaa ennennäkemättömille kavereille kuten riuskille ogreille ja kissamaisille sidheille. Valittavana on yhteensä kuusi eri rotua. Uudet bonuskyvyt esittelevät grillibileistä nauttivan Pyromancerin ja yksin liikkuvan Lone Wolfin. Epälineaariset peliominaisuudet kuten hahmonluonti, moneen osaan haarautuva juoni ja kuuden pelaajan moninpeli lupaavat ehostaa pelin uudelleenpeluuarvoa. Black Isle kertoo pelin läpipelaamiseen kuluvan aikaa minimissään 60 tuntia. Nähtäväksi jääkin onnistuuko loppuvuodesta julkaistava seikkailu lunastamaan lupauksensa. Helppoa ei TORNin voittokulkue ainakaan ole, sillä tulevat kilpakumppanit tarjoavat varmasti tasapuolisen vastuksen aiheen saroilla. Voit myös ladata muutaman videoesittelyn pelistä sekä tutustua eDomen kuvagallerioihin.