Haastattelu: Washington D.C. on liekeissä pian ilmestyvässä The Division 2:ssa, mutta USA:n tapahtumiin peli ei ota kantaa

03.03.2019 08:50 | Tuukka Hämäläinen

Perjantaina 15. maaliskuuta ilmestyvän The Division 2:n pääkehittäjä Mathias Karlson kertoo Muropaketin haastattelussa, mikä oli kehityksen mieleenpainuvin bugi ja kuinka pelin endgame-kokemusta on parannettu.

Tom Clancy’s The Division (2016) on saamassa jatkoa maaliskuussa. Muropaketti pääsi testamaan peliä ennakkoon upeasti lavastetussa promotapahtumassa Pariisissa. Samalla haastattelimme pelin pääkehittäjää, Massive Entertainmentin Mathias Karlsonia, joka kertoi The Division 2:n kehityksestä.

The Divisionissa seikkailtiin New Yorkissa pandemian romahdutettua yhteiskunnan. Minne ja milloin The Division 2 sijoittuu?

– The Division 2:ssa siirrymme ajassa eteenpäin seitsemän kuukautta. Viemme pelaajan New Yorkin lumisilta kaduilta keskelle Washington DC:n kuumuutta. Siellä tulee kesäisin todella kuuma. Peli käynnistyy, kun pelaajan luoma hahmo ja monet muut The Divisionin agentit saavat hätäkutsun ja tulevat selvittämään, mitä on tapahtunut.

Mitkä ovat suurimmat muutokset siirtyessä The Divisionista pelin jatko-osaan?

– Kun olemme tehneet saman tiimin kanssa edellisenkin pelin ja pyörittäneet sitä useamman vuoden, olemme oppineet paljon ja kehittäneet peliin runsaasti uutta sisältöä, jonka voimme tuoda nyt myös jatko-osaan. Kokonaan uusia asioita ovat esimerkiksi Raid-tehtävät, jotka kruunaavat loppupelin. Ne ovat todella haastavia ja ainutlaatuisia tehtäviä. Olemme myös lisänneet peliin klaanit, ja uudistaneet Dark Zonen kokonaan jakamalla sen kolmeen eri alueeseen. Dark Zone on uniikki osa The Divisionia, ja tiedämme, etteivät kaikki pitäneet sen PvP- ja PvE-sekoituksesta. Halusimme säilyttää sen hardcore-pelaajille, mutta tehdä Dark Zonesta samalla hieman kutsuvamman ja vähemmän pelottavan kokemuksen koko pelaajakunnalle. Lisäksi olemme tehneet suuria parannuksia avoimeen pelimaailmaan. Loimme järjestelmän, joka synnyttää paljon liikettä eri ryhmittymien ja siviilien keskuudessa. He oikeasti toimivat erilaisissa rooleissa ja yrittävät löytää asioita ja vallata alueita. Ja siitä syntyy mahdollisuuksia pelaajille.

 Miten olette parantaneet The Divisionin endgame-kokemusta?

– Kaikkein tärkeintä meille on The Division 2:ta kehittäessä ollut se, että tekemistä on koko ajan enemmän. Kulkemalla maailman halki pelaaja avaa eri ominaisuuksia ja jaostoja niin, ettei kokemus tunnu siltä, että pelin kuluttaa sitä pelatessaan ja lopussa on vain vähän tehtävää jäljellä. Peli todella koko ajan laajenee. Endgamen alussa esittelemme kokonaan uuden ryhmittymän nimeltä The Black Tusks. He tulevat mukaan pelimaailmaan, muuttavat kaiken ja tuovat uudenlaisia tehtäviä. Lisäsimme myös spesialisaatiot, joissa hahmoille voi valita erikoisalan loppupelissä. Näitä on aluksi tarjolla kolme, ja lisäämme julkaisun jälkeen kolme lisää.

Peli sijoittuu Washington DC:n keskustaan, ja olette toteuttaneet pelialueen 1:1-koossa. Kuinka todenmukaisia ympäristöt ovat?

– Olisi valetta väittää, että maailma on sataprosenttisesti todenmukainen, mutta se on erittäin lähellä. Pelialue ei vastaa koko kaupunkia, mutta se on todella suuri alue, noin 20 prosenttia suurempi kuin alkuperäisen The Divisionin kartta. Olemme kehittäneet Snowdrop-pelimoottorillamme uutta tekniikkaa, joka käyttää samaa dataa kuin GPS-laitteet. Näin pystyimme nopeasti rakentamaan kaupungin peruskartan, jota pelimaailmasta vastaava tiimimme voi sitten alkaa muokata. Jos tunnet DC:n tosimaailmasta, osaat suunnistaa pelissä. Ja jos pelattuasi menet sinne, osaat varmasti löytää tiesi oikeaan paikkaan.

Peli on juuri ollut beta-testauksessa, ja pyritte tarjoamaan mahdollisimman bugittoman kokemuksen. Onko kehityksen aikana kuitenkin ollut joitakin mieleenpainuvia pelibugeja?

– Muistan erityisesti yhden hauskan. Pelimaailmassa tavattavat eläimet päätyivät vahingossa käyttämään samoja animaatioita ihmisten kanssa, joten ne kävelivät pystyssä. Se oli aika hervotonta.

The Division -pelit kantavat Tom Clancyn nimeä, kuten monet Ubisoftin pelit. Mikä The Divisionin yhteys on edesmenneeseen kirjailijaan?

– The Division on täysin originaali tarina Tom Clancyn universumissa. Hänen tuotannostaan tärkein innoittaja on se tosimaailman tausta, jossa tapahtuu jotakin, mikä tuntuu todella uskottavalta. Se on melkein epämukavaa, koska tuntuu siltä, että tuohan voisi tapahtua oikeasti vaikka huomenna. Tilanteeseen voi helposti samaistua. The Divisionissa on myös tärkeää, ettei se ole postapokalyptinen peli. Se on kriisitilanteen keskelle sijoittuva peli, jossa on toivoa muodostaa uusi normaali ja korjata tilanne.

Peli sijoittuu Yhdysvaltoihin, jossa eletään parhaillaan aika myrskyisää aikaa, ja taustallasi olevassa kuvassakin roihuaa DC:n hallintorakennus The Capitol. Mikä on The Divisionin suhde todellisuuteen?

– Pelien tekemiseen menee paljon aikaa, ja tämän pelin kehittäminen alkoi useita vuosia sitten. Se ei kommentoi sitä, mitä tällä hetkellä tapahtuu, vaan se muodostaa oman versionsa meidän maailmastamme.

Tom Clancy’s The Division 2 ilmestyy 15. maaliskuuta PC:lle, PlayStation 4:lle ja Xbox Onelle. Alta näet pelin trailerin.