Uusimmat

Grand Theft Auto V on maailman menestyneimpiä pelejä – nyt ennustamme, millainen GTA VI:sta tulee

10.06.2018 08:00 Tuukka Hämäläinen

Rockstar Gamesin modernin klassikkopelin Grand Theft Auto V:n julkaisusta on pian kulunut jo täydet viisi vuotta. Koska pelin seuraajasta ei toistaiseksi liiku muuta kuin epämääräisiä huhuja, esittää toimittajamme viisi valistunutta veikkausta siitä, millainen peli GTA VI voisi olla.

Grand Theft Auto V ilmestyi alun perin Xbox 360:lle ja PlayStation 3:lle syyskuussa 2013. Nyt, vajaat viisi vuotta myöhemmin, se on saatavilla myös PC:lle, PlayStation 4:lle ja Xbox Onelle, ja samalla pelistä on muodostunut yksi historian myydyimmistä. Tuoreimman tiedon mukaan GTA V on myynyt järjettömät yli 95 miljoonaa kappaletta. Sitä korkeampiin myyntilukuihin ovat pelihistoriassa yltäneet ainoasttaan Minecraft (2011) sekä Tetriksen (1984) eri versiot yhteenlaskettuna.

GTA V:n kerrotaan olevan jopa olevan Yhdysvaltain historian myydyin peli.

Vuosien varrella moni asia on muuttunut, niin GTA:ssa kuin pelimaailmassakin, mutta yksi asia on varma: Grand Theft Auto VI:n julkistaminen on lopulta vain ajan kysymys.

Mutta kuinka seurata maailman yhtä maailman menestyneimmistä peleistä? Mihin suuntaan sarjaa voi kehittää vieraannuttamatta pelaajia, mutta tarjoten samalla jotain uutta?

Esitämme tässä artikkelissa ”valistuneita arvauksia” siitä, mihin suuntaan Rockstar Games voisi hittipelisarjaansa viedä. Kaikki veikkauksista eivät ehkä sovi edes yhteen, mutta sehän ei estä spekuloimasta…

Online- ja yksinpelin yhdistelmä

Verkkopelien yhä suurempi suosio on ollut merkittävimpiä muutoksia sitten GTA V:n ilmestymisen. Ja Grand Theft Auto Online on tietysti ollut osa tätä mullistusta.

GTA Online on myös ollut järjettömän suosittu. Sen tuotot ovat jatkaneet kasvuaan, vaikka pelillä alkaa olla jo ikää. Vaikuttaa siis selvältä, että Rockstar tulee jatkossa panostamaan yhä voimakkaammin verkkopelaamiseen.

Koska tarinallinen yksinpeli on kuitenkin aina ollut GTA-pelien sydän, tullaan tätä tuskin hylkäämään jatkossakaan. Vaikuttaakin mahdolliselta, että GTA VI tulee yhdistämään yksinpelin ja online-moodinsa yhdeksi, enemmän tai vähemmän saumattomaksi kokemukseksi.

Niin sanottuja jaetun maailman pelejä ollaan kehittämässä yhä enemmän, ja esimerkiksi Visceral Gamesin tulevan Star Wars -pelin on kerrottu seuraavan Bungien kehittämien Destiny-pelien viitoittamalla tiellä. Tämä voisi olla ilmeinen ja toimiva suunta myös GTA:lle, mikä liittyy seuraavaan kohtaan.

Games as Service

Monien pelien kohdalla puhutaan nykyään ”games as service” -periaatteesta. Tämä tarkoittaa lyhyesti ilmaistuna, että pelejä ei enää nähdä kerran ostettavana, valmiina tuotteena, vaan palveluna, johon tuodaan tasaisesti uutta sisältöä laajennusten ja tapahtumien kautta kuukausien ja vuosien edetessä. Sisältö voi olla maksullista tai ilmaista. GTA Online on jo mennyt tähän suuntaan jatkuvilla päivityksillään, ja GTA VI voisi viedä palvelumuotoisuuden vielä pari askelta pidemmälle. Samalla games as service -malli voisi ratkaista GTA V:n DLC-ongelman.

Monet eivät sitä ehkä enää muista, mutta GTA V:lle lupailtiin aikoinaan myös tarinallista lisäsisältöä yksinpelin puolelle. Näinhän tehtiin aikanaan myös Grand Theft Auto IV:n (2008) kanssa, joka sai kaksi suurta, tarinallista DLC-pakettia.

Toisin kuitenkin kävi. GTA V:n yksinpelilaajennus kuopattiin kaikessa hiljaisuudessa, eikä pääpeliin ole tarjottu mitään uutta, siinä missä GTA Onlineen ilmestyy jatkuvasti tuoretta sisältöä uusien ajoneuvojen ja pelimoodien muodossa. Sulauttamalla yksin- ja verkkopelin toisiinsa Rockstar voisi GTA VI:ssa tarjota lisäsisältöä koko pelaajakunnalle, mikä näkyisi varmasti myös tuloissa. Tämä saisi nimittäin myös yksinpelaajat palaamaan yhä uudelleen pelin pariin.

GTA V ja GTA Online ovat myös osoittaneet sen, kuinka pitkä elinkaari studion pelillä voi olla. Ei siis tunnu kaukaa haetulta, että sarjan seuraava peli tehtäisiin lähtökohtaisesti palvelumuotoiseksi, pitkän tähtäimen alustaksi. Jos joku sarja voisi toteuttaa Destinyn aikanaan pöhistyn ”kymmenvuotissuunnitelman”, se olisi GTA.

Immersio viedään pidemmälle

GTA-sarja siirtyi kolmiulotteiseksi vuoden 2001 Grand Theft Auto III:n myötä, ja GTA V:n voi nähdä pohjimmiltaan saman pelityylin kulminaationa. Vaikka GTA V on toki edistyneempi kuin 12 vuotta vanhempi edeltäjänsä, ovat monet pelin elementit aikalailla ennallaan.

Esimerkiksi tehtävät ovat GTA V:ssä yhä selvästi muusta pelistä erillisiä osia. Myös päätarinan tehtävät ja sivujuonteet erottaa helposti toisistaan. Viitteitä muutokseen on kuitenkin nähtävissä jo syksyllä ilmestyvässä Red Dead Redemption 2:ssa, ainakin ennakkotietojen mukaan.

RDR 2:ssa Rockstar on luvannut lisätä erityisesti pelikokemuksen saumattomuutta, ja esimerkiksi tehtävien kerrotaan tulevan vastaan ”orgaanisesti keskustelujen kautta”. NPC-hahmojen ja pelihahmon välillä pitäisi myös olla entistä enemmän vuorovaikutusta. Vielä ei ole tarkempaa tietoa siitä, kuinka nämä uudistukset on käytännössä toteutettu, mutta GTA VI:n voisi arvella vievän samaa linjaa yhä pidemmälle.

Yksi mahdollinen tapa lisätä uppoutumista pelimaailmaan olisi lisävapauden tarjoaminen pelin tarinassa ja pelihahmon valinnoissa. GTA V tarjosi jonkin verran vaihtoehtoja, mutta pääasiassa tarina eteni kuitenkin lineaarisesti. GTA VI saattaa hyvin lähteä entistä rohkeammin avartamaan myös valinnanvapautta.

Kasuaalipelaajat otetaan huomioon

GTA Onlinen massasuosion vuoksi voisi kuvitella, että GTA VI suunnataan entistä tietoisemmin rikospelisarjan veteraanien ohella myös satunnaisemmille pelaajille. GTA V:ssä oli jo vastaavia piirteitä, kuten mahdollisuus ohittaa haastavalta tuntuva tehtävä, jos siinä epäonnistuu pari kertaa peräkkäin.

Koska Rockstar epäilemättä toivoo GTA VI:n ylittävän suosiossaan heittämällä edeltäjänsäkin, on fiksu ratkaisu tehdä pelin aloituskynnyksestä suhteellisen matala, ja tarjota samalla reilusti sekä helpompaa että haastavampaa sisältöä.

Toivottavasti tämä ei kuitenkaan tarkoita vain sitä, että päätarinan tehtävistä tehdään turhan helppoja ja kaikesta muusta vaikeampaa. Helposti lähestyttävän pelin voi rakentaa myös orgaanisemmin, menettämättä yhtään syvyyttä.

Pelattava naishahmo

GTA V:n suurimpia uudistuksia oli se, että sarjan pelissä oli ensi kertaa kolme pelattavaa hahmoa: Michael, Trevor ja Franklin (kuvassa yllä). Useamman pelihahmon järjestelmä saikin paljon kiitosta, ja se toi monipuolisuutta pelikokemukseen sekä tarinankerrontaan, mutta toistaiseksi on vaikea sanoa, tuleeko GTA VI jatkamaan samalla linjalla. (Etenkin kun RDR 2 ei, arvauksista huolimatta, seurannut tässä suhteessa GTA V:n jalanjäljissä.)

Se kuitenkin vaikuttaa mahdolliselta tai jopa todennäköiseltä, että GTA VI sisältäisi viimein pelattavan naishahmon. Naisella voi tietenkin pelata GTA Onlinessa, mutta sarjan muissa peleissä ei pelattavia naishahmoja ole nähty.

Merkit kuitenkin osoittava tähän suuntaan. Herättämistään kohuista huolimatta GTA-sarja on selvästi pyrkinyt olemaan edelläkävijä monessa suhteessa, ja laajentamaan myös hahmojen monimuotoisuutta. Sarjassa on nähty esimerkiksi kaksi mustaa päähenkilöä, eli Franklin ja GTA: San Andreaksen (2004) pelihahmo CJ, sekä serbialainen maahanmuuttaja Nico Bellic, joka oli GTA IV:n päähahmo. Sarja on siis jo aiemmin pyrkinyt jossain määrin rikkomaan rajoja.

Rockstar ei varmasti ole myöskään ollut sokea pelimaailmassa viime vuosina käydylle runsaalle keskustelulle naishahmojen representaatiosta peleissä, ja niille pikkumaisille raivareille, joita pelattavat naishahmot ovat vielä tänäkin vuonna herättäneet esimerkiksi Battlefield V:n julkistuksen kohdalla. Siksi voisin vaikka lyödä vetoa, että GTA VI tulee sisältämään ainakin yhden pelattavan naishahmon.

Se vasta olisikin provokaatio Gamergate-huutelijoille, jos pelin AINOA pelattava hahmo olisi nainen. Ja Rockstarhan ei ole koskaan pelännyt provosointia…

Grand Theft Auto V on saatavilla PC:lle, PlayStation 3:lle, PlayStation 4:lle, Xbox 360:lle ja Xbox Onelle. Pelin sisältämän GTA Onlinen tukeminen on lopetettu vanhemman sukupolven konsoleilla, mutta PC:llä ja nykyisellä sukupolvella se toimii entiseen malliin. Pelistä julkaistiin myös keväällä uusi Premium Online Edition, jonka sisällöstä uutisoimme aiemmin.

Tuukka Hämäläinen

"Olen kirjailija ja toimittaja, joka on avustanut Muropakettia vakituisesti vuodesta 2016 alkaen. Juttuja kirjoittelen pääasiassa pelipuolelle, mutta myös leffapuolella voi nimeni näkyä. Pidän eniten seikkailupeleistä, joissa voi edetä hiippailemalla, enkä koskaan lakkaa puhumasta Jurassic Parkista ja Metal Gear Solidista. Olen vannoutunut konsolipelaaja, jonka suosikkipelejä ovat esimerkiksi Outer Wilds, Death Stranding ja The Last of Us Part II."

Muropaketin uusimmat