Haastattelu: Polka Dot Studio on Suomen pelialan kummajainen, joka tekee pelejä naisille

11.11.2017 20:46 | Tuukka Hämäläinen | 1477

Olesja Marjalaakson johtama Polka Dot Studio tekee jotain uutta mobiilipelien kentällä. Toisin kuin valtaosa studioista, Polka Dot suuntaa pelinsä erityisesti naiskäyttäjille – mobiilipelien pelaajista kun on nykyään puolet tai jopa yli puolet juuri naisia.

Mobiilipelit ovat yhä kasvava markkina-alue, jolla riittää toimijoita myös Suomessa. Mobiilipelien suunnittelussa otetaan kuitenkin huonosti huomioon niiden suurin käyttäjäryhmä, eli naiset.

– Mobiilipelien pelaajista yli puolet on naisia, kertoo Olesja Marjalaakso (kuvassa keskellä), Polka Dot Studion perustaja ja toimitusjohtaja.

Guardian raportoi jo vuonna 2014 Internet Advertising Bureaun tutkimuksesta, jonka perusteella 53% kaikista pelaajista on naisia. Kotimaisen Pelaajabarometri-tutkimuksen (2016) mukaan myös Suomessa yli puolet naisista pelaa digitaalisia pelejä.

– Tästä huolimatta ympäri maailmaa ja Suomessakin studiot ovat miettineet päänsä puhki, kuinka tuoda uusia kokemuksia miespelaajille. Naispelaajia ajatellaan korkeintaan sillä tapaa, että lisätään peliin jotain sosiaalisen pelaamisen ominaisuuksia.

Polka Dotin lähtökohta on täysin toisenlainen: nyt kohderyhmänä ovat juuri naiset. Kun Marjalaakso on esitellyt ideaa peliteollisuuden toimijoille, on paljastunut eräänlainen sokeus, joka vaivaa useita pelikehittäjiä.

– Monet ovat ihmetelleet, miksi rajaamme puolet pelaajista ulos heti kättelyssä. Olen vastannut heille, että miksi he tekevät saman. Kysymys on näkökulmasta, ja sitä voi olla vaikea hahmottaa.

Syy naispelaajien laiminlyöntiin on Marjalaakson mukaan selkeä: kehittäjien itsensä joukossa on olemattoman vähän naisia, sillä videopeliala on erittäin miesvaltainen. Kehittäjät ovat motivoituneempia tekemään sellaisia pelejä, joita he itse haluaisivat pelata. Tämä on Marjalaakson mukaan näkynyt myös Polka Dotin rekrytoidessa työntekijöitä.

Miten pelimieltymykset eroavat?

Polka Dot suuntaa valtaosin tutkimattomille vesille, mutta pari aiempaa menestystarinaakin löytyy:  Covet Fashion- ja Design Home -peleillä menestynyt Crowdstar, sekä Glu Mobile, joka tunnetaan Kim Kardashian: Hollywood -pelistä.

– Molemmat tarjosivat jotain uutta ja uniikkia juuri naisille.

Kyseessä on selkeä markkinarako myös siksi, että aikuiset naiset käyttävät keskimäärin enemmän rahaa mobiilipeleihin kuin miehet.

– On tutkittu, että ”superpelaaja” on noin 35-39 -vuotias nainen. He käyttävät kolme kertaa enemmän rahaa peleihin kuin keskimääräinen miespelaaja.

Jako mies- ja naispelaajiin voi vaikuttaa binääriseltä, ja pelaajakunnilla on totta kai yhteisiäkin tottumuksia ja mieltymyksiä. Kun puhutaan enemmistöistä, nousee kuitenkin esiin selkeitä eroja. Marjalaakso uskookin, että mobiilipelaajista naisilla on hyvin erilainen lähestymistapa peleihin kuin miehillä.

– Siinä missä miehiä motivoi ensisijaisesti kilpailu, motivoi naisia taas kerääminen, settien täydentäminen ja yhteispeli. Molempia yleisöjä puhuttelevaa peliä on vaikea saada toimimaan.

– Naiset ovat myös useammin kasuaalipelaajia. Naisten elämä on usein kiireistä töiden, lasten ja kodinhoidon keskellä. Naisille suunnitellun pelin pitää toimia niin, että kun pelaajalla on sopiva hetki relata pelin parissa, siinä voi tehdä jotain kivaa juuri silloin kun hänelle sopii.

Sukupuolten välinen ero näkyy myös Pelaajabarometrissa. Naisiksi itsensä tunnistavien keskuudessa pulmapelit, simulaatiot ja seikkailupelit ovat suosituimpia, siinä missä miehillä korostuvat aina suosittujen pulmapelien lisäksi strategia- ja ammuskelupelit.

Sosiaalinen media kohtaa dress upin

Olesja Marjalaakson ura pelialalla alkoi vuonna 2005 Digital Chocolatella, jossa ollessaan hän ymmärsi kutsumuksensa tehdä videopelejä.

– Äitiyslomani aikana Digital Chocolate lopetti, joten lähdin mukaan uuteen Appstar-firmaan. Sen perustajat olivat 90-luvulla kehittäneet dress up -nettipeli Star Dollin, jolla oli aikanaan yli 400 miljoonaa käyttäjää. Nyt he halusivat tehdä saman mobiilipuolella.

Appstar ei kuitenkaan ottanut tuulta siipiensä alle, joten pillit laitettiin pussiin. Marjalaakso ei pitkään jäänyt tulevaisuuttaan miettimään, vaan päätti perustaa oman pelistudionsa. Polka Dot keräsi pian alkurahoituksensa kokoon ja aloitti toimintansa keväällä 2017.

Polka Dotin ensimmäinen peli on jo syntymässä hyvää vauhtia. Siitä on olemassa toimiva demo, ja suljettu beta-testaus on nurkan takana. Rajoitettu julkaisu on suunnitelmissa vuoden 2018 ensimmäiselle neljännekselle.

– Lähdimme tekemään dress up -peliä, mutta keksimme yhdistää siihen sosiaalista mediaa muistuttavan käyttöliittymän. Lopulta olemme luomassa uudenlaista pelityyppiä, eräänlaista some-peliä, jossa dress up toimii mekaniikkana.

Studion esikoispeli muistuttaa läheisesti Instagramia, jossa kuvien ja videoiden sijaan jaetaan kuvia pelihahmosta eri asusteilla, meikeillä ja kampauksilla. Pelissä eteneminen perustuu tykkäysten keräämiseen, ja tarjolla tulee olemaan tuhansien asusteiden valtava valikoima.

– Tavoitteena on kohota pelissä influenceriksi ja saada kymmeniä miljoonia seuraajia.

Vaikka peli muistuttaa sosiaalista mediaa, ei vapaa kommentointi ainakaan soft launch -vaiheessa ole mahdollista, sillä se edellyttää moderointia.

Muotimaailman syklit

Polka Dotin peli tulee seuraamaan muotimaailmaa, jossa mallistot uusiutuvat kolmen kuukauden välein, neljästi vuodessa. Tarjolla olevat vaatteet ja asusteet jäljittelevät tosimaailman vaatteita, ja peliin saatetaan tulevaisuudessa tuoda myös oikeita vaatemerkkejä saataville rajoitetun ajan mainosdiilien kera. Peliin tulee myös erilaisia kausittain vaihtuvia haasteita ja tehtäviä, ja uusiutuvat muotimallistot pitävät pelin jatkuvasti tuoreena.

– Muotimaailman kolmen kuukauden syklit sopivat hienosti ajatukseen pelistä palveluna. Tavoitteenamme on myös, että peliin lisätään uusia vaatteita päivittäin.

Pelistä tulee lukemattomien muiden mobiilipelin tapaan F2P-peli, jossa voitot kertyvät mikromaksuista. Esimerkiksi hiustyylejä ei kuitenkaan voi suoraan ostaa, vaan oikealla rahalla voi lunastaa vain sattumanvaraisia tokeneita, joita ansaitaan myös itse pelissä.

Kaikki vaatteet kuuluvat kuitenkin ilmaiseen pelisisältöön. Ansaintamalli perustuu erottumiseen joukosta erilaisilla lisämausteilla.

– Esimerkiksi hiustyylit, meikit, filtterit ja erilaiset koristeet ovat kaikki tokeneilla lunastettavaa sisältöä.

Kunnianhimon puutteesta Polka Dotin kehittäjiä ei ainakaan voi syyttää. Talouselämän keväisessä haastattelussa Marjalaakso ennusteli julkaisua seuraavalle vuodelle miljoonan euron liikevaihtoa, mutta jo nyt heillä on moninkertainen arvio.

– Ensimmäisen vuoden liikevaihtotavoite on 10 miljoonaa.

Haastattelun pelikuvat ovat peräisin Polka Dotin vielä keskeneräisestä pelistä.