Kun pelit valehtelevat: Doom ja neljä muuta peliä, jotka huijaavat pelaajia röyhkeästi – mutta hyvästä syystä

25.05.2020 20:28 | Tuukka Hämäläinen

Monet pelit valehtelevat tavalla tai toisella pelaajille, mutta usein tarkoitus on parantaa pelikokemusta. Listasimme viisi esimerkkiä peleistä, jotka huijaavat omaperäisillä tavoilla.

Pelaajia syytetään usein huijaamisesta, mutta myös pelit voivat huijata. Itseasiassa pelit huijaavat hyvin usein, mutta nämä valkoiset valheet eivät välttämättä selviäisi pelaajille koskaan, ellei niistä kerrottaisi. Joskus kyse on vain pelikokemuksen helpottamisesta, joskus taas huijaamisen takana syvällisempi tarkoitus.

Listasimme viisi esimerkkiä pelien hienoimmista ja ovelimmista huijauksista. Huomatkaahan kuitenkin, että SPOILERIVAROITUS on tässä kohtaa annettu, sillä aihetta ei voi käsitellä paljastamatta pelien salaisuuksia. Teitä on varoitettu.

LUE MYÖS: TOP 10: Näinkin erikoisia hahmoja pääsee videopeleissä ohjaamaan – Veltto penis, vihainen hanhi, pohjaton kuilu…

1. BioShock

Kokeneilla pelaajilla voi olla uskomattomat refleksit, mutta pelien täytyy usein ottaa huomioon myös inhimillinen reaktioaika. Olisi kurjaa, jos peli menisi jatkuvasti metsään pelkästään hitaan reagoinnin vuoksi, ja siksi monet pelit antavat tässä suhteessa armoa pelaajille. Esimerkiksi monissa tasohyppelypeleissä pelaaja voi käytännössä vielä hypätä silmänräpäys sen jälkeen, kun hahmon pitäisi jo pudota rotkoon.

Yksi nerokkaimmista tällaisista tempuista löytyy BioShock-peleistä, ja itse pääkehittäjä Ken Levine paljasti sen muutama vuosi sitten. BioShockeissa tavanomaisimpien Splicer-vihollisten ensimmäinen laukaus menee nimittäin joka kerta ohi pelaajasta. Tämä antaa pelaajalle hieman löysiä, eivätkä nurkan takaa ilmestyvät Splicerit pääse yllättämään niin pahasti.

Levine paljasti asian muutama vuosi sitten suuressa Twitter-ketjussa, jossa kehittäjät jakoivat peliensä salaisuuksia. Samassa ketjussa nähtiin BioShockista myös alla oleva paljastus: elämän ollessa aivan lopussa pelihahmosta tulee pariksi sekunniksi kuolematon, jotta taisteluista tulisi jännittävämpiä.

2. Doom

Vuoden 2016 uusi Doom huijasi samaan tapaan kuin BioShock. Siitä huolimatta, mitä pelin elämäpalkki väittää, ei pelihahmo nimittäin Doomissa ota vahinkoa tasaisesti.

Elämäpalkin ollessa lähes täynnä, osumat vievät Doomguylta enemmän elämää, kun taas elämän ollessa vähissä hän ottaa entistä vähemmän vahinkoa. Tällä tapaa Id Software on skaalannut vahinkoa, jotta pelaajalle tulisi enemmän kokemuksia ”nipin napin selviämisestä” ja äärirajoilla kamppailusta.

Doom ei siis ole aivan rehellinen pelaajan kanssa, mutta tarkoitus on tässäkin tapauksessa hyvä. Tänä vuonna ilmestynyt Doom Eternal saattaa hyvinkin huijata samaan tapaan.

3. Hellblade: Senua’s Sacrifice

Muutama vuosi sitten ilmestynyt, ylistetty toimintaseikkailu Hellblade: Senua’s Sacrifice sisältää toisella tavalla nerokkaan huijauksen. Pelin alkumetreillä nimittäin kerrotaan melko suoraan, että ”elämiä” on tarjolla rajattu määrä. Jokaisen kuoleman kerrotaan kasvattavan sairautta Senuan ruumiissa, kunnes jossakin vaiheessa se ulottuu hänen päähänsä ja koko peli on ohitse.

Lopullinen kuolema on tietysti vakava uhka haastavassa toimintapelissä. Hellbladen kohdalla se vain ei ole totta. Pian pelin ilmestymisen jälkeen paljastui, että peli ei sisällä mitään permadeath-mekaniikkaa, vaan kyseessä on yksinkertaisesti valhe.

LUE MYÖS: Arvostelu: Hellblade: Senua’s Sacrifice on PlayStation 4:lla mestariteos – Xbox One -versio jättää toivomisen varaa

Pelin pääsuunnittelija Tameem Antoniades on myös antanut selityksen oudolle valinnalle. Kehittäjät halusivat herättää pelaajassa samankaltaista epävarmuutta ja pelkoa, kuin Hellbladen käsittelemät mielenterveyden häiriöt aiheuttavat tosimaailmassa. Ideana oli siis herättää pelaajassa huoli siitä, että pelikokemus voi yhtäkkiä katketa, mikä tekee etenkin taisteluista todella kuumottavia kokemuksia.

4. Age of Empires II

Joskus huijaamiseen voi myös olla käytännöllisiä syitä. Kun suositun strategiapeli Age of Empires II:n uusittu Definitive Edition -versio ilmestyi viime vuonna, paljastivat kehittäjät yllättävän asian: alkuperäisen RTS-klassikon tekoäly huijasi jatkuvasti.

Selvää ei ole, millaisin eri tavoin Age of Empires II:n tekoäly huijasi, mutta ainakin sen tiedetään saaneen ylimääräisiä resursseja käyttöönsä. Syy tähän vaikuttaa kuitenkin selvältä: kehittäjät halusivat tarjota pelaajille mahdollisimman paljon pelattavaa ja ylitettäviä haasteita, ja tekoälyn huijaaminen tarjosi tähän mahdollisuuden.

Huomattavaa onkin, että 20 vuotta myöhemmin julkaistu Age of Empires II: Definitive Edition sisältää kokonaan uuden tekoälyn, joka ei huijaa lainkaan, sillä kehittäjien mukaan ”sen ei tarvitse”. Pelien tekoälyt ovat kehittyneet niin pitkälle, että nykyisin voidaan ohjelmoida jo itsestään oppivia tekoälyjä, jotka tuottavat kylliksi haasteita ilman kikkailua.

5. The Longing

Talvella ilmestynyt pieni indiepeli The Longing sisältää valheen jo pelin esittelytekstissä. Eriskummallisen pelin kerrotaan nimittäin kestävän täydet 400 päivää läpäistä, vaikka pelaaja tekisi mitä. Pelin voi periaatteessa vaikka käynnistää vain kerran ja palata reilun vuoden päästä näkemään tarinan loppuratkaisun, mutta 400 päivää siihen pitäisi kulua.

LUE MYÖS: Ensituntumat: The Longing on 400 päivän etanapeli, joka etenee, vaikket edes pelaisi sitä – ”Marginaaliin tuomittu helmi”

Tämä ei kuitenkaan ole koko totuus, ja pelaaja voi kuin voikin vaikuttaa pelikokemuksen kestoon. The Longingissa voi nimittäin esimerkiksi somistaa pelihahmo Shaden kotiluolaa tai jättää pikkuotuksen lukemaan kirjoja, jolloin aika kuluu nopeammin.

Pelihahmo itseasiassa paljastaa asian suoraan repliikissään, kuten alla oleva kuvakin kertoo. Shade nimittäin päivittelee, kuinka ”aika todellakin lentää” lukiessa. Tämän vihjeen tosin tajuaa vain, jos huomaa katsoa yllä olevaa kelloruutua Shaden lukiessa.

Alta voit vielä katsoa Adam Millardin erinomaisen videon, jolla avataan tarkemmin pelien käyttämiä ”huijauksia” ja nostetaan muutaman jo mainitun esimerkin rinnalle muun muassa XCOM 2 ja Alien: Isolation. Millard kyseenalaistaa videolla koko ajatuksen siitä, että pelin pitäisi olla täysin reilu tarjotakseen parhaan mahdollisen pelikokemuksen