Haastattelu: PlayStation 4:n zombiseikkailu Days Gone kertoo tarinan, mutta tarjoaa pelaajalle paljon vapautta
Tällä viikolla ilmestyvä Days Gone vie pelaajat raivotautisten ”freakereiden” kansoittamaan, postapokalyptiseen maailmaan. Bend Studion vanhempi animaattori Emmanuel Roth esittelee Muropaketille PlayStation 4:n seuraavan suuren open world -pelin.
PlayStation 4:n pitkään kehitetty avoimen maailman toimintapeli Days Gone ilmestyy viimeinkin tulevana perjantaina. Muropaketti tapasi aiemmin keväällä SIE Bend Studion animaattorin Emmanuel Rothin, joka kertoi pelin kehityksestä.
Koska Days Gonea kuitenkin on lykätty useampaan kertaan ja moni saattaa olla unohtanut koko pelin, annamme Rothin itsensä selittää, mistä olikaan kysymys.
Kuinka kuvailit Days Gonea pelaajalle, joka ei ole kuullutkaan siitä aiemmin?
Roth: ”Days Gone on ison luokan toimintapeli, joka sijoittuu avoimeen pelimaailmaan. Meillä on myös suuri tarina kerrottavana. Se on kertomus prätkäkuski Deaconista, joka yrittää toipua rakkaan ihmisen menetyksestä. Deacon on ystävänsä kanssa pandemian jälkeisessä maailmassa, missä kaikki yrittää saada sinut hengiltä, ja hän etsii hyvää syytä pysyä elossa.”
On monia postapokalyptisia open world -pelejä, ja tänäkin vuonna ilmestyy uusia. Mikä erottaa Days Gonen joukosta?
Roth: ”Se on yhdistelmä useita asioita. Ensinnäkin, Days Gone on tarinavetoinen peli. Meillä on voimakas tarina, mutta se sijoittuu avoimeen maailmaan, jossa pelaajat voivat seikkailla vapaasti ja etsiä uusia tarinoita.
Toiseksikin, vaikka pelin maailma on postapokalyptinen ja jotain pahaa on tapahtunut, vaara syntyy tartunnan saaneiden olentojen lisäksi myös ihmisistä, sekä omista päätöksistäsi siinä, kuinka haluat edetä. Pelimaailmamme on myös kaunis Pacific Nortwestin alue, jossa on vuoria ja jokia, mutta se on myös todella varallinen.”
Olette kertoneet, että pelissä on monia eri tapoja suorittaa tehtävät. Voitko kertoa enemmän tästä?
Roth: ”Se on merkittävä osa Days Gonea, ja kutsumme sitä dynaamiseksi pelimaailmaksi. Se muuttaa olennaisesti pelikokemusta. Kaksi pelaajaa voi olla samassa paikassa, mutta kokea aivan eri asioita.
Esimerkiksi sää vaikuttaa ajamiseen, ja sade voi houkutella paikalle vihollislauman (swarm). Tai kun liikut tiellä, kimppuusi voi hyökätä susia tai voit vaikka joutua väijytykseen. Kaikkiin tilanteisiin voi päätyä tietämättä etukäteen mitä odottaa. Pelaajan kannattaa olla älykäs ja miettiä paras tapa lähestyä kutakin tilannetta.”
Onko pelin tarina lineaarinen vai voiko sen etenemiseen vaikuttaa?
Roth: ”Days Gonessa on haarautuva tarina, mutta kyse ei ole mistään monivalinnoista. Haluamme kertoa tietyn tarinan, mutta sitä voi lähestyä eri suunnista.
Kun liikut maailmassa, näet eri tarinamerkkejä, mutta voit lähteä suorittamaan niitä missä vain järjestyksessä. Se on pelaajasta kiinni. Mutta meillä on iso tarina, tiedämme kuinka se päättyy ja haluamme ohjata pelaajat siihen pisteeseen.”
Kuinka pitkä peli on, jos keskittyy vain päätehtäviin?
Roth: ”Olemme sanoneet, että se on noin 30 tuntia, jos etenet määrätietoisesti. Mutta tuohon aikaan ei mahdu sivutehtäviä, vihollisten pesien tuhoamista tai tarkistuspisteiden tutkimista. Kehotamme pelaajia kokeilemaan kaikkea mahdollista ja löytämään enemmän tarinaa, mikä auttaa myös etenemään pelissä.”
Mikä oli päätehtäväsi johtavana animaattorina?
Roth: ”Se muuttui moneen kertaan, koska kehitys kesti niin kauan. Alussa keskityin pelisisältöön, ja vaikkapa pelihahmon ja vihollisolentojen liikkumiseen. Johdin myös motion capture -kuvauksia peliä varten.
Sen jälkeen siirryimme välivideoihin. Meillä on pelissä yhteensä kuusi tuntia välivideoita, ja teimme ne melkein kaikki performance capture -tekniikalla.”
Teittekö Bend Studiolla jotakin aivan uutta animaatioiden suhteen tätä peliä varten?
Roth: ”Emme olleet ennen käyttäneet varsinaista performance capture -tekniikkaa. Uncharted: Golden Abyssia (2011) varten tallensimme näyttelijöitä, mutta emme kuvanneet kasvonliikkeitä samalla. Nyt suunnittelimme kaiken etukäteen, joten tunsimme kohtauksen ja tallensimme näyttelijäsuoritukset ja kaiken samalla kertaa. Pelitilassa taas ihan uutta olivat vihollislaumat, eli swarmit.”
Saivatko näyttelijät paljon vapautta kohtauksia esittäessään?
Roth: ”Sitä pitäisi melkein kysyä ohjaajiltamme John Garvinilta ja Jeff Rossilta. Mutta luulen niin. Valitsimme Sam Witwerin ja muut taitavat näyttelijämme, koska he ovat hienoja esiintyjiä. Joten uskon, että heille annettiin paljon vapautta.”
Days Gone ilmestyy 26. huhtikuuta yksinoikeudella PlayStation 4:lle. Alta näet pelin trailerin ja voit myös lukea Muropaketin ensituntumat pelin ennakkotestistä.