Uusimmat

Indie-kehittäjät taistelevat kaventuvasta elintilasta pelimarkkinoilla – ”Streamaajien huomio on ainoa toivo”

29.09.2018 19:26 Muropaketin toimitus

Pelimarkkinoille ilmestyy päivittäin uusia indie-pelejä, eikä pelaajilla riitä aikaa tai rahaa kaikkien uusien teosten kokeiluun. Nykyisin streamaajista on tullut indie-kehittäjien mahdollisuus saada pelille näkyvyttä.

Indie-pelien markkinat ovat räjähteneet viimeisten vuosien aikana käsiin. Siinä missä vielä Indie Game: The Movien julkaisun aikoihin Steamissa julkaistiin 20 peliä viikossa, tulee nykyään uusia pelejä yli 20 päivässä. Kehittäjien ja pelien onkin jatkuvasti vaikeampaa taistella kaventuvasta elintilasta pelimarkkinoilla.

Deconstructeamin ”Gods Will Be Watching” oli yksi indie-pelien onnistujista vuonna 2014 ja se alkoi tuottaa voittoa jo ennakkotilausten yhteydessä. Sen sijaan studion uudempi ”The Red Strings Club” onnistui kääntymään voitolliseksi vasta useiden kuukausien jälkeen.

”Aiemmin riitti, että teit jotain ennennäkemätöntä tai jotain tuttua mutta todella hyvin. Nyt pelien täytyy olla sekä innovatiivisia että korkeatasoisia”, keroo Deconstructeamin Jordi de Paco Kotakun haastattelussa.

Ongelmana on, etteivät kehittäjät taistele enää pelkästään siitä, onko pelaajilla varaa maksaa uudesta pelistä. Suurempi haaste on, että Forniten tai Overwatchin kaltaiset supersuositut pelit vievät pelaajilta kaiken vapaa-ajan. Siksipä indie-peleille ei riitä enää peliaikaa.

Nykyään streamaajista onkin tullut indie-studioiden elämänlanka ja mahdollisuus erottua saturoituvilla markkinoilla. Esimerkiksi Enter the Gungeonin menestys johtuu pitkälti siitä, että NorthernLionin, Markiplierin ja Lyricin kaltaiset isot streamaajat antoivat roguelite-pelille reippaasi ruutuaikaa.