Haastattelu: Mitä on speedrun-pelaaminen ja mikä siinä pelaajia viehättää?

08.08.2017 12:05 | Tuukka Hämäläinen | 1166

Speedrun-pelaaminen on monelle tuttu ilmiö, jonka näkyvyys mediassa on noussut voimakkaasti viime vuosina. Suomessakin on monia speedrunnereita, mutta harva tietää, kuinka aktiivisesta joukosta on kysymys, ja mikä pikapelaamisessa vetää puoleensa.

Speedrunit ovat monille pelimediaa seuraaville tuttu ilmiö. Myös Muropaketissa uutisoimme tasaisin väliajoin pikapelaajien uusista ennätyksistä ja erikoisista saavutuksista. Vaikka speedrunit eivät ainakaan vielä ole eSportsin kaltaista massaviihdettä, ovat ne nostaneet profiiliaan voimakkaasti viime vuosina.

Speedrun-pelaajat kilpailevat kirjaimellisesti pelien mahdollisimman nopeasta läpäisemisestä, mutta kategorioita on monia jopa yksittäisten pelien sisällä. Esimerkiksi Any%-sarjassa kilpaillaan pelin läpäisystä millä tahansa tulossa, ja All Collectibles -sarjassa taas yritetään kerätä samalla kaikki mahdolliset pelissä keräiltävät esineet. Lisäksi on esimerkiksi bugillisia ja bugittomia speedruneja, sekä monia pelikohtaisia sarjoja.

Tässä esimerkki tuoreesta European Speedrunner Assembly -tapahtuman pikapelisessiosta, jossa suomalaispelaaja peittoaa räiskintäklassikko Halo: Combat Evolvedin (2001) tunnissa ja 19 minuutissa.

Hitman innoitti kokeilemaan speedrunia

Suomessa toimii aktiivinen speedrun-pelaajien yhteisö, jonka toimintaa kokoontuu FinnRuns-tapahtumien ympärille. Haastattelimme yhtä innokasta speedrun-pelaajaa, sekä tapahtumien alkuperäistä järjestäjää speedrun-ilmiöstä.

Speedrun-pelaajat kilpailevat monien pelien parissa, mutta jyväskyläläisellä Konsta Mustosella harrastuksen käynnisti 15-vuotiaana Hitman: Blood Money (2006).

– Blood Money on muutenkin sellainen peli, jota pelataan läpi useita kertoja eri tavoilla, joten tuntui luonnolliselta yrittää läpäistä se vähän nopeammin. Sitten kun asiaan rupesi perehtymään, huomasin, että muutkin ovat yrittäneet pelata sitä mahdollisimman nopeasti, ja omat aikani olivatkin aika hyviä.

Kymmenen vuotta myöhemmin Mustonen on aktiivinen speedrun-pelaaja, joka tunnetaan nimimerkillä TheKotti. Hän striimaa pelejään Twitchissä, julkaisee videoita YouTubessa ja kirjaa tuloksiaan Speedrun.comiin.

Vaikka Suomessa ollaankin, speedrun-pelaajat kutsuvat itseään ”runnaajiksi” ja puhuvat speedruneista. Kotimainen ilmaisu ”pikapelaaminen” on ilmeisesti Muropaketin toimittajan omaa keksintöä.

Mitä speedrunnaaja tarvitsee käytännössä?

Speedrun-harrastus saattaa vaikuttaa ulkopuolisesti hankalalta, mutta se on pohjimmiltaan hyvin yksinkertaista ja käynyt viime vuosina vielä helpommaksi. Konsta Mustonen kertoo alkaneensa alun perin taltioida speedrun-suorituksiaan pelikuvan taltiointiin tarkoitetulla Frapsilla.

– Se vei kuitenkin hirveästi kovalevytilaa, ja viime vuosina striimaaminen on yleistynyt ja tullut paljon helpommaksi. Sen aloittaminen ei vaadi pelaajalta paljon mitään.

Mustosen mukaan speedrun-pelaajat käyttävät useimmiten striimaamiseen OBS:ää (Open Broadcaster Software), ja suoritusten ajastamiseen LiveSplitiä, joka on speedruneja varten kehitetty ajastinohjelma. LiveSplitillä on mahdollista kilpailla suoraan vaikkapa omaa aiempaa suoritustaan vastaan ja nähdä vertailu reaaliaikaisesti.

Myös klassikkopelit ovat suosittuja speedruneissa. Super Mario Bros. -pelin Any%-läpäisyennätys on 4 minuuttia, 56 sekuntia.

Mustonen on vuosien varrella pikapelannut monia pelejä, muun muassa Dark Soulsia (2011), Prince of Persia: Warrior Withiniä (2004), sekä useita Hitman-pelejä.

– Myös Blood Money on kyllä kulkenut mukana oikeastaan koko kymmenen vuotta.

Saavutuksistaan Konsta Mustonen on tyytyväisin Wasteland 2:n (2014) speedrun-suoritukseen. Fallout-sarjan edeltäjänä pidetyn Wastelandin (1988) jatko-osa ei ole suosittu peli speedrun-pelaajien keskuudessa, ja Mustonen saikin toimia pelissä pioneerina.

– Tuntui, että ketään muuta ei kiinnostanut tehdä siitä speedrunia, joten jouduin alusta asti keksimään itse kaikki temput, laskea kuinka paljon voin kantaa aseita ja käydä läpi kaikki pienet yksityiskohdat. Olen aika ylpeä siitä, että sain 50 tunnin roolipelin mahtumaan 50 minuuttiin. Eikä kukaan muu ole vieläkään tietääkseni puuttunut peliin.

Kaikki pelit muuttuvat puzzleiksi

Konsta Mustonen kertoo pitävänsä erityisesti sellaisten pelien pikapelaamisesta, joiden parissa muut eivät ole vielä tehneet ennätyksiä.

– Silloin pääsee tutkimaan peliä eri tavalla ja löytämään sellaista, mitä kukaan muu ei vielä tiedä. Jos pelissä taas on jo satoja juoksijoita, voi olettaa, ettei tule itse enää löytämään paljon mitään uutta.

– Joillekin voi tietysti toimia porkkanana juuri se, että on paljon kilpailua.

Speedrun-harrastajat eivät yleisesti ottaen hyväksy huijaamista, mutta pelin bugeja saa käyttää hyväksi niin paljon kuin pystyy. Siksi pelaajat käyttävätkin runsaasti aikaa erilaisten temppujen ja kikkojen etsimiseen.

– Riippuu ihan pelistä, millaisia juttuja siinä voi tehdä. Hyvin monista peleistä löytyy keino vaikkapa kopioida esineitä loputtomasti tai mennä seinien läpi. Se, miten temput tehdään, voi olla hyvinkin vaihtelevaa.

Wasteland 2:sta Mustonen löysi esimerkiksi tavan kopioida aseita – inventaarion täyteen raketinheittimiä – sekä tavan kulkea estettyjen pelialueiden läpi. Hänen mukaansa erilaisten bugien etsintä voi usein olla kirjaimellisesti pään hakkaamista seinään, mutta toisaalta se on hänelle itselleen speedrun-harrastuksen suola.

– Se tavallaan muuttaa minkä tahansa pelin puzzleksi, jossa ei ole mitään ennalta määrättyä ratkaisua, vaan täytyy itse kehittää kaikki keinot. Se on aina tosi hauska haaste. Pääsee kokeilemaan kaikkea todella tyhmää, kuten että mitähän tapahtuu, jos joitakin toisiinsa liittymättömiä asioita käyttää yhtä aikaa.

Portalia (2007) saatetaan speedruneissa pelata jopa kokonaan käyttämättä portaaleja.

FinnRuns kokoaa Suomen speedrunnerit

Speedrunnaajat eivät kilpaile ainoastaan striimien välityksellä, vaan harrastuksen parissa järjestetään myös runsaasti tapahtumia. Suurimpia ovat kahdesti vuodessa järjestettävät Games Done Quick -tapahtumat, sekä juuri äsken Ruotsissa järjestetty European Speedrunner Assembly.

Molempien tapahtumien striimit keräävät runsaasti katojia, ja molemmat tapahtumat keräävät myös varoja hyväntekeväisyyteen – kesällä järjestetty Summer Games Done Quick rikkoi aiemman ennätyksensä keräämällä 1,7 miljoonaa dollaria Lääkärit ilman rajoja -järjestölle.

Suomessa speedrun-pelaajien yhteisö on jo muutaman vuoden ajan järjestänyt FinnRuns-tapahtumia. FinnRunsin alkuperäisen idean synnyttänyt Ari-Pekka ”carska” Savolainen järjesti ensimmäisen tapahtuman kahden tuttunsa, Teemu ”Nikneim” Oja-Lipastin ja Arttu ”Arzga” Nikkilän kanssa vuonna 2014.

– Ensimmäinen tapahtumamme oli ns. online maratooni, jossa pelaajat pelasivat kotoaan ja vuoroittelivat siitä kuka käyttää kanavaa. Sen jälkeen olemme tehneet vielä neljä muuta maratoonia.

Savolaisen mukaan speedrun-pelaajien määrä on selvästi kasvanut myös Suomessa, mihin ovat vaikuttaneet tapahtumat ja harrastuksen saama huomio mediassa. Edellinen FinnRuns järjestettiin vuoden 2017 Assembly Winter -tapahtuman yhteydessä, ja siellä speedrunnerit saivat runsaasti yleisöä.

– Twitchin kautta FinnRunsia seuraa puolisen tuhatta katsojaa ja paikan päällä vaihtelevasti. Assemblyssa kävijöitä oli pisteellämme tuhansia ja kaikki penkit olivat varattuja käytännössä koko ajan. Meidän pisteemme veti enemmän väkeä kuin esimerkiksi IS:n striimikorneri mikä oli meistä aivan huikea saavutus.

Prey

Vasta toukokuussa ilmestynyt Prey on jo onnistuttu läpäisemään alle seitsemässä minuutissa.

FinnRunsia järjestetään viiden hengen ydintiimillä, mutta apuna heillä on tapahtumissa Savolaisen mukaan useita muitakin. Kuluja kuitenkin kertyy jonkin verran, ja järjestäjät käyttävät omia laitteitaan.

– Assemblyjen kanssa yhteistyö oli aivan loistava tämän suhteen koska he pystyivät tarjoamaan meille erittäin hyvät puitteet ja tämän ansioista tapahtuma olikin teknisesti paras tähän mennessä ollut maratonimme.

Seuraava FinnRuns on tarkoitus järjestää ensi talvena. Savolaisen mukaan speedrun-yhteisössä on suunniteltu isompiakin tapahtumia, mutta toteutusta haittaavat kulut sekä muut speedrun-tapahtumat.

Alla oleva FinnRunsin video on Savolaisen mukaan hyvä esimerkki tapahtumasta niin hyvässä kuin pahassa.

– Kärsimme pienistä audio-ongelmista, mutta saimme kuitenkin hoidettua homman loppuun kunnialla. Tämä oli siitä erikoinen tapaus, että kaksi pelaajaa pelasi vuorotellen lyhyitä pelejä kunnes pelit tai aika loppui kesken.

– Teknisesti tämä oli erittäin kunnianhimoinen projekti, jota toteuttamassa meitä oli neljä ihmistä. Yksi hoiti mikserin takana äänet, toinen hoiti tietokoneella layoutit, sekä infot, kolmas vastasi kamerasta sekä mikeistä ja neljäs juoksi kaikkien pisteiden välillä ja auttoi aina missä tarvittiin.

Katso suoraa videota FinnRuns www.twitch.tvsta

FinnRuns löytyy verkossa Twitchistä, Twitteristä ja Discordista.

Muropaketin uusimmat