Jättipeli Star Citizenin kehittäjät haastettiin oikeuteen pelimoottorin vaihtamisesta

14.12.2017 09:12 | Muropaketin toimitus

Kaikkien aikojen suurimman joukkorahoitusbudjetin keränneen Star Citizenin kehittäjät on haastettu oikeuteen. Crytek syyttää Cloud Imperium Gamesia lisenssisopimuksen rikkomisesta.

Jättipeli Star Citizenin kehittäjästudio Cloud Imperium Games on saanut oikeushaasteen. Crytek on nostanut studiota vastaan syytteen siitä, että he luopuivat CryEngine-pelimoottorin käytöstä pelissään.

Maailman suurimman joukkorahoituksen kerännyt Star Citizen piti alunperin kehittää CryEnginellä, mutta kuten kerroimme vajaa vuosi sitten, päätti studio lopulta vaihtaa pelimoottoria Amazon Lumberyardiin. Crytekin mukaan kyseessä oli sopimusrikkomus, kertoo PC Gamer, sillä Cyrtek antoi alunperin pelimoottorinsa kehittäjien käyttöön alennettuun hintaan sillä ehdolla, että heidän pelimoottorinsa saa näkyvyyttä pelin markkinoinnissa.

Ongelmat alkoivat syytteen mukaan jo ennen vaihtoa Lumberyard-moottoriin, sillä jo ainakin vuoden 2016 syyskuussa tuottaja Chris Roberts sanoi julkisesti, että CryEngineä kutsuttaisiin Star Citizenin kehityksessä Star Engineksi. Jo tämä oli epäilemättä ristiriidassa alkuperäisen sopimuksen kanssa, ja pian kehittäjät sitten poistivat CryEnginen tiedot kokonaan pelin markkinointimateriaalista.

Lisäksi Crytek väittää, että CIG rikkoi sopimusta myös julkaistessaan Star Citizenin yksinpeliosan Squadron 42:n itsenäisesti. Crytekin mukaan tämä voidaan katsoa itsenäiseksi peliksi, eikä CIG:llä ollut lisenssisopimusta kuin yhteen pelin.

Crytek vaatii haasteessaan vahingonkorvauksia, joiden uskotaan olevan ”merkittävästi suuremmat kuin 75 000 dollaria”. CIG on kutsunut haastetta katteettomaksi ja lupaa taistella sitä vastaan raivokkaasti.

Jo vuonna 2011 kehitykseen siirtyneen Star Citizenin piti alunperin ilmestyä vuonna 2014, mutta tälläkään hetkellä pelillä ei ole virallista julkaisupäivää. Valtavan peliprojektin joukkorahoitusbudjetti ylitti tänä vuonna jo 150 miljoonan dollarin rajan.