Uusimmat

Gran Turismon kehittäjä: ”PlayStation 3 oli painajainen”

01.07.2016 16:00 Miikka Lehtonen

PlayStation 3 ei ollut mikään ihan ongelmaton kone kenenkään perspektiivistä, ehkä vähiten pelinkehittäjien. He kun joutuivat painimaan Sonyn erikoisen arkkitehtuurin kanssa ja yrittämään saada koneesta irti asiallista jälkeä. Gran Turismo 6:n kehittäjän mielestä se oli aika painajaismaista puuhaa.

Se ei varmasti ole enää kenellekään pelialaa seuranneelle uutinen, että PlayStation 3 oli vaikea kone pelinkehittäjän perspektiivistä. Sonyn kunnianhimoiset suunnitelmat Cell-prosessorille ja sen arkkitehtuurille eivät koskaan oikein kantaneet hedelmää, joten niiden pääasiallinen vaikutus oli tehdä pelinkehityksestä täyttä tuskaa. Laite vaati niin erilaista suunnittelua ja ajattelua kuin sen kilpailijat, että kehittäjillä oli edessään kunnolla työtä, jotta laitteen kanssa päästiin edes sinuiksi, saati sitten että koneesta saatiin irti sellaista jälkeä, mihin se parhaimmillaan pystyi.

Aikansa touhua katseltuaan Sony tiettävästi perusti oman yksikön, jonka huippukoulutetut insinöörit lainattiin korkean profiilin projekteihin avustamaan pelinkehittäjiä painissa Cell-arkkitehtuurin kanssa ja näin esimerkiksi God of War 3 näytti niin upealta kuin näytti.

Insinööritkään eivät ole velhoja (vaikka itse ehkä niin väittäisivätkin), joten eivät hekään ongelmia poistaneet. Varmasti runsaasti apua ja tukea saanut Polyphony Digital -studio, eli Gran Turismon kehittäjät, pääsivät myös hajoilemaan Cell-arkkitehtuurin kanssa. IGN-pelisaitin kanssa puhunut Gran Turismo -sarjan luoja Kazunori Yamauchi ei säästele sanojaan, vaan kutsuu PlayStation 3:a painajaiseksi.

”Olosuhteet olivat meitä vastaan Gran Turismo 6:n kanssa. Pääsyy oli, että PlayStation 3 oli hyvin haastava alusta pelinkehittäjille, mikä aiheutti meille paljon stressiä. Se oli meille todellinen painajainen.”

Tiimi sai kuitenkin pelit ulos, vaikka ne eivät olleetkaan ihan sitä, mitä fanit ja devaajat toivoivat. Nyt asiat ovat paremmin, sillä PlayStation 4 on aivan toista maata. Sony hylkäsi oudot ja ainutlaatuiset arkkitehtuurit ja teki koneen, joka on käytännössä kuin pieniin kuoriin pakattu PC. Yamauchin mukaan PlayStation 4 onkin laite, joka vastaa heidän toiveisiinsa ja odotuksiinsa ja lupaa, että sen avulla he saavat tehtyä Gran Turismo -pelin, jossa on enemmän innovaatiota kuin missään sarjan pelissä sen alkuperäisen jälkeen.

”Meillä on ollut todella hauskaa peliä tehdessämme ja opimme koko ajan uusia juttuja. Oli hyvä, että aloimme kehittämään peliä PlayStation 4:lle vasta myöhemmin, koska saimme aikaa tehdä tutkimustyömme kunnolla. Oli todella hyvä, että meillä ei ollut hirveä hoppu saada peliä ulos”, Yamauchi pohti.

Autofanit voivat siis pistää hypemoottorinsa ylikierroksille Gran Turismo Sportia odottaessaan.

Lähde: IGN