World War II Online 1.0 (PC)

11.06.2001 23:19 | Jukka O. Kauppinen | 111

Keskiviikkona kuudes kesäkuuta toteutui tuhansien Internet-pelaajien pitkäaikainen märkä uni: World War II Online muuttui todellisuudeksi. Samalla online-pelaamisen tulevaisuus saapui tähän päivään. Mitään tämän kaltaista ei ole koskaan yritetty – todentuntuista sodankäyntiä tehtävineen maalla, merellä ja ilmassa valtavana tuhansien pelaajien online-saippuaoopperana.

Sotasimulaation julkistus on kuitenkin sujunut takkuisesti ja monet ovat olleet jopa pettyneitä ja järkyttyneitä tilanteeseen. Peli on buginen ja pelaajien on imaistava heti alkuunsa yli 60 megatavuinen päivitys. Palvelimet ja nettisivut tahmaavat, kaikkia ennalta ylistettyjä ominaisuuksia ei löydy, kalustoa ja aseita puuttuu ja koko merisota on jätetty pois ensimmäisestä julkaisuversiosta.

Itse asiassa tilanteessa ei ole kuitenkaan mitään ennalta odottamatonta. Peli jouduttiin yksinkertaisesti julkaisemaan keskeneräisenä. Tekijät olivat joutuneet ”do or die” –tilanteeseen, jossa vaihtoehtona oli joko julkaista peli siinä kunnossa kuin se sillä hetkellä oli, ja jatkaa kehitystyötä nyt saatavilla tuloilla – tai pistää pillit pussiin ja unohtaa haaveet virtuaalisesta toisesta maailmansodasta.

Kiipeän kirkontorniin ja alan tulittamaan alhaalla kadulla juoksevia vihollissotilaita. Vihollisen PZ III-panssarivaunu huomaa minut ja kääntää torniaan minua kohti. Heittäydyn lattialle ja ryömin portaita kohti kun luodit satavat ikkunoista sisään. Pudottaudun alempaan kerrokseen juuri kun panssari aloittaa tulittamaan yläkertaa tykillä.

Ryömin ulos kirkon takaovesta ja polvistun pensaiden suojaamaan pieneen kraatteriin. Samalla kirkko romahtaa takanani kun viholliset ovat alkaneet tosissaan tarjoamaan sille HE:tä (High Explosive). Toinen vihollistankki vyöryy edestäni viiden metrin päästä –mutta ei näe minua koska miehistöllä on luukut kiinni.

Kuulen kaikkialla ympärilläni vihollisen panssarivaunujen moottorien jyrinää ja vaihteiden narskuntaa. En voi antaa heille mahdollisuutta huomata itsenäni – minulla ei olisi mitään mahdollisuuksia. Tämä on brutaalia ja armotonta ja juuri siitä jännitys kertyykin. Täällä ei tunneta termiä toinen mahdollisuus.

Pulmia riittää mutta myös sisältöä

Peli julkaistaan toistaiseksi virallisesti vain USA:ssa mutta sitä tulee Suomeenkin tarjolle pieni erä Sanura Suomen maahantuomana. Kiirettä ei kuitenkaan kannata pitää ellei ole valmis olemaan käytännössä betatestaaja jonkin aikaa, sillä peli on kuin juuri löydetty timantti – likainen ja hiomaton. Se tulee vaatimaan vielä paljon työtä hyvään pelikuntoon kehittyäkseen, mutta kehityssuunnasta on jo näkyvissä selvät lupaukset: tästä tulee ajan kanssa jotain uskomattoman addiktiivista ja hienoa.

Mitään tämäntyyppistäkään ja tai yhtä laajamittakaavaista peliprojektia ei ole tehty koskaan aikaisemmin. Termiä ”elektroninen taistelukenttä” on kyllä viljelty ahkerasti päälle 10 vuoden ajan, mutta ainoakaan projekti ei ole muuttunut todellisuudeksi. Ennen tätä. Mutta massiivinen mittakaava yhdistyessään keskeneräiseen julkaisuun onkin tuottanut hurjasti ongelmia aina pelin toimimattomuudesta online-rekisteröintiin, palvelimien kaatuiluun ensimmäisinä päivinä ja huonoon ruudunpäivitykseen. Esimerkiksi pelipalvelimen pelaajaraja vaihteli alussa 1000:sta pelaajasta 500:aan ja nousi sitten taas ylemmäs, mutta reititinviasta johtuen pelaajat lentelivät jatkuvasti linjalta. Tilanteen palauttamiseksi hallintaan oli otettu käyttöön hieman erikoisempiakin keinoja: muun muassa www-keskustelufoorumit suljettiin jotta verkkokaistaa säästyisi päivitysten kopioijille. Pelkästään torstaina päivitystä kopioitiin yli 1.2 teratavun verran.

Tekijät ovat kuitenkin jo saaneet pahimmat palvelinviat korjattua ja pelaajamäärän maksimiraja on luvattu nostaa piakkoin 5000:een.

”Ylsimme noin tuhanteen pelaajaan onlinena kun Ciscon reitittimet sekosivat. Vietin lähes koko perjantai-illan ja yön vakuuttaessani Ciscolle, että palvelimet alkavat pudottaa paketteja kuin sadepisaroita heti kun yllämme 2 megatavun liikenteeseen 200 megan kaistalla. Sain heidät kuitenkin lopulta vakuuttumaan ongelmasta, minkä jälkeen löysimme ja korjasimme sen. Sen jälkeen meillä oli suurimman osan yötä noin kaksituhatta pelaajaa kahdella 1000 pelaajan palvelimella.

Palvelimet ovat nyt vakaita ja kohotamme pelaajakapasiteettia heti kun saamme sisäänkirjaantumispalvelimen toimimaan täydellisesti. Parhaillaan meillä on neljä 1200 pelaajan palvelinta, ja ne ovat käytännössä täpötäynnä koko ajan. Seuraavaksi lisäämme kaksi uutta palvelinta, minkä jälkeen keskitymme laajentamaan ne kuudeksi 2000 pelaajan palvelimeksi. Ja mikäli kysyntää riittää pyrimme kasaamaan yhden 20 000 pelaajan palvelimen.”

Peli toimii alkuvaiheessa usealla erillisellä palvelinkoneella, joiden taistelukentät ovat erillään toisistaan. Ajan mittaan eri taistelukentät kuitenkin luvataan yhdistettävän yhdeksi massiiviseksi maailmaksi.

Sitä ennen on luvassa pitkä taival päivityksiä. Ensin peli täytyy tietenkin saada toimimaan riittävän hyvin. Mutta senkin jälkeen World War II Online on aina ”work in progress”, keskeneräinen tuote. Alussa pelialueena on pieni osa Ranskaa jossa Saksan ja Ranskan/Britannian joukot taistelevat. Ajan mittaan tähän tullaan lisäämään loppu läntinen Eurooppa, itäinen Eurooppa, Pohjois-Afrikka, Kiina, Burma, Intia ja niin edelleen – jolloin pelistä muodostuu todellinen valtava toisen maailmansodan simulaatio. Uusia laitteita, yksikköjä, panssarivaunuja, lentokoneita ja muuta tavaraa tullaan lisäämään jatkuvasti, pelioptiot monipuolistuvat ja niin edelleen. Eli WW2O:ta tullaan laajentamaan ja kohentamaan vastedes jatkuvasti.

Tällä hetkellä tarjolla on rajallinen satsi kalustoa. Osapuolilla on käytössään muun muassa kaksi lentokonetta per puoli, muutamia erilaisia panssarivaunuja sekä jalkaväelle kolme asetta. Pst-tykit poislukien raskaampi jalkaväen aseistus puuttuu vielä kokonaan, mutta näilläkin on jo saatu aikaan melkoisia online-sotia.

Ensimmäisten raporttien mukaan pelin meininki – kun vain on päässyt sisään ja peli toimii – on jo aivan uskomatonta ja tempaisevaa. Kulkuneuvojen ja jalkaväen mallinnusta on kehuttu, vaikka kaikki ei toki olekaan vielä täysin loppuunsa hiottua. Fysiikka- ja vauriomallinnukset ovat päteviä ja pelin mittakaava sekä jalkaväkisotilaiden tähtäys- ja tulitustavat ovat innostavan todentuntuisia. Kalustosta panssarivaunut ovat hiotuimpia mutta lentokoneiden fysiikkamallit ovat vielä hitusen raakileita, vaikkakin silti täysin käyttökelpoisia.

Taisteluraportteja rintamalta

Raportit on käännetty keskustelufoorumien taisteluraporteista.

• Suomalaispelaajat olivat suuntaamassa kohti vihollisen hallussaan pitämää kylää. Joukot matkasivat kahdella miehistönkuljetusvaunulla mutta toisen matka tyssäsi kesken kaiken, kun kuljettaja junnasi liian kauan ykkösvaihteella rikkoen moottorin. Joukon onneksi miehet mahtuivat toiseen vaunuun.

• Läksimme tehtävään. Siirryin yhden kuorma-auton kyytiin ja meitä oli mukana lopulta viisi miestä. Automme oli kolmen kulkuneuvon saattueen keskimmäisenä. Kuormurissa matkustaminen oli todella vinkeää.

Näin oman lentokoneemme syöksyvän lähistöllä maahan. Huimaa – se sai todella tuntemaan että on osa sotatapahtumia. Takanamme tulevan panssarivaunun kuljettaja innostuu liikaa ja ajaa tankkinsa tieltä, kaatuen ylösalaisin. Tämä pidättelee hänen takanaan tulevaa suurempaa saattuetta. Katson takaisin eteenpäin ja mitä näenkään – vihollisen Me 109 hävittäjä, sama joka ampui meidän koneemme alas, lähestyy ja aloittaa tulittamisen. Kuormurin kuljettaja huutaa meitä hyppäämään alas ja pakenemme piiloon läheisiin puskiin. Kone tulittaa ja luoteja sataa ympärillemme. Yksikkömme johtaja haavoittuu vaikeasti.

Lähestymme vihollisen kaupunkia. Tilanne tuntuu todellakin siltä että olisin sotimassa Ranskassa. Valojuovat lentelevät pitkin poikin. Ihmiset juoksentelevat ympäriinsä. Sakut pureutuvat tiukasti asemiinsa. Minä ja kolme muuta hyppäämme kuormurista ja alamme juosta lähistöllä olevien latojen suojaan. Joku ampuu meitä kaukaa. Saksalainen konepistoolisotilas lähestyy mutta saa vastaansa omiemme tulta.

• Toimin saksalaisena konepistoolimiehenä ja liityin mukaan panssarivaunujen hyökkäykseen. Joukkomme törmäsi vihollisen tankkijoukkoon, jolloin hyppäsin tankin päältä ja piiloudun sillan alla olevaan koloon. Meidän panssarimme tuhoutuu keskelle siltaa, joten vihollisvaunujen on siirryttävä puron yli sen pohjan kautta – aivan piilopaikkani vierestä ja alempaa. Kuulen kun päälläni olevat tankit nostavat kierroksiaan ja vaihtavat vaihteita, ja alkavat ryömiä puron pohjalle. Ensimmäisen tankin päällä ei ollut ketään mutta toisen komentajalla on luukku auki ja hän katselee ympäristöään. Ammun hänet tarkalla sarjalla. Kolmannen tankin päällä on jalkaväkisotilaita – joihin ammun täyden sarjan ja ryömin pakoon. Vihollinen alkaa tulittaa äskeistä piilopaikkaani.

Näen uudesta paikastani ranskalaisen kuormurin lähestyvän. Kyydissä on viisi sotilasta – annan sen tulla aivan viereeni ja ammun lippaan lavalle. Neljä heistä vierähtää kuolleina maahan. Vaihdan lippaan ja viimeistelen viimeisenkin, juoksen sitten kuormurin ympäri ja ammun ohjaamoon ja moottoriin. Auto syttyy tuleen ja pääsen pakenemaan läheiseen metsikköön savun suojassa.

Loistava peli – myöhemmin

Eräs pelaajista kuvasi World War II Onlinea ”bugisimmaksi, rumimmaksi ja paskimmaksi peliksi mitä tulet ikinä RAKASTAMAAN. En voi edes kuvitella miten hauskaa tämä tulee olemaan kun koodi ei enää sukkaa.”

On kuitenkin selvää että tämäntyyppiselle massiivisen mittakaavan online-sotapelille on kysyntää – enemmän kuin tekijätkään uskalsivat toivoa.

”Olemme saaneet raportteja että peli on loppuunmyyty monista kaupoista, ja kuulimme että jonkin kaupan viimeistä pelistä syntyi jopa käsirysy. Avattuamme ovet virallisesti 15 000 ihmistä rekisteröityi ensimmäisen tunnin aikana. Ja odotimme ehkä 20-30 000:tta ihmistä ensimmäisen VIIKON aikana. Ja mehän olemme nichetuote, eikö vain? Uskalsimme toivoa kaiken kaikkiaan ehkä 50 000:n pelin myyntiä – mutta ensimmäisenä päivänä myimme 20 000 kappaletta.”

Muutaman viikon ja kuukauden kuluttua World War II Online alkanee olla jo jossain määrin vakaa ja toimiva tuote. Kun alun ongelmat on korjattu ovat tekijät jo päässeet pureutumaan myös tuntuvampiin pulmiin, ja tällä viikolla on luvassa on muutaman megatavun päivitys joka paikkaa muun muassa ruudunpäivityksen ongelmia ja muita tuntuvimpia bugeja. Sen jälkeen alkaa pelin laajentaminen.

Kannattaa kuitenkin muistaa että peli eroaa monella tapaa muista online-peleistä. Esimerkiksi railakkaa 3D-räiskintää odottavalle on edessä karu yllätys – pelaajien pitää pyrkiä yhdistämään voimansa annettujen tehtävien täyttämiseen ja jo pelkkä matkanteko omasta tukikohdasta taistelutantereelle voi viedä kuormurin kyydissä 5-15 minuuttia. Panssarivaunuilla ajaminen vaatii mielellään toisenkin ihmisen tankin kyytiin, sillä niiden hoitaminen yksin on vaikeaa ja tekee tankistasi ennen kaikkea puolisokean ja reagointikyvyttömän maalin. Peli panostaa ennen kaikkea ryhmätyöhän ja suunniteltuihin operaatioihin. Vain niihin osallistumalla saa pisteitä ja mahdollisuuksia ylennyksiin, itsekseen heilumisesta ei saa pisteen pistettä. Ja resepti vaikuttaisi toimivan online-pelaajien raportteja lukiessaan.

World War II Online Suomessa

Kiirettä ei kannata World War II Onlinen suhteen pitää ellei ole todella kiinnostunut ja omista kiinteää nettiyhteyttä.

Mutta jos odottaminen ei maita tuo Sanura Suomi Oy peliä maahan ja ensimmäiset kappaleet ovat luvassa kauppoihin jo tällä viikolla. Hinnan arvellaan asettuvan 399 markkaan ja pelejä voi tiedustella muun muassa seuraavista myymälöistä:
• Helsingin Stockmann, puh. (09) 121 4335
• Helsingin City-Anttila
• Cruzbroker
• Triosof

 

Peli: World War II Online: Blitzkrieg
Kehittäjä: Cornered Rat Software
Julkaisija: Strategy First
Maahantuoja: Sanura Suomi