Uusimmat

Elder Scrolls 6 nähdään vasta kun se on valmis

15.08.2016 11:02 Miikka Lehtonen

Bethesda on viime aikoina tehnyt peliliikkeitä isolla P:llä. Doom oli vuoden parhaita pelejä, Fallout 4 saa mukavasti DLC:tä ja nyt firma on sanomassa vielä jyrkän ein pelien ylihypetykselle. The Elder Scrolls 6 on nimittäin tulossa, mutta sitä ei nähdä ennen kuin se on miltei valmis.

Bethesdan viimeinen suuri fantasiaroolipeli, Skyrim, oli suuri suurella S:llä. Peli myi hillittömästi, tutustutti suuren yleisön kunnolla roolipeleihin ja saa syksyllä HD-uusintaversion. Sen jatko-osakin on tulossa, mutta niin tuskallista kuin sen odottelu onkin, odoteltava tässä silti on. Bethesda ei nimittäin aio edes julkistaa peliä ennen kuin se on käytännössä valmis julkaistavaksi. Näin tehtiin myös Fallout 4:n tapauksessa: peli paljastettiin viime vuoden E3-messuilla ja julkaistiin syksyllä.

Taustalla ei ole halu kiusata pelaajia, vaan antaa tiimille työrauha ja pitää pelaajien odotukset kontrollissa. ”Aina kun haluamme tehdä jotain PR- tai markkinointiperspektiivistä, se vaikuttaa kehittäjien elämään. Olipa kyse videomateriaalin nauhoituksesta traileria varten tai messudemosta, se on ylimääräistä työtä pelin kehittämisen päälle”, Bethesda-pomo Pete Hines pohti.

Tämä on ihan totta. Kehittäjät eivät voi vaikka E3-demoa varten vain napsaista pois valmista osaa pelistä ja esitellä sitä kansalle, koska pelejä ei tehdä niin. Sen sijaan että projekti etenisi pelin alusta loppua kohti, peli voi olla runkonsa puolesta hyvässä kunnossa jo varhaisessa vaiheessa, mutta näyttää silti hyvin karulta ja pyöriä kauttaaltaan huonosti vielä aivan kehityksen loppuvaiheissa. Niinpä jos E3-messuja varten halutaan 10 minuutin demo, se teettää tiimille hirveästi lisätyötä: jonkun täytyy lohkaista pelistä irti sopiva vaihe ja kiillottaa se esittelykelpoiseen kuntoon, mikä voi olla kuukausien urakka.

Lisäharmina voi helposti käydä niin, että E3-messuja varten kehitetty demo edustaa kehittäjien toiveita ja haluja siitä, miltä lopullisen pelin haluttaisiin näyttävän ja miten sen haluttaisiin toimivan. Kun sitten näitä samoja ideoita ja standardeja yritetään ulottaa 10 minuutin demon sijaan 10 tunnin pelikokemukseen, huomataankin, että eihän se onnistukaan. Pitää karsia, pitää miettiä uudelleen, pitää tehdä jotain aivan eri tavalla — ja sitten pelaajia harmittaa. Joten näin ei Elder Scrolls 6:n kanssa tehdä.

”Ette tule kuulemaan edes ensimmäisiä yksityiskohtia Elder Scrolls 6:sta vuosia ennen kuin peli on valmis, ette missään tapauksessa”, Hines tylytti. Peli paljastetaan kun se on miltei valmis, eikä sen olemassaoloa olisi edes vahvistettu, ellei Hines olisi kyllästynyt vastailemaan jatkuviin kyselyihin sen olemassaolosta.

Kannattaa myös varautua siihen, että odotusta riittää vielä. ”Elder Scrolls 6 ei ole meidän seuraava pelimme, eikä edes sitä seuraava”, Hines varoitti.

Lähde: PC Gamer