Haastattelu: Call of Duty: WWII:n tekijät halusivat sotapelistä realistisen aina zombeja myöten

05.11.2017 09:01 | Tuukka Hämäläinen | 4067

Call of Duty: WWII pyrkii kuvaamaan toista maailmansotaa realistisesti – silloinkin, kun taistellaan natsizombeja vastaan. Muropaketti tapasi Sledgehammer Gamesin pelikehittäjät Lontoossa.

Call of Duty -sarja palaa tänä vuonna juurilleen, sillä kuten sarjan varhaiset pelit, sijoittuu perjantaina ilmestynyt Call of Duty: WWII toiseen maailmansotaan. Asialla on Modern Warfare 3:sta (2011) ja Advanced Warfaresta (2014) tunnettu Sledgehammer Games, jonka toinen johtaja ja perustaja Glen Schofield on iloinen, että videopeleissä voidaan käsitellä rankkojakin aiheita.

– Yritämme koko ajan saada videopelit herättämään enemmän ja enemmän tunteita, Schofield kuvailee.

– Käytimme tämän pelin kohdalla aiempaa enemmän aikaa tarinaan, ja meillä oli kolme kertaa suurempi tiimi työstämässä sitä.

Merkittävä ero muodostuu jo aikakaudesta: Modern Warfare kuvasi mahdollisimman tarkasti nykyhetkeä, Advanced Warfare yritti ennustaa tulevaa, mutta WWII katsoo kauas historiaan.

– Nyt saimme tutkia yksityiskohtia asioista, jotka tapahtuivat yli 70 vuotta sitten. Se oli aivan erilainen luova haaste kuin aiemmissa peleissä. Uskon, että huolellinen taustatutkimus tulee näkymään pelissä.

Aitoa maailmansotaa

Call of Duty WWII:ssa seurataan yhdysvaltalaisia sotilaita Normandian maihinnoususta aina sodan viime hetkille asti. Kun Sledgehammerin kehittäjät lähtivät tekemään peliä toisesta maailmansodasta, eivät he Schofieldin mukaan halunneet kierrellä vaikeitakaan aiheita, kuten rasismia ja holokaustia.

– Yritimme tehdä sen kunnolla, emmekä loukata ihmisiä. Uskon, että niiden yksityiskohtien kertominen on tärkeää, ja uskon myös, että ihmiset ovat tarpeeksi kypsiä ymmärtämään sen.

Uudessa Call of Dutyssa seurataan sotilasjoukkoa läpi monien tunnettujen taisteluiden ja toisen maailmansodan käännekohtien. Schofieldin mukaan kaikki pelin taistelut ovat todellisia, ja pelissä on panostettu aitouteen.

– Jotkin tapahtumista kestivät tietysti kaksi viikkoa tai kolme kuukautta, ja me kuvaamme niitä 25 minuutissa kullakin tasolla, joten joudumme tietysti tiivistämään todellisuutta.

– Uniformut, pelissä käytetty kieli, varusteet ja kaikki on niin aitoa, kuin suinkin pystyimme. Jos joku löytää pelistä virheen, niin emme yksinkertaisesti tienneet sitä.

Kauhua ja eläviä kuolleita

Aiemmista Call of Duty -peleistä tuttu Zombies-moodi on mukana myös WWII:ssa, mutta siinäkin matkustetaan nyt historiaan. Uusi moodi kantaa nimeä Nazi Zombies: The Final Reich, ja siinä kamppaillaan natsien eloon herättämiä hirvityksiä vastaan.

– Siinä missä Infinite Warfaren Zombies-moodi oli vähän humoristinen ja camp, me menimme täysin pimeälle puolelle.  Kuulostaa oudolta puhua realismista, mutta pyrimme tässäkin aitouteen, Schofield kuvailee.

Zombies-moodin pääkehittäjän Jon Horsleyn mukaan moodissa pyritään maanläheisyyteen, vaikka kyse onkin elävistä kuolleista.

– Voit nähdä, että zombiet on kursittu yhteen, koska niin elävät kuolleet sotilaat jouduttaisiin rakentamaan. Siinä mielessä ne eivät ole yliluonnollisia, vaan mekaanisia, Horsley kuvailee.

Nazi Zombiesissa on myös alusta asti rakennettu uusi tarina, joka ei liity aiempiin Zombies-moodeihin. Vaikka kyse onkin natsizombeista, on tälläkin moodilla juuret todellisuudessa.

– Se kertoo monumenttimiehistä, joita lähetettiin etsimään natsien varastamia rikkauksia. Sankarimme ovat siis ihan tavallisia tyyppejä, jotka tietävät jotain taiteesta. Valitettavasti he löysivät lopulta paljon enemmän kuin varastettuja taideteoksia.

Schofield lisää, että myös Nazi Zombiesista paljastuvaan taustakertomukseen panostettiin runsaasti. Kehittäjät perehtyivät esimerkiksi SS:n historiaan, ja Schofieldin mukaan taustatutkimus näkyy lopputuloksessa.

Näyttelijöistä hioutui yksikkö

Sekä WWII:n kampanjassa että Zombies-moodissa on joukko tunnettuja näyttelijöitä. Kampanjaa tähdittävät muun muassa Transformers-leffoista tunnettu Josh Duhamel sekä monesta elokuvasta tuttu Jonathan Tucker, ja Zombiesin päähenkilöitä näyttelevät muun muassa Ving Rhames ja David Tennant. Kahden moodin roolitus sujui kuitenkin hyvin eri tavalla.

Horsley kertoo, että Zombiesin näyttelijöiden kanssa oli onnea, ja kehittäjät saivat rooleihin haluamansa näyttelijät.

– Olimme erityisen onnekkaita kun saimme Udo Kierin esittämään päävihollista, Horsley toteaa.

Kampanjan kohdalla prosessi oli pidempi.

– Kokeilimme joihinkin rooleihin varmaan viittä-kuuttakymmentä ihmistä, Schofield muistelee.

– Tiesimme haluavamme Josh Duhamelin, koska hänellä oli tietynlainen presenssi. Häntä pyysimme suoraan, ja muihin rooleihin etsittiin sopivia näyttelijöitä kuukausia.

Call of Duty WWII:n kaikki kohtaukset näyteltiin performance capture -tekniikalla, jossa kaikki näyttelijät voivat esittää kohtaukset yhdessä. Schofieldin mukaan viidestä päänäyttelijästä muodostui pitkän prosessin aikana hyviä ystäviä.

– Aloitimme työt näyttelijöiden kanssa noin kahdeksan kuukautta aiemmin kuin yleensä. Kun he tekivät kuvausten myötä enemmän ja enemmän töitä kanssamme, alkoivat he myös viettää aikaa yhdessä, ja heistä tuli hyvin tiivis ryhmä.

– Josh Dhumalista myös muodostui tosi elämässä johtaja, jollaista hän esittääkin.

Tahattoman ajankohtaista

Call of Duty WWII ei ole ainoa uusi peli, jossa kuvataan natseja: myös uunituoreen Wolfenstein: The New Colossus -räiskinnän keskiössä on taistelu natseja vastaan, vaikka kyse onkin vaihtoehtoisesta historiasta. Molemmat pelit ovat siksi yllättävän ajankohtaisia, sillä äärioikeiston ja uusnatsiliikkeiden aktiivisuus ovat nostaneet aiheen jälleen tapetille.

Schofield toteaa, että heiltä on kysytty paljon pelin ajankohtaisuudesta, mutta hänen mukaansa kyse on sattumasta.

– Aloimme tehdä tätä kolme vuotta sitten, ja se vain sattui ilmestymään juuri nyt.

Lue myös:

Ensikosketus pelivideoiden kera: Call of Duty: WWII vakuuttaa tunnelmalla ja Zombies-moodin kauhulla