UUSIMMAT

Haastattelu: Rage saa jatko-osan, jota harva enää odotti – Tapasimme pelin kehittäjän ja kysyimme, miksi Rage 2 tehtiin

07.04.2019 09:30 | Tuukka Hämäläinen

Ensi kuussa ilmestyvä Rage 2 on vain löyhästi jatkoa Id Softwaren vuosien takaiselle räiskintäpelille. Pelisuunnittelija Tim Willits kertoi Muropaketille, kuinka uutukainen eroaa monista kilpailijoistaan.

Bethesda Softworks julkisti viime keväänä Rage 2:n, joka on jatkoa Id Softwaren vuonna 2011 ilmestyneelle open world -räiskinnälle. Harvempi varmaan osasi odottaa pelille jatkoa, eikä pelin ympärillä ainakaan vielä tunnu olevan valtavaa hypeä. Pääsimme testamaan peliä ennakkoon Lontoossa, ja tapasimme samalle Id Softwaren pelisuunnittelijan, Rage-pelien pääkehittäjän Tim Willitsin. Hän kertoi, kuinka peli syntyi yhteistyössä ruotsalaisen Avalanche Studiosin kanssa, ja millä tapaa Rage 2 eroaa monista muista postapokalyptisista toimintapeleistä.

Ensimmäisestä Rage-pelistä on kulunut jo useampi vuosi, eikä moni odottanut pelille jatko-osaa. Mistä peli sai alkunsa ja miksi se ilmestyy juuri nyt?

– Ragella on aina ollut erityinen paikka sydämessämme. Ensimmäinen peli ei kuitenkaan jo teknologiankaan takia ollut kovin avoin – eri alueet piti esimerkiksi ladata erikseen ja ajaminen oli tavallaan erillään FPS-toiminnasta. Nyt meillä oli mahdollisuus käyttää Apex-teknologiaa ja työskennellä Avalanche Studiosin kanssa, jolla on kokemusta open world -peleistä, ja pystyimme toteuttamaan Id-tyylisen räiskinnän oikeasti avoimessa pelimaailmassa. Se tavallaan toteuttaa ensimmäisen pelin antaman lupauksen.

Olette kertoneet, että Rage 2 ei ole varsinainen jatko-osa, vaan itsenäinen peli. Millainen suhde peleillä on toisiinsa?

– Ne sijoittuvat samaan maailmaan. Wellspringin kaupunki on yhä olemassa, ja John Marshall, Loosum Hagar ja Dr. Kvasir ovat ennestään tuttuja hahmoja. Siirsimme peliä kuitenkin tarkoituksella pitkälle tulevaisuuteen, jotta se pärjää omillaan. En halua pelaajien ajattelevan, etteivät he voisi pelata tätä, koska eivät pelanneet edellistäkään. Siitä ei siis tarvitse huolehtia. Mutta jos pelasit ensimmäistä peliä, voit huomata yhteyksiä.

Peleillä on siis yhteisiä tapahtumapaikkoja. Kuinka paljon niillä on yhteistä, ja onko Rage 2:n maailma suurempi?

– Paljon suurempi. Osat maailmassa ovat samaa, mutta otimme joissakin asioissa vapauksia. Esimerkiksi Wellspringin ympäristö on mystisesti muuttunut. Maailmassa on siis paljon samaa, mutta ei se täysin ennallaan ole.

Kuten sanoit, Id Software ja Avalance kehittävät Rage 2:ta yhteistyössä. Kuinka tähän päädyttiin?

– Olemme aina olleet Avalanchen faneja, ja he ovat olleet meidän fanejamme. Kun he saivat Mad Maxin (2015) valmiiksi, he olivat sopivasti vapaina, ja me olimme etsimässä yhteistyökumppania Rage 2:lle. Heillä oli sopiva teknologia ja samanlaisia kiinnostuksenkohteita. Ja he myös pitivät Ragen universumista, koska siihen ei liittynyt oikein mitään rajoituksia. Saatoimme tukea luovuutta enemmän kuin normaalien lisenssipelien kohdalla.

On paljon postapokalyptisia open world -pelejä. Miten Rage 2 erottuu joukosta?

– Ajoimme tarkoituksella ympäristöjä kauemmas niin sanotusta postapokalyptisesta tyylistä. Kutsuimme sitä post-postapokalyptiseksi, koska pelimaailmasta löytyy metsiä ja soisia maastoja, eivätkä ihmiset kamppaile eloonjäämisestä. Yritimme myös käyttää enemmän väriä. Rage sekä Mad Max olivat molemmat todella ruskeita – ja onhan meillä Bethesdalla se toinenkin postapokalyptinen peli, josta yritimme ottaa etäisyyttä, koska peli itsessään on  hyvin erilainen. Pelin persoonallisuus ja Id-tyylinen räiskintä erottavat sen rusehtavista selviytymismaailmoista.”

Kuinka pitkä arvelet pelin olevan, jos pelaaja läpäisisi vain päätehtävät?

– Sitä on vaikea arvioida, koska kukaan ei ole oikeasti tehnyt sitä. Peliä testanneet ovat käyttäneet paljon enemmän aikaa pienissä osissa peliä kuin olisin odottanut. Sanoisin, että jos Rage 2:n läpi kiirehtii, tulee missaamaan kokonaisen pelin. Kannustankin pelaajia lähtemään vain rohkeasti tutkimaan pelimaailmaa ja löytämään asioita. Tekipä maailmassa mitä tahansa, sillä ansaitsee Project-pisteitä, ja niillä saa uusia ominaisuuksia auki. Joten jos rynnistää pelin läpi, ei pelaaminen tule olemaan yhtä hauskaa.”

Kuinka lineaarinen peli Rage 2 on?

– Pelin ensimmäinen tehtävä on eräänlainen tutoriaali. Mutta sen jälkeen saa vain ohjeeksi puhua yhdelle kolmesta päähahmosta, Marshallille, Loosumille tai Kvasirille. Kaikki siitä eteenpäin on pelaajasta itsestään kiinni. Rage 2 eroaa monista muista open world -peleistä myös siinä, että monissa peleissä täytyy läpäistä jokin alue, jotta saa toisen alueen auki. Meidän pelissämme voit mennä vapaasti minne vain, mutta kannattaa pitää silmällä alueiden vaikeustasoja. Jotkut paikat voivat osoittautua liian haastaviksi omalle tasolle.

Rage 2:een ei tule moninpeliä, mutta olette luvanneet joitakin sosiaalisia elementtejä. Voitko kertoa mitään niistä?

– Meille tulee leaderboardeja, ja sen sellaista – ja yksi sosiaalinen juttu, jota emme ole vielä julkistaneet. Julkaisun jälkeen luvassa on myös sekä maksullista että ilmaista sisältöä. Yritämme saada pelille aikaan pitkän hännän, koska pelimoottori on niin mukava, ja pystymme sen ansiosta lisäämään asioita nopeasti suoraan pelimaailmaan.

Rage 2 ilmestyy 14. toukokuuta PC:lle, PlayStation 4:lle ja Xbox Onelle. Ensituntumamme pelistä voit lukea tästä.

Muropaketin uusimmat