Uusimmat

Ensituntumat Call of Duty: Black Ops Cold War on puhdasoppinen CoD-peli – Sekä hyvässä että pahassa

15.10.2020 12:10 Ilari Hauhia

PlayStation 4 -pelaajat pääsivät testaamaan Call of Duty: Black Ops Cold Warin betaa jo viime viikonloppuna. Ensikosketuksen perusteella kokemus on puhdasta Call of Dutya, hyvässä ja pahassa.

Black Ops Cold War sijoittuu nimensä mukaisesti kylmän sodan aikakauteen, tarkemmin sanoen 1980-luvun alkuun. Moninpelin puolella aikakausi määrää lähinnä sen, millaisilla aseilla soditaan ja millaisessa ympäristössä. Pelaamaan pääsee venäläisillä Spetsnaz-erikoisjoukoilla tai yhdysvaltalaisina CIA:n jäseninä, ja asevalikoimasta löytyy muutaman kymmenen vuoden takaisia aseita. Teeman muutos on sikäli huomattava, että Call of Duty: Modern Warfaressa sotaa käytiin tunnetusti huippumoderneilla aseilla.

Vaikka ympäristö ja aseet ovat muuttuneet, on Black Ops Cold War edelleen ehta Call of Duty -peli, ja räiskintä on sen mukaista.

Esimerkiksi Counter-Strike: Global Offensiveen tai Valorantiin tottunut pelaaja huomaa Black Ops Cold Warin olevan erittäin nopeatempoinen. Vihollisia hyppii esiin joka kulman takaa, kuolema ei ole läheskään kaikissa pelimuodoissa pysyvä ja aseita voi modifioida hyvin pitkälle. Modern Warfareen verrattuna Black Ops Cold Waria voi kuitenkin pitää jopa hitaampana pelinä, sillä viholliset kestävät enemmän luoteja kuin aiemmin. Tämä tekee tappoajasta (Time to kill, TTK) aiempaa korkeamman ja esimerkiksi takaa yllättävään viholliseen voi ehtiä reagoida aiempaa paremmin. Toisena merkittävänä erona suojassa hengittelevät pelaajat keräävät automaattisesti takaisin elämäpisteitä.

Black Ops Cold Warissa uusia pelimuotoja ovat Combined Arms ja VIP Escort.

Combined Armsissa Domination- ja Assault -karttoja pelataan 12 vastaan 12 -joukkueilla tavallisten kuusi vastaan kuusi -otteluiden sijaan. Käytännössä tämä tarkoittaa, että pelaajia vilistää kartoilla tavallista enemmän. VIP Escort puolestaan muistuttaa hieman Search and Destroy -pelimuotoja, joissa pommi on korvattu yhdellä pelaajalla. Toisen joukkueen täytyy saattaa yksi pelaajista tiettyyn pisteeseen kartalla, kun taas toinen joukkue yrittää pysäyttää toimituksen. Tässä pelimuodossa kuolema on pysyvä, eikä kierroksella synnytä uudelleen.

Karttojen suunnittelu vaikuttaa ensisilmäyksellä onnistuneelta.

Vietin suurimman osan peliajasta Cartel- ja Armada -kartoissa. Niistä erityisesti Cartelissa tulikosketus on jatkuvaa ja kartta tarjoaa useita eri etenemisreittejä, joiden avulla voi yrittää edetä vihollisen selkään. Domination-pelimuodossa valtauspisteet oli aseteltu hyvin ja ne tarjosivat aiempaa enemmän suojaa, eikä valtauspistettä valtaava pelaaja joutunut olemaan aivan avoimena maalitauluna. Armadassa pelaajat puolestaan liikkuvat köysiratoja pitkin kahden laivan välillä sekä laivojen sisuksissa. Myös Miami ja Moscow vaikuttivat kiinnostavilta karttakokonaisuuksilta.

Aseiden muokkaaminen on Black Ops Cold Warissa monipuolista. Gunsmith-tila kertoo aiempaa enemmän yksityiskohtia siitä, kuinka eri lisäosat vaikuttavat aseiden suorituskykyyn. Ainakin betatestissä uusien lisäosien avaaminen käyttöön tuntui kuitenkin kohtuullisen hitaalta, ainakin verrattuna Modern Warfareen. FPS-pelien pelaaminen peliohjaimella ei ole aivan ominta alaani, joten Call of Duty: Black Ops Cold Warin aseiden ja niiden lisäosien tasapainoa en uskalla kommentoida vielä ennen kuin pääsen kokeilemaan peliä syvällisemmin hiirellä ja näppäimistöllä.

Kokonaisuudessaan Black Ops Cold War on edelleen sitä samaa Call of Dutya mitä ennenkin, pienellä pintakiillotuksella ja lisänyansseilla varustettuina. Jos Call of Duty -sarjan pelit ovat kiinnostaneet aiemmin, lienee todennäköistä, että myös Black Ops Cold War tuntuu mieleiseltä. Toisaalta, mikäli nopeatempoinen nurkkahippa ei ole omaan mieleen, ei Black Ops Cold War todennäköisesti tunnu sen paremmalta kuin sarjan aiemmatkaan osat.

Call of Duty: Black Ops Cold War ilmestyy PC:lle, Xbox Onelle ja PlayStation 4:lle marraskuun 13. päivänä. Luvassa ovat myös PlayStation 5 ja Xbox Series X|S -versiot. Pelin seuraava, kaikille alustoille avoin betatesti on luvassa tulevana viikonloppuna.

Ilari Hauhia

”Olen ollut mukana Muropaketin toiminnassa vuodesta 2016 saakka ja osallistun nykyään peli-, tietotekniikka- ja mobiiliaihealueiden uutisointiin sekä peli- ja laitetesteihin. Pelien osalta rakastan erityisesti kilpailullisia moninpelejä, mutta niiden ohella pelaan laajasti kaikkien genrejen edustajia. Tietotekniikan ja mobiililaitteiden osalta erityisesti uusia innovaatioita esittelevät laitteet ovat omaan mieleeni.”

Muropaketin uusimmat