UUSIMMAT

Kehittäjät kertovat: Näin Call of Duty -pelien suosittu Zombies-pelimuoto sai alkunsa kymmenen vuotta sitten

03.10.2018 10:00 | Tuukka Hämäläinen

Call of Duty: Black Ops 4:n pääkehittäjä David Vonderhaar kertoi Muropaketille Zombies-moodin erikoisen syntytarinan. Suosittu pelimuoto sai alkunsa sattumalta kuvatusta videosta.

Zombies-moodi on ollut Call of Duty -pelien vakiokalustoa jo usean vuoden ajan, ja haastavalla pelimuodolla on oma, vannoutunut fanikuntansa. Ei siis mikään ihme, että ensi viikolla ilmestyvä Call of Duty: Black Ops 4 panostaa entistä enemmän myös Zombiesiin tarjoamalla heti julkaisupäivänä kolme kenttää suosittuun pelimuotoon.

Muropaketti tapasi aiemmin tällä viikolla Treyarch Studiosin pelikehittäjiä, ja pääsuunnittelija David Vonderhaar kertoi samalla, kuinka Zombies-sai alkunsa. Ensimmäisen kerran eläviä kuolleita tavattiin Call of Duty: World at War -pelissä (2008), jonka julkaisusta tulee pian kuluneeksi kymmenen vuotta.

”World at Waria tehdessä kuvasimme motion capture -pätkän, jossa näyttelijät kävelivät kuin zombiet”, Vonderhaar totesi. ”Oikeastaan sen vuoksi innostuimme lisäämään zombiet peliin.”

”Alkuperäinen Zombies oli periaatteessa tornipuolustuspeli, mutta kyse oli vain easter egg -salaisuudesta. Zombiesin sai auki vasta koko pelin läpäistyään.”

Kymmenen vuotta myöhemmin Zombies-pelimuoto on erottamaton osa kaikkia Call of Duty -pelejä, myös muiden studioiden kehittämiä. Muutos huvittaa Vonderhaaria, joka kuvaa moodin olevan ”tavallaan peli, jota ei olisi koskaan pitänyt tehdä”.

”Elävät kuolleet ja Call of Duty? Eihän se nyt kuulosta järkevältä”, Vonderhaar nauraa.

Julkaisemme ensi viikolla pidemmän haastattelun Call of Duty: Black Ops 4:stä. Peli ilmestyy PC:lle, Xbox Onelle ja PlayStation 4:lle perjantaina 12. lokakuuta.

Alta näet Black Ops 4:n Zombies-pelimuodon trailerin.