Uusimmat

Microsoft ryhtyy kehittämään Xbox-pelejä suoraan pilveen – projektia johtaa kehutun Portalin luoja

27.06.2021 13:02 Muropaketin toimitus

Microsoft on palkannut Portalin luojan ja Google Stadian entisen design director Kim Swiftin edistämään yhtiön pilvipalveluun tehtäviä pelejä.

”Kim auttaa meitä luomaan tiimin, joka keskittyy kehittämään uusia kokemuksia pilveen”, Xbox Game Studiosin julkaisuvastaava Peter Wyse kertoo Polygonille.

Wyse lisäsi, että yhtiön tavoitteena on nimenomaan luoda pilvessä natiivisti toimivia pelejä. Toisin sanoen kyseessä olisi pelejä, jotka pystyisivät hyödyntämään useiden eri palvelinten konetehoja ja suorituskykyä grafiikan ja pelattavuuden luomiseen, joten ne eivät olisi rajoittuneet johonkin yksittäiseen koneeseen tai konsoliin.

Nykyiset pilvipalveluiden suoratoistettavat pelit on nimenomaan suunniteltu nykyisten konsoleiden tai tietokoneiden ehdoilla, joten niiden suorituskykyä ja suunnittelua rajoittavat aina näiden maksimitehot.

Pilvipelejä ei kannata odottaa kuitenkaan ihan hetkeen, sillä niin Wyse kuin Google Stadialla asian parissa työskennellyt pelilegenda Jade Raymond kertoi, ettei moisia nähdä vielä useaan vuoteen.

”Emme tiedä tarkalleen tällä hetkellä, miltä [pilvipelit] näyttävät tai miten niitä pelataan”, Wyze toteaa.