Ensituntumat: Maaliskuussa ilmestyvä The Division 2 vaikuttaa edeltäjäänsä rikkaammalta peliltä

04.02.2019 19:00 | Tuukka Hämäläinen

Tom Clancy’s The Divisonin jatko-osassa kamppaillaan selviytymisestä Washington DC:n raunioissa. Muropaketti pääsi ensimmäisten joukossa testaamaan pelin tulevaa betaa, sekä kampanjan jälkeen avautuvaa loppupeliä.

Ubisoftin verkkoräiskintä Tom Clancy’s The Division (2016) heitti kolme vuotta sitten pelaajat taistelemaan pandemian romahduttamaan yhteiskuntaan, New Yorkin talvisille kaduille. Peli sai kritiikkiä muun muassa itseään toistavasta sisällöstä, mutta vuosien varrella Massive Entertainment -studion kehittäjät ovat lisänneet siihen runsaasti sisältöä ja peli on onnistunut pysymään melko suosittuna.

Maaliskuussa ilmestyvän The Division 2:n tehtävä näyttääkin vähän samankaltaiselta kuin Destiny 2:n (2017) pari vuotta sitten: korjata ensimmäisen pelin ongelmat ja tarjota aiempaa tuhdimpi pelikokemus, niin tarinan kuin pelisisällön monipuolisuuden suhteen. Ennakkotestin perusteella näyttäisi myös siltä, että The Division 2:n kehittäjät ovat saavuttamassa tavoitteensa.

The Division 2 vaihtaa tapahtumapaikan New Yorkin viileydestä Washington DC:n kesäiseen kuumuuteen. Tapahtumat sijoittuvat seitsemän kuukautta edellisen pelin jälkeen, mutta tarinan taustoja ei oikeastaan tarvitse tuntea eikä edellistä peliä pelata. Tämä on varmasti kehittäjiltä tietoinen valinta, jotta jatko-osa voisi tavoittaa edeltäjäänsä suuremman yleisön. The Division 2:n taustaksi riittää, että pelaaja on Divisioonana tunnetun eliittiyksikön sotilas, joka on seurannut hätäsignaalia Washingtoniin.

Toimittajille järjestetyssä ennakkotestissä pääsimme pelaamaan muutaman tunnin pelin alkua, sekä kaksi tehtävää pelin ”loppupeliä”, eli siis kampanjan jälkeistä endgame-sisältöä. Aivan alkua meille ei paljastettu, vaan peliin hypättiin äkillisesti karsitun hahmonluonnin jälkeen heittämällä pelaaja tulitaisteluun Valkoisen talon eteläisellä pihamaalla. (PvP-sisältöä ei tällä kertaa päästy kokeilemaan.)

En pelannut alkuperäistä The Divisionia kuin parin tunnin testin verran, mutta ensivaikutelman perusteella pelin perusteet ovat jatko-osassa ennallaan. Räiskintä tuntuu sulavalta ja ohjausjärjestelmä on hämmästyttävän intuitiivinen. Erikoiskyvyissä ja pelin roolipelielementeissä riittää pureskeltavaa, eikä muutamassa tunnissa tietenkään ehtinyt todella kokeilemaan kuin paria asiaa. Kykyjen, aseiden ja varusteiden hallinta tuntui kuitenkin sekin helpohkolta, eikä niin sekavalta kuin tällaisissa peleissä pahimmillaan.

Washington DC tuntuu myös ensivaikutelman perusteella kiehtovammalta tapahtumapaikalta kuin New York – ihan jo ikonisten monumenttiensa ansiosta, sekä siksi, ettei pelaaja ole kaikkialla pilvenpiirtäjien piirittämänä. Ympäristössä on enemmän avaruutta, ja USA:n hallinnon historialliset rakennukset luovat pelille yhteiskunnallista kontekstia. Jo ensimmäisten tuntien aikana löysin esimerkiksi sivutehtävän, jossa on tarkoitus pelastaa Yhdysvaltain itsenäisyysjulistus, sekä äänitteen, jossa kerrotaan presidentin menehtymisestä.

Washingtonin kaupunki on pelissä toteutettu 1:1-suhteessa, eli kaikki mittasuhteet ovat todelliset. Ehkäpä juuri tämän vuoksi tuntui yllättävän kuumottavalta kulkea pelimaailmassa samoja katuja, joilla tosimaailmassa kävin vasta viime vuonna. Ainakin näiden paikkojen osalta voin allekirjoittaa, että Massive Entertainment on mallintanut tapahtumapaikat to-del-la uskollisesti. Voin vain kuvitella, miltä peli tuntuu Washingtonin asukkaiden näkökulmasta.

The Division 2:n tarina ei vielä ensimmäisten tuntien aikana vakuuta, ja kolmen pahisjaoston ja hyvisten yhteenotto vaikuttaa olevan tuttua ja turvallista tavaraa. Mutta ainakin tekemistä löytyy niin maan perhanasti, ja siitä on myös pyritty tekemään mielekästä. Kontrollipisteitä voi vallata siviileille, ja tukikohtia voi tukea suorittamalla sivutehtäviä ja lahjoittamalla keräämiään resursseja. Ja nopeasti voi myös omin silmin nähdä, että pelaajan teoilla on konkreettinen vaikutus pelimaailmaan. Tukikohdat vahvistuvat ja selviytyjiä löytyy lisää. Pelissä edistyminen on nivottu osaksi pelimaailmaa.

Varsinaiset tehtävät tuntuvat yhä melko lineaarisilta, ja käytännössä pelaajan osana on useimmiten räiskiä tiensä yhden tilan läpi toiseen tilaa, kunnes vastaan tulee jonkinmoinen päävastustaja. Räiskintä toimii ja on kivaa, mutta etenkin endgame-sisällön kohdalla alkoi vähän väsyttää. (Aseista muuten kunniamaininta The Division 2:n pistooleille! Joillakin sarjatuliaseilla ruikkiminen oli aivan toivotonta, mutta pistoolit olivat tarkkoja ja tehokkaita.)

Juuri loppupeliin on kehittäjien mukaan panostettu entistä enemmän, ja he kertovakin oppineensa ensimmäisen pelin virheistä. Nyt varsinainen tarinallinen kampanja päättyy eräänlaiseen uuteen alkuun, kun The Black Tusks -niminen militanttien ryhmä saapuu DC:n alueelle. Loppupelissä taistellaankin (muun muassa) tätä uutta järjestöä vastaan, ja myös pelihahmo muuttuu. Endgamen alussa nimittäin valitaan hahmolle erikoistuminen, joita on aluksi tarjolla Survivalist, Sharp Shooter ja Demolitionist. Nämä avaavat hahmolle uusia kykyjä, mutta valinta ei kehittäjien mukaan rajaa millään tapaa etenemistä.

Lisäksi Ubisoft yrittää pidentää The Division 2:n elinaikaa runsaalla lisäsisällöllä julkaisun jälkeen. Luvassa on ensimmäisen vuoden aikana kolme pääepisodia, kolme uutta erikoistumissuuntaa, kahdeksan pelaajan Raid-tehtäviä ja paljon muuta sisältöä. Ja mikä parasta, kaikki lisäsisältö julkaistaan ilmaiseksi.

Muutaman tunnin tutustumisen jälkeen The Division 2 kiinnostaa minua kaikin puolin paljon enemmän kuin edeltäjänsä, jonka pariin en alun jälkeen jaksanut palata. Tämä saattaa kuitenkin johtua osin siitä, että pelasin jatko-osaa pääasiassa osana neljän hengen tiimiä. Peli sujuu toki yksinkin, mutta The Division 2 on selvästi tarkoitettu moninpeliksi, jolloin taistelu on monipuolisempaa ja raunioiden tutkiminen paljon hauskempaa. Tiimipelaaminen avaa mahdollisuuksia, mutta edellyttää kommunikaatiota. Sattumanvaraisten pelaajien kanssa tästä ei (kuten tavallista) tulisi yhtään mitään.

Ensikosketuksen perusteella The Division 2 tulee olemaan viihdyttävä ja toimiva räiskintäpaketti, ja etenkin sosiaalisen pelaamisen ystäville suositeltavaa tavaraa. Tarinan veikkaisin olevan perushuttua kliseisillä hahmoilla, mutta sehän ei haittaa, jos etsii hauskanpitoa ja yhteisiä haasteita kavereiden kanssa. Jää nähtäväksi, onko The Division 2:lla tämän enempää tarjottavaa.

Tom Clancy’s The Division 2 ilmestyy ilmestyy 15. maaliskuuta PC:lle, Xbox Onelle ja PlayStation 4:lle. Pelin rajoitettu beta-testi järjestetään 7.-11. helmikuuta.

Julkaisimme aiemmin myös kuvia pelin promotapahtumaa varten lavastetusta maailmanlopun bunkkerista. Gallerian näet tästä.