Ensituntumat: Rocket Arena -räiskintäpelissä kukaan ei kuole, mutta itse pelin elinikä ei liene kovin pitkä

21.06.2020 20:30 | Ilari Hauhia

EA julkisti muutama päivä sitten Rocket Arenan, joka yhdistelee kamppailupelien pelimekaniikkoja räiskintään. Erikoisuutena Rocket Arenassa kukaan ei kuole, vaan toiset pelaajat on tarkoitus ampua rakettien avulla ulos areenalta.

Muropaketti pääsi testaamaan heinäkuun 14. päivänä PC:lle, Xbox Onelle ja PlayStation 4:lle ilmestyvää Rocket Arenaa jo ennakkoon.

Nimensä tavoin pelin aseistukseen kuuluu pelkästään erilaisia raketinheittimiä, joilla vihollisia voi tulittaa. Pelin omaperäinen idea on, ettei Rocket Arenassa voi varsinaisesti kuolla, vaan sen sijaan tarkoituksena on kirjaimellisesti ampua vastustajat taivaan tuuliin ja lennättää heidät ulos peliareenalta.

Mekaniikka on tuttu muun muassa Super Smash Bros. -kamppailupeleistä. Käytännössä vihollisia täytyy ensin pehmittää muutamalla osumalla, ennen kuin kriittinen laukaus lennättää vastustajan kentän ulkopuolelle.

Rocket Arenassa on neljä pelimuotoa, joista pääpaino on kilpailullisessa Knockoutissa. Knockoutissa pelaajat jaetaan kahteen joukkueeseen ja tarkoituksena on räjäytellä vihollisjoukkueen jäseniä ilmaan. Voittajajoukkue on se, kumpi ampuu ensin 20 vastustajaa ulos areenalta. Jos kumpikaan joukkue ei aikarajan aikana kykene tavoitteeseen, on voittaja se, kumpi onnistui lennättämään enemmän vihollisia ulos kartasta.

Kevyempiä vaihtoehtoja ovat Rocketball, Mega Rocket ja Treasure Hunt. Rocketball muistuttaa hieman autojalkapallopeli Rocket Leagueta ja kentällä oleva valtava pallo pitää kuljettaa vihollisen maaliin. Mega Rocketissa pelialueelle mäjähtelee valtavia megaraketteja, joiden jälkeen jättämiä valtauspisteitä täytyy kaapata. Treasure Huntissa kerätään puolestaan ammuskelun lomassa kartalta kultakolikoita.

Pelihahmoja on julkaisuhetkellä tarjolla kymmenen ja ne kaikki tarjoavat hieman vaihtelevia pelityylejä. Esimerkiksi Blastbeard-piraatti ampuu hitaita lyhyen kantaman kanuunapalloja sekä harpuunoita, jotka tekevät paljon vahinkoa. Leijuvalla laudalla surffailevalla Revillä on puolestaan raketteja tulittava ”konekivääri”, joka ampuu paljon heikkotehoisia kuteja.

Ainakin muutaman tunnin ensituntumien jälkeen pelihahmojen tasapaino tuntui kaipaavan vielä lisämietintää. Erityisen ongelmalliselta tuntui Boone, jonka ”tarkkuuskiväärillä” vihollisia oli aivan liian helppo kombottaa ulos areenalta vain muutamalla laukauksella.

Ensituntumien perusteella Rocket Arenan räiskintä on sinällään ihan omaperäistä ja paikoitellen hauskaa, mutta on silti vaikea uskoa, että Rocket Arena tulisi menestymään kovin hienosti. Rocket Arenan ongelma tuntuu olevan, ettei se oikein tiedä, yrittääkö se vetää puoleensa kilpailullisesta vai kasuaalista räiskinnästä kiinnostuneita pelaajia.

Kehittäjät itse painottivat Knockoutin kilpailullisuutta ja pelistä löytyvää Ranked-muotoa. Pelin taitokatto vaikuttaa kohtalaisen korkealta ja esimerkiksi rocket jump -mekaniikka vaatii harjoittelua että sitä voi hyödyntää tehokkaasti.

On kuitenkin vaikea uskoa, että kilpailullisesta peluusta kiinnostuneet pelaajat vaihtaisivat Overwatchia, Valorantia tai Counter-Strike: Global Offensivea Rocket Arenaan. Peli ei myöskään näytä graafisesti kovin kilpailulliselta, sillä Rocket Arenan hahmot ja kartat ovat kuin suoraan pikkulapsille suunnatuista piirretyistä. Rocket Arena ei välttämättä vetoa myöskään PlayerUnknown’s Battlegroundsin tai Apex Legendsin kaltaisten battle royale -pelien faneihin.

Toisaalta kasuaalimmat pelaajat todennäköisesti haluaisivat peliin enemmän pelisisältöä, kuten erilaisia pelimuotoja ja karttoja. Ainakin ensituntumien perusteella kaikki pelimuodot tuntuivat aika pitkälti toisiltaan, vaikka tavoitteet vaihtelivatkin hieman.

Pahimpana niittinä Rocket Arenan arkkuun on, että peli ei ole ilmaispelattava, vaan se tulee maksamaan 30 euroa. Ostohinnan päälle peli on vielä täynnä erilaisia kosmeettisia mikromaksuja, mikä ei tunnu ihan reilulta ratkaisulta. Ilmaispelattavana pelinä Rocket Arena voisi vetää puoleensa enemmän uteliaita testaajia, mutta nyt monet todennäköisesti kääntävät katseensa muualle hintalapun nähdessään.

Jos peli ei kerää puoleensa kriittistä pelaajamassaa heti julkaisuhetkellä, on pelin tulevaisuus kehno. Internetin peliaiheisia keskustelupalstoja seuratessa Rocket Arenan julkistustraileri ei kerännyt juuri lainkaan hypeä ympärilleen, joten EA joutuu tekemään melkoisia markkinointitaikatemppuja, jos se aikoo vielä pelastaa Rocket Arenan julkaisun.