Uusimmat

Googlen tekoäly julisti sodan StarCraftille – DeepMind haastaa tulevaisuudessa myös ihmispelaajat

11.08.2017 11:51 Muropaketin toimitus

Google aikoo opettaa DeepMind-tekoälylleen StarCraft II:hta. Aiemmin DeepMind on peitonnut muun muassa maailman parhaan Go-pelaajan.

Tähän mennessä ihmispelaajia haastavia tekoälyjä on nähty lähinnä lauta- ja korttipeleissä, kuten shakissa, tammessa, Gossa sekä pokerissa. Nyt Google ja tämän kehittämä tekoäly DeepMind on kuitenkin julistanut sodan ihmispelaajille myös paljon aiempia monimutkaisemmassa StarCraft II:hdessa, raportoi Wired.

Yhdessä Blizzardin kanssa Google aikoo hyödyntää koneoppimista ja opettaa DeepMindille StarCraftiä yli 65 000 arkistoidun pelin avulla. DeepMind tulee oppimaan myös tulevaisuudessa pelattavista pelaajien välisistä otteluista. Toisin kuin tekoälyt yleensä, ei DeepMind tule kuitenkaan saamaan epäreilua etua ihmispelaajiin verrattuna.

StarCraft tulee olemaan tekoälylle reilusti vaikeampi tehtävä verrattuna vaikkapa Go-lautapeliin. Siinä missä Gossa tekoäly voi nähdä kaikki vastustajan käytettävissä olevat siirrot, vallitsee StarCraftissä ”epätäydellinen informaatio”, eli on vihollinen piilossa. Myös StarCraftin monimutkaisuus on haaste tekoälylle: Gossa pelilaudalla voi olla yhteensä noin 10170 erilaista sääntöjen mukaista asetelmaa, samalla kun StarCraftissä asetelmiä voi olla ainakin 10270.

Pelin oppimisen lisäksi voittaakseen ihmispelaajia tulee StarCraft-tekoälyn kehitellä strategioita, jotka nojaavat tietokonepelaajan vahvuuksiin, kuten multitaskaukseen. Tutkijoiden mukaan kuluu kuitenkin ainakin viisi vuotta, ennen kuin DeepMind kykeen osoittamaan voimansa ihmisiä vastaan.