Epic Games Store ansaitsee valtavasti rahaa yksinoikeuspeleillä

15.01.2020 13:34 | Muropaketin toimitus | 4

PC-julkaisujen yksinoikeussopimukset olivat Epic Gamesille isoa bisnestä viime vuonna, ja jatkoa on tietenkin luvassa.

Epic Games Store herätti viime vuonna myllerrystä PC-pelien markkinoilla tekemällä useita yksinoikeussopimuksia suurista peleistä. Digitaalinen pelikauppa kävi näin suoraan kilpailuun Steamin kanssa, ja kuten on yleisesti tiedossa, Epic tarjoaa kehittäjien kannalta reilumman sopimuksen pelilevityksestä.

Nyt yhtiö onkin paljastanut, että kolmannen osapuolen pelit tuottivat Epic Games Storessa huikeat 251 miljoonaa dollaria vuonna 2019. Näistä tuotoista valtaosa on peräisin juuri yksinoikeuspeleistä, raportoi VG24/7.

Epic Gamesin toimitusjohtajan Tim Sweeneyn mukaan tuotot päätyivät myös paljon korkeammiksi, kuin yhtiö itse osasi arvatakaan. Sweeney kertoo, että lopputulos oli 60 prosenttia korkeampi, kuin heidän ennusteensa.

Jatkossa Epic Games Store tulee siis jatkamaan samalla linjalla, eikä mikään ihme, jos yksinoikeusjulkaisuista on hetkessä muodostunut tuottoisaa liiketoimintaa. Epic Games myös tukee kehittäjiä maksamalla ennakkoa PC-myynneistä, kuten tulevan Oddworld: Soulstorm -pelin kohdalla tehtiin.

Keskustelu

Tässä nyt unohtuu se, että suurin osa tuosta 251 miljoonan potista tilitetään julkaisijoille. Epic ottaa tunnetusti sen 12% siivun, eli summa kitistyy äkkiä vain hieman yli 30 miljoonaan.

On ainakin huhuiltu, että Epic olisi maksanut Controlin yksinoikeudesta reilut 10 miljoonaa, joten tuo 30 miltsin potti näyttäisi hupenevain aika äkkiä, jos asiaa alkaa oikein ajattelemaan.

Veikkaan, että nykyisellään toiminta on todella rajusti tappiollista, mutta homma lasketaan yksin sen varaan, että tällä saadaan palveluun käyttäjiä ja joskus Steam pystyttäisiin haastamaan ihan "rehellisellä pelillä".

Haerski_90

Tässä nyt unohtuu se, että suurin osa tuosta 251 miljoonan potista tilitetään julkaisijoille. Epic ottaa tunnetusti sen 12% siivun, eli summa kitistyy äkkiä vain hieman yli 30 miljoonaan.

On ainakin huhuiltu, että Epic olisi maksanut Controlin yksinoikeudesta reilut 10 miljoonaa, joten tuo 30 miltsin potti näyttäisi hupenevain aika äkkiä, jos asiaa alkaa oikein ajattelemaan.

Veikkaan, että nykyisellään toiminta on todella rajusti tappiollista, mutta homma lasketaan yksin sen varaan, että tällä saadaan palveluun käyttäjiä ja joskus Steam pystyttäisiin haastamaan ihan "rehellisellä pelillä".

Ainakin Tim Sweeneyn twiitin mukaan ihan voitollista toimintaa: https://variety.com/2019/gaming/news/tim-sweeney-epic-games-store-1203195452/

jupez

Ainakin Tim Sweeneyn twiitin mukaan ihan voitollista toimintaa: https://variety.com/2019/gaming/news/tim-sweeney-epic-games-store-1203195452/

Eitpä tuo Timppa näyttänyt tuossa artikkelissa muuta sanovan kuin ympäripyöreästi että noin viisi pinnaa jää siitä kahdestatoista suorien kulujen jälkeen ja mahdollisuus nousta 6-7:ään, ei että onko toiminta vielä kokonaisuudessaan voitollista. Muutenkin noiden myyntimiesten puheita kannattaa ottaa suolan kanssa koska heillä ei varsinaisesti ole tarve puhua totta linnan kutsuja välttääkseen kuin pörssin osavuosikatsauksessa ja yhtiön vuosikokouksessa.

Ota noista nyt sitten ilman sisäpiiritietoja selvää.

jupez

Ainakin Tim Sweeneyn twiitin mukaan ihan voitollista toimintaa: https://variety.com/2019/gaming/news/tim-sweeney-epic-games-store-1203195452/

Matematiikka ei valehtele. Jos tuosta summasta jää käteen se 30 miljoonaa ja Controlin kaltaisesta keskisarjan julkaisusta maksetaan 10 miljoonaa, niin voi vaan kuvitella mitä vaikkapa Borderlands 3:sta on maksettu. Esim. Metro Exodus lienee lähempänä Controlin sarjassa, mutta luultavasti näiden kolmen kesken tuo 30 miljoonan potti on jo jaettu. Tämän päälle vielä kaupan juoksevat kulut ja tuhoton määrä pienempiä julkaisuja.

Tuo Sweeneyn lausunto tuskin ottaa näitä yksinoikeussopimuksia lainkaan huomioon, vaan laskee yksinkertaisesti kaupan tuotot miinus kaupan juoksevat kulut. Silloin kuulostaa ihan järkeenkäyvältä.

Sweeneyn sanomiset oli kyllä siinä mielessä mielenkiintoiset, että nyt voidaan laskea yksinoikeuksista koituvia tappioita entistä tarkemmin. Jos Epic Store tekee siis vain 5% voittoa juoksevien kulujen jälkeen, niin yksinoikeuksiin sillä on todellisuudessa käytettävissä vain 12,5 miljoonaa. Kyllähän tuo näköjään vähän helpottaa "startup-toimintaa", kun taustalla on tuollainen rahaa loputtomasti printtaava battle royale. On vara maksaa kymmeniä miljoonia siitä, että saa leikkiä oikeaa digijakelijaa.

Muropaketin uusimmat