UUSIMMAT

Cyberpunk 2077:ää on odotettu jo kahdeksan vuotta – Katsaus pelin vaiheisiin paljastuksesta tähän päivään

12.11.2020 20:04 | Teemu Purhonen

Loppusuoralla oleva Cyberpunk 2077 julkistettiin jo vuonna 2012, ja se on siitä saakka kiehtonut monia – onhan kyse sentään CD Projekt Red -studiosta, joka toi arvostetut The Witcher -pelit tähän maailmaan.

Cyberpunk 2020 -pöytäroolipeliin pohjautuvaa Cyberpunk 2077:ää päästiin ihailemaan pienoistrailerin muodossa vuonna 2013, jolloin vahvistettiin, että se julkaistaan PC:lle. Konsolijulkaisut varmistuivat vasta 2018 E3-messuilla, jolloin pelistä paljastettiin ensimmäistä kertaa pelikuvaa. Seuraavan vuoden E3-messuilla kerrottiin, että odotus on päättymässä: pelin luvattiin tulevan saataville huhtikuussa 2020. Näin ei tunnetusti käynyt, vaan julkaisua siirrettiin syyskuulle, ja seuraavaksi marraskuulle. Syy oli se vanha tuttu, eli peli ei ollut vielä valmis.

Pelin myöhästymistä ei ole otettu kaikkialla hyvin vastaan – studion työntekijöitä kohtaan on esitetty jopa tappouhkauksia. Peli myöhästyi vielä kerran, ja nyt on luvattu, että Cyberpunk 2077:n tapahtumapaikkana toimivan Night Cityn kaduille päästään joulukuun 10. päivä. Monista myöhästymisistä johtuen ei ole täysin varmaa, tapahtuuko julkaisu vielä ensi kuussakaan vai ei. Kun peli oli myöhästynyt jo kahdesti, studio kertoi alaisilleen, ettei sillä ole minkäänlaista varasuunnitelmaa sille, ettei peliä saada ajoissa valmiiksi.

Toistuvat myöhästymiset ovat tulleet CD Projekt Redille kalliiksi, sillä sen pörssiosakkeiden arvo on laskenut jopa neljänneksellä kahden kuukauden aikana. Viime aikoina on herättänyt keskustelua se, tuleeko peli myöhästymään vielä kerran, sillä virallisilta Cyberpunk 2077 -sometileiltä poistettiin kuvia, joissa näkyi joulukuinen julkaisupäivä. CD Projekt Red selitti asiaa kertomalla, että tarkoituksena on pitää kaikki peliin liittyvä kuvamateriaali johdonmukaisena. Lisäksi studio alleviivasi, ettei se kommentoi huhua, mutta se ei suoraan kieltänyt sen todenmukaisuutta.

Ohjelmistokehitykseen kuuluu valitettavan usein ns. crunch-jakso, jolloin kehityksen loppusuoralla tehdään mittavasti ylitöitä, jotta tuote saadaan valmiiksi. CD Projekt Red ei ole tässä mielessä poikkeus, ja studion työntekijät ovat kertoneet, että crunch-vaihe on ollut pitkä ja raastava. Lisäksi studion sisäinen viestintä on ollut heikkoa: monet kehittäjät ovat sanoneet kuulleensa pelin myöhästymisestä lukemalla siitä sosiaalisesta mediasta.

Joidenkin tietojen mukaan studiolla on tehty jopa 100-tuntisia työviikkoja, jotka ovat saaneet kehittäjät ymmärrettävästi voimaan fyysisesti pahoin – henkisestä tilasta puhumattakaan. Kehittäjät ovat kertoneet, että on yleisesti tiedossa, kuinka studio tuhlaa aikaa esituotantoon, jonka seurauksena loppukiri revitään työntekijöiden selkänahasta.

CD Projekt Red on tiedottanut, ettei sillä ollut lakiteknisistä syistä mahdollisuutta viestittää työntekijöilleen, että peli tulee myöhästymään. Erään kehittäjän mukaan 90 prosenttia työntekijöistä oli uutispimennossa. Tiedot myöhästymisestä otettiin vastaan itkien ja nauraen, sillä monet odottivat vuosien mittaisen projektin saapuvan viimeinkin maaliin asti.

LUE MYÖS: