Uusimmat

Id Softwarella painettiin vuosi ylitöitä, jotta Doom Eternal olisi valmis julkaisuun

22.01.2020 15:39 Muropaketin toimitus

Crunch-kulttuuri elää ja voi hyvin Doom-kehittäjien keskuudessa, vaikka studio yrittääkin kunnioittaa työntekijöiden omia aikatauluja.

”Crunchista”, eli peliteollisuudessa yleisestä ylityöjaksosta ennen julkaisua, on puhuttu paljon viime vuosina. Jotkut studiot ovat irtisanoutuneet julkisesti irti koko käytännöstä, mutta toisten kehittäjien keskuudessa siitä ei ole päästy mihinkään.

Nyt Id Softwaren tuottaja Marty Stratton on myöntänyt, että studiolla tehtiin viime vuonna pitkää päivää, jotta lykätty Doom Eternal saataisiin lopulta valmiiksi.

”Meillä oli crunch melko pahasti päällä melkein koko viime vuoden”, Stratton kertoo PC Gamerin mukaan. ”Se meni vaiheittain. Yksi ryhmä crunchasi, jotta seuraavalle ryhmälle olisi kaikki valmiina.”

Stratton painottaa, että Idillä yritettiin ottaa huomioon kehittäjien yksityiselämä ja kunnioittamaan heidän omia aikataulujaan. Crunch-kulttuuri elää silti, osittain itse työntekijöiden toimesta.

Hiljattain kerrottiin, että esimerkiksi CD Projekt Redillä joudutaan crunchaamaan toden teolla, jotta massiivinen roolipeli Cyberpunk 2077 saadaan valmiiksi edes syksyksi. Vajaa vuosi sitten puolestaan herätti paljon keskustelua paljastus, että Epic Games teetti valtavasti ylitöitä pitääkseen hittipeli Fortnitea yllä.

Kertaalleen lykätty Doom Eternal ilmestyy viimein 20. maaliskuuta PC:lle, PlayStation 4:lle, Xbox Onelle ja Google Stadialle. Ensituntumamme pelistä voit lukea alta.

Matkustimme uuden Doom-pelin perässä Ruotsiin asti, ja kyllä kannatti: ”Doom Eternal on vielä edellistäkin osaa hektisempi ja verisempi”