Ensikosketus: Metal Gear Surviven suppea beta-testi on kaukana Metal Gear -pelistä

21.01.2018 09:25 | Tuukka Hämäläinen

Metal Gear Surviven avoin beta-testi tekee jopa pelisarjan faniin laimean ensivaikutelman. Ainekset ovat kohdallaan, mutta lopputulos ontuu ainakin rajallisen beta-version puitteissa pahasti.

Metal Gear Survive on ollut julkistuksestaan asti kiinnostava tapaus. Kyseessä ei ole vain Konamin ensimmäinen suuren luokan Metal Gear -peli ilman sarjan luojaa Hideo Kojimaa, vaan myös uudenlainen peli sarjan pitkässä historiassa. Selviytymispeliksi alusta alkaen kutsutun Surviven beta-testaus käynnistyi konsoleilla torstaina, ja valitettavasti erittäin rajallinen beta ei lupaa hyvää lopullisesta pelistä.

Selviytymistä ja eläviä kuolleita

Metal Gear Survive on itsenäinen spin off -peli, joka tapahtumat sijoittuvat vaihtoiseen todellisuuteen pääsarjan peleihin nähden. Mukana ei ole Snakea tai Big Bossia, vaan pelaajan itse luoma sotilas lähetetään rinnakkaistodellisuuteen pelastamaan madonreiän kautta sinne mystisesti kadonneita sotilaita. Toisessa päässä odottavat entisen tukikohdan ympäri aavikkoa levinneet rauniot ja entiset sotilaat, jotka ovat muuttuneet eläviksi kuolleiksi.

Pelin beta-testi ei pitele kädestä tai tarjoa oikeastaan minkäänlaista opastusta. Testiversio antaa pelaajan luoda hahmon monipuolisella hahmonluontijärjestelmällä ja viskaa tämän sitten Staging Areana tunnettuun valkoiseen välitilaan. Tässä tilassa voi esimerkiksi setviä varusteita, nousta tasoja ja vaihtaa asuaan tehtävien välillä. Aloitushahmo on heti tasolla 10, mutta pelaaja on täysi ummikko.

Beta-testi on hyvin rajoitettu, eikä se tarjoa kokeiltavaksi kuin yhden tehtävätyypin, joka kantaa nimeä Salvage Mission. Tätä tehtävämuotoa päästään kokeilemaan kahdessa eri paikassa, toisessa myös helpompana versiona, ja tehtävien välillä pelaaja palautuu aina Staging Arealle.

Betan rajallisuus on harmittavaa, sillä Metal Gear Solid V: The Phantom Painin (2015) tapaan Surviven on luvattu olevan open world -peli, jossa jopa moninpeliin siirrytään saumattomasti. Avointa pelimaailmaa ei kuitenkaan betassa pääse testaamaan edes rajatulla alueella, sillä tehtävissä on tiukka aikaraja ja vain pieni alue, jolla homma suoritetaan.

Itse Salvage Mission -tehtävä koostuu siitä, että puolustetaan energiaa kerävää pömpeliä kolmen vihollisaallon verran. Aaltojen välissä voi kerätä resursseja sekä rakentaa eri pisteillä varusteita, kuten aitoja ja aseita – tai voisi, jos resurssit riittäisivät.

Beta-testin suurin ongelma on, että parin-kolmenkin tunnin testin jälkeen pystyy rakentamaan vain muutaman varusteen ja niillä sitä on pärjättävä. Staging Arealta voi raahata vain rajallisesti resursseja mukanaan ja kaikkea haluamaansa ei saa välttämättä edes tehtävän loppubonuksista. Itse alueelta löytyy hyvin rajallisesti tavaraa, etenkin kun kartalta löytyvien valmiiden varustusten purkamiseen tarvitsee ilmeisesti jonkin lisätaidon.

Metal Gear Survive on selvästi tarkoitettu open world -peliksi, jossa pelaaja voi etsiä ja kerätä resursseja rauhassa ja ryhtyä vasta sitten suorittamaan seuraavaa tehtävää. Beta-testin puitteissa hommasta saa väistämättä vaillinaisen kuvan.

Metal Gearista vain runko jäljellä

Metal Gear Survive on rakennettu Metal Gear Solid V:n pohjalta peliä varten kehitetyllä Fox Engine -pelimoottorilla. Tämä on ymmärrettävääkin, sillä Fox Enginen kehitykseen laitettiin varmasti paljon rahaa ja The Phantom Pain oli ainakin teknisesti vaikuttava peli.

MGS V:n pohja onkin tunnistettavissa, ja se tuntuu etenkin ohjauksessa ja kontrolleissa. Tähtääminen, ampuminen, liikkuminen ja hiipiminen toimivat niin hyvin kuin Metal Gear -peleissä yleensäkin. Niiltä osin Survive toimiikin kuin The Phantom Painin laajennus (jollaisena projekti on ehkä elämänsä aloittanutkin).

Taistelu on siis sujuvaa, mutta muut osat eivät niinkään. Ohjausjärjestelmä on hyvä taktiselle toimintapelille, mutta huono nopeaan resurssien keräämiseen ja edes takaisin ryntäilyyn. Lisäksi lähitaistelu pelin kristallipäisten zombien kanssa on tönkköä, kaukana MGS-pelien CQC-järjestelmästä parhaimmillaan.

Valikkojärjestelmät ja varusteiden valintapainikkeet ovat lisäksi sekavat ja epäintuitiiviset, ja niiden kanssa tulee töppäiltyä helposti. Ehkäpä kokonaisuus tuntuu loogiselta lopullisessa pelissä, kun ominaisuudet pääsee opettelemaan yksi kerrallaan. Beta-versiossa järjestelmät osaavat ärsyttää.

Ankea ja persoonaton

Kuten sanottu, beta-versiossa on vähän sisältöä ja mitään tarinallista osaa se ei sisällä. Tämän rajoitetun näytteen perusteella peli tuntuu kovin persoonattomalta. Molemmat kentät, Wrecked Base ja Deserted Mine, ovat tylsiä raunioita, joissa on jopa ankeampaa kuin Fallout-pelien joutomaalla pahimmillaan. Pelin ”zombiet” taas ovat päättömiä hortoilijoita (tai siis pään tilalla on outo kristalli), eikä niilläkään ole mitään luonnetta.

Metal Gear -peleillä on aina ollut oma, harkittu visuaalinen ilmeensä ja pelillinen tyylinsä. Metal Gear Survive tuntuu siltä, kuin The Phantom Painista olisi otettu kaikki omaperäinen pois ja lätkäisty päälle nippu ominaisuuksia selviytymispelien suositusta genrestä.

Sopii toivoa, että beta-testi antaa pelistä vääristyneen kuvan ja lopputulos tarjoaa paljon enemmän ja monipuolisempaa sisältöä. Muuten Konamilla on käsissään tuleva floppi.

Metal Gear Survive ilmestyy PC:lle, PlayStation 4:lle ja Xbox Onelle 22. helmikuuta.