Ensitesti: Surviving Mars – tee punaisesta planeetasta paratiisi

02.08.2017 20:27 | Jukka O. Kauppinen

Surviving Mars

Millaista elämä Mars-planeetalla voisi olla? Sitä selvittää Surviving Mars, houkuttelevalta vaikuttava strategiapeli punaisen planeetan asuttamisesta. Luvassa on suuria unelmia, sillä pelinkehittäjille matka Marsiin syntyy syvästä sydämestä.


Julkaisupäivä: 2018 / Tekijä: Haemimont Games / Julkaisija: Paradox Interactive / Tulossa: Linux, Mac, PC, PlayStation 4, Xbox One  / Pelaajia: 1 / Ikäraja: 7


Ruotsalaisen Paradox Interactiven talliin liittynyt Haemimont Games on tavallaan jopa sympaattinen pelikehittäjä, sillä moniko meistä osaa nimetä yhtään ainoaa bulgarialaista pelitaloa? Niinpä! Minäkin luulin pitkään, että kaverit ovat unkarilaisia tai tšekkejä, vaan eivätpä olleet. Firma on myös kasvanut hiljalleen kohti keskieurooppalaista pelivaltavirtaa, sillä Tropico-sarja (3-5) ja lystikkään diablomainen, silti ennen kaikkea omilla jaloillaan seisova Victor Vran -toimintaroolipelisarja ovat olleet myös suuremman yleisön makuun. Nyt firma yrittää kuitenkin vähän isompaa askelta isompien pelipoikien sarjaan, sillä Surviving Mars on kaikin tavoin firman aiempia pelejä isompi ja uskaliaampi yritys.

Lisäksi Surviving Mars astelee suorastaan herkullisille ja valtavirtaavammille vesille aiheensa puolesta, sillä avaruustutkimus ja etenkin Mars-planeetta ovat olleet viime vuosina suosittuja aiheita. Hyvät avaruusleffat, kuten Yksin Marsissa ja Gravity, lumosivat valkokankaalla, ja pelirintamallakin on nähty kiinnostavia simulaatioita Mars-planeetan tutkimisesta. Mikseipä siis otettaisi askelta eteenpäin, ja siirrytä rakentamaan banaanitasavaltojen sijaan kokonaisia siirtokuntia kaukaiselle planeetalle?

Surviving Mars

Marsin ytimessä on ennen kaikkea uskottava simulaatio vihamielisestä planeetasta ja sen asuttamisesta. Tai no, peliuskottava. Onhan se melko paksua tieteispuppua, että Maassa olisi saatu viimein jokin järki avaruustutkimukseen ja saatu kasaan koalitio, joka paiskaa Marsiin niin porukkaa kuin pöperöä ja tarvikkeitakin niin, että naapuriplaneetalle viskatut asukkaat saadaan pidettyä hengissä. Aika tuhtia tavaraa on sekin, että Marsiin kärrätään kertalaakista niin paljon asukkaita ja tarvikkeita, että niillä on jonkinlainen mahdollisuus saada aikaan elinkelpoinen siirtokunta.

No, näinhän se Australiakin asutettiin.

”Me emme kuitenkaan kerro tarinaa Marsin asuttamisesta, koska emmehän me tiedä mitä siellä tapahtuu. Surviving Mars on avoin hiekkalaatikkoseikkailu, simulaatio, jossa pelaajat toivon mukaan löytävät kukin oman polkunsa ja luovat oman tarinansa”, kertoo pelin tuottaja Gabriel Dobrev.

”Varsinaisia tavoitteita tai voittotapaa ei ole, vaan pelaajat voivat nauttia pelistä miten haluavat ja voittaa sen tai itsensä. Voit myös luoda omat tavoitteesi, minkä jälkeen peli pitää niistä kirjaa.”

Surviving Mars

Rakentamisen iloa

Marsin asutus alkaa aivan nollatilanteesta, mutta alkuun ei sentään tarvitse pelata uhkapeliä ihmishengillä. Ensin projektille valitaan komentaja, sitten sponsori yhdestä avaruudentutkimusta tukevasta suurvallasta. Mukana ovat muun muassa USA, Venäjä, EU, Ranska, Saksa, Kiina, Japani, Intia, Australia ja Brasilia, joista kukin tuo muassaan omat sävyksensä, bonuksensa ja tavoitteensa.

Sitten katsotaan mitä budjetti sallii ja lauotaan kohti Marsia robottirahtialuksia, ja päätetään sopiva paikka siirtokunnalle planeetan satelliittikuvia tutkimalla. Käytettävissä on koko planeetta, kuin suurena hiekkalaatikkona, josta voi valita oman kulmansa hiekkalinnojen rakentamiseen. Mutta kuten Maassakin, myös Marsissa sijainnilla on väliä. Metallivarannot, rakennusmateriaalit ja veden määrä vaihtelevat paikasta toiseen, samoin säätila.

Valinnan jälkeen alukset laskeutuvat ja niistä purkautuu kauko-ohjattavia rakennusroboja. Nämä ryhtyvät rakentamaan pelaajan visioiden mukaista alkutukikohtaa. Asennetaan vähän aurinkokennoja, vedetään sähköverkostoja, rakennetaan perustuksia, pykätään hapen- ja vedentalteenottolaitteita, robottikaivoksia ja kaikkea tarpeellista, jonka turvin siirtokunta saadaan pyörimään robottimaisen luotettavasti. Katastrofien ja hätätilojen varalta on parempi olla myös varastoja ja turvajärjestelmiä, jotta kaikki eivät heitä henkeään heti ensimmäisen sähkökatkon tai puhjenneen asuinkuplan sattuessa. Sillä mikäs kaupunginrakennuspeli se olisi, jos vastaan ei tulisi ongelmia, katastrofeja ja Marsin tapauksessa myös suoranaista selviytymistaistelua. Surviving Mars, tiedättehän.

Siinä sivussa sitten hiljalleen aloitetaan myös ensimmäisten kupujen rakentaminen. Pitäähän ihmisasukeille, sitten kun heidän rakettinsa lopulta laskeutuvat, olla valmiiksi ainakin jonkinlainen koti olla.

Surviving Mars

Sitten peli vasta kunnolla alkaakin, kun siirtolaiset saapuvat. Nyt ei enää vain rakenneta teknisesti toimivaa robottikaupunkia, vaan yritetään laajentaa sitä, pitää kasvava väestö ruuassa, vedessä ja hapessa, sekä huolehtia myös asukkaiden henkisistä tarpeista. Sillä onhan se todella mälsää, jos muuttaa vieraalle planeetalle ja joutuukin vain nököttämään päivästä toiseen kortistossa sopivaa työtä odotellen. Eihän puhelinhygieenikoille tai humanisteille riitä loputtomasti edes hanttihommia.

Kaikki siirtokunnan asukkaat mallinnetaan yksilöllisesti erilaisten statistiikkojen kautta. Terveys, mielenterveys, mukavuus, moraali sun muut mittaavat eri aspekteja kaukaisella planeetalla asumiseen. Stressaako asukki kotikuvun tai -kaupungin ulkopuolella. Viehättääkö ympäristö silmää. Riittääkö uskoa huomiseen niin, että Marsissa uskaltaa jopa perustaa perheen ja tehdä kersoja? Mutta keitä alkuvaiheessa ylipäätään huolitaan siirtolaisiksi? Kenet tahansa? Hienohelmoja, tieteen taiko taiteentekijöitä? Heistäkin riippuu se millainen yhteiskunta Marsiin kasvaa. Paljon on sinun käsissäsi.

Ajan mittaan, jos siirtokunta voi hyvin ja paksusti, asukkailla riittää aikaa ja intoa suunnata myös kotia ja työpaikkaa kauemmas, planeettaa tutkimaan. Pelaaja voi perustaa lisää kupuja ja siirtokuntia. Rakentaa asutusten välisiä kuljetusverkostoja ihmisille ja raaka-aineille. Luoda planeetasta paratiisin.

Tekijät kuvailevat peliään syvälliseksi kaupunginrakennussimulaatioksi, jossa on pelillisesti erityisen tärkeää – kuten mahdollisesti joskus oikeassakin elämässä – on saada siirtokunnasta omavarainen. Alkuvuodet eletään Maasta lähetettyjen ruoka- ja tarvikepakkausten varassa, mutta jossain kohtaa niiden lähettäminen vähenee. Maassa avaruusyhtymällä on käytössään tietty budjetti, jolla pelaaja voi ostaa rahtia Mars-tahtiraketteihinsa, mutta ennemmin tai myöhemmin omankin teollisen tuotannon täytyy jo kuplia ja porista. Kaivosten on tuotettava, aurinkokennojen ja reaktorien kuplittava ja robottitehtaiden tuotettava laitteita, joita voidaan käyttää sekä itse että kenties lähettää rahtirakettien paluukyydissä Maahan.

Niin. Jos avaruustutkimus vaatii massia, niin sen asutus vasta hilloa vaatiikin.

Surviving Mars

”Toivottavasti inspiroimme avaruustutkijoita”

Peli suuntaa kaukaiseen avaruuteen ja ammentaa kukkurakaupalla tieteestä ja avaruustutkimuksesta, mutta samalla siirtokunnan kehittäminen pohjautuu valtaosin tämän päivän tieteeseen ja tutkimuksiin Marsin asuttamisen haasteista ja tavoitteista, joskin se astuu monta askelta käytännöllisempään suuntaan puhtaasta tieteen tekemisestä.

Tiimi kertookin tutkineensa kovasti tapoja ja keinoja, joilla Mars voitaisiin joskus asuttaa. Mitä tekniikoita luultavasti tai mahdollisesti käytetään? Millaisia raaka-aineita Marsista löytyy ja millaisia rakennusmateriaaleja siellä voidaan valmistaa? Millaista Mars-betoni on? Miten Marsin maaperästä pumpataan ja eristetään vettä. Millaisilla laitteilla siellä voidaan tuottaa happea, jota tarvitaan ihmisten elossapitämisen lisäksi myös moniin laitteisiin – ja myös avaruusalusten polttoaineeseen. Sillä Mars ei ole suinkaan yksisuuntaisen päätepysäkki, vaan sukkulat kulkevat edestakaisin. Ainakin kun niille piisaa bensaa.

Mutta ei tässä vielä ihan kaikki. Mars-planeettaa pitää siinä sivussa vielä tutkiakin. Luotaimet näkevät mitä näkevät, mutta mitä niiden ulottumattomissa, seuraavan kukkulan takana tai kraaterin pohjalla on?

Tekijät ynnäävätkin, että ”tavoitteenne on tutkia Marsia mahdollisimman pienillä ihmishengen menetyksillä”, mikä antanee vähän vihjettä tulevasta. Vaaratonta se ei ole ja mistäs sitä tietää, mitä kaikkea Marsista oikein löytyykään.

Tekijät eivät vielä tässä vaiheessa kertoneet voiko pelaaja törmätä myös outoihin elämänmuotoihin, mutta voi olla, että Marsin mysteerien kohdalla on pistetty Tieteen aapinen kiinni ja avattu tieteiskirjallisuuden kaappi.

Surviving Mars

Suuri haaste oli myös luoda uskottavan ja kiinnostavan näköinen Mars, planeetta, joka on sopivan muukalaismainen, mutta kuitenkin ihmisten odotukset täyttävä. Ja houkutteleva. Pitäähän uuden kodin viehättää sekä pelaajia että sinne muuttavia uudisasukkaita. Niinpä peliin on haettu etenkin 1960-luvun tieteiskirjoista tai ajan retrofuturismista lainaavia tyylejä ja värejä, jotka tuovat samalla myös omaa säväytystään.

”Pidimme kovasti myös Futuraman ja The Jetsonsin tyylistä, jotka osaltaan innoittivat taiteilijoitamme. Mutta samalla meidän piti olla myös käytännöllisiä, jotta pelin rakennukset ja maisemat toimisivat myös pelillisesti. Niinpä meidän lähestymistapamme retrofuturismiin on tietyllä tapaa myös moderni ja ennen kaikkea positiivisen rohkea, avaruuden tutkimukseen positiivisesti suhtautuva.”

”Toivomme, että jonain päivänä joku Marsiin astuva ihminen muistaa, että tämä matka alkoi siitä yhdestä pienestä pelistä, silloin kauan sitten”, Gabriel Dobrev ynnää.

”Se on unelmamme.”

Ja se on kaunis unelma.

Loppukaneettina tiimi ynnäsi vielä, että Paradox oli Survivingin kohdalla oikein hyvä yhteistyökumppani. Firmat ovat tunteneet toisensa jo kauan, mutta nyt molempien visiot osuivat hyvin kohdalleen. Molemmille on tärkeää luoda Survivingista tasokas simulaatio, joka tukee jo alusta lähtien modaamista ja toimii suoranaisena alustana pelaajien mielikuvitukselle. Ehkä Surviving Mars on – jos tähdet vain paistavat kirkkaasti – on jonkinlainen lähtöpiste Haemimontin kokonaiselle uudelle manageri- ja rakentelupelien sarjalle.

Päämääränä tähdet!

 

Surviving Mars

 

Muropaketin uusimmat