UUSIMMAT

Ensituntumat: Elokuvana alkunsa saanut suomalaispeli Iron Danger vie taistelemaan Kalevalan maisemiin

10.09.2018 20:18 | Tuukka Hämäläinen

Muropaketti testasi Action Squad Studiosin ensi vuonna ilmestyvän strategisen seikkailupelin tuoreimman version. Gamescom-messuilla esitelty alfa-version demo saa odottamaan mielenkiinnolla kokonaista peliä.

Keväällä haastattelimme helsinkiläistä Action Squad Studiosia tekeillä olevasta Iron Danger -pelistä, joka yhdistelee Kalevalaa ja steampunk-vaikutteita kiinnostavaksi seikkailuroolipeliksi. Nyt peliä on päästy kokeilemaan lyhyen alfa-demon verran Gamescomissa, eikä maistiainen tosiaan jättänyt kylmäksi.

Iron Dangeria voisi kutsua Diablo-vaikutteiseksi roolipeliksi, mutta tämä ei varsinaisesti tee oikeutta Action Squadin omaperäiselle luomukselle. Sillä tuntuu nimittäin ainakin tässä vaiheessa olevan yhtä paljon yhteistä puzzle- ja strategiapelien kanssa kuin seikkailu- ja roolipelien.

Gamescom-demossa pääsin pelaamaan läpi rajatun pelialueen kahdella hahmolla, joista toinen on pelin päähenkilö Kipuna. Tarinaan demossa ei oikeastaan vielä päässyt uppoutumaan, vaan se tarjosi pikemminkin maistiaisen pelin ytimenä toimivasta taistelujärjestelmästä.

Iron Dangerin taistelu perustuu Trance-tilaan, eli transsiin, jossa pelaaja voi hallita tarkkaan kunkin hahmon toimintoja, sekä kelata aikaa eteen- ja taaksepäin. Mittayksikkönä toimivat heartbeatit, sydämenlyönnit, ja kullakin taidolla, iskulla ja liikkeellä on oma heartbeat-kestonsa. Taaksepäin voi palata aina useamman sydämenlyönnin verran, eli pelaajalla on mahdollisuus kokeilla muutamaa valintaa ja palata muuttamaan strategiaansa.

Iron Dangerin keskeistä pelimekaniikkaa on hankala selittää kirjallisesti, mutta jo tässä vaiheessa kehitystä resepti toimii hämmästyttävän hyvin. Vihollisten ilmestyessä peli siirtyy automaattisesti transsitilaan ja taistelutaktiikan suunnittelu alkaa. Vaikka ohjattavia hahmoja on vain kaksi ja vihollisia tuli demolla vastaan korkeintaan muutama kerrallaan, on järjestelmässä valtavasti liikkumavaraa. Pelaaja voi kokeilla lukemattomia eri valintoja, etenkin kun jokainen päätös muuttaa myös vihollisten reaktioita.

Kipunalla ja kumppanillaan on joukko roolipeleistä tuttuja taitoja erilaisista iskuista tulipalloihin, granaatteihin, torjuntoihin ja väistöihin. Iron Dangerin pelimekaniikassa sinänsä yksinkertaisista aineksista rakentuu monimutkaisia yhdistelmiä, joita voi pyöritellä edes takaisin, kunnes saa taistelun etenemään haluamaan suuntaan. Tiukassa paikassa voi myös käyttää hyväksi ympäristöään, esimerkiksi syttyviä heinikoita ja räjähtäviä tynnyreitä.

Seikkailupelissä taistelemisen sijaan Iron Dangerin pelaaminen tuntuukin enemmän puzzle-tehtävän ratkomiselta. Jokainen kohtaaminen on pulma, johon on useita oikeita ja vääriä ratkaisuja, ja näiden ratkaisujen tutkiminen on yllättävän kutkuttavaa.

Jo alfa-versiossa Iron Dangerin pelimekaniikat ovat yllättävän intuitiivisia ja helposti lähestyttäviä – jopa itseni kaltaiselle pelaajalle, joka ei ole juuri klassisisia PC-roolipelejä pelannut. Jos aloituskynnys pidetään lopullisessa pelissä sopivan matalana, on Iron Dangerilla mahdollisuus tavoittaa laajempi yleisö kuin muiden perinnetietoisten top down -roolipelien.

Visuaalisesti Iron Danger näyttää jo kauniilta ja sopivan persoonalliselta, vaikka pelissä onkin yhä paljon viimeistelemättömiä osia. Syksyisen metsän ympäristö on fantasiatyylistä huolimatta jotenkin kotoisen suomalainen. Kalevalasta aineksia ammentava maailma vaikuttaa lupaavalta.

Iron Dangerin on määrä ilmestyä talvella 2019 PC:lle, ja konsolikäännökset ovat myös vahvasti suunnitteilla. Tarkasta julkaisuajankohdasta ei ole vielä varmaan tietoa.

Alta näet Iron Dangerin elokuussa julkaistun pelikuvavideon, jossa esitellään pelin taistelua.

Muropaketin uusimmat