Uusimmat

Obsidianin Xbox One -julkaisupeli kaatui aikanaan Microsoftin suuruudenhulluuteen

11.09.2017 11:50 Muropaketin toimitus

Obsidianin oli määrä kehittää yhdessä Xbox Onen kanssa julkaistava Stormlands. Projekti kuitenkin paisui liian massiiviseksi.

Obsidianin toimitusjohtaja Feargus Orquhard kertoi Eurogamerin haastattelussa, että studion oli alun perin tarkoitus julkaista Stormlands-niminen roolipeli, jonka piti olla eräs Xbox Onen vetonauloista. Projekti kuitenkin peruttiin sen paisuttua liian valtavaksi.

Kolmannesta persoonasta kuvatun Stormlandsin oli tarkoitus olla visuaalisesti erittäin näyttävä hybridi-MMORPG, jonka taistelumekaniikka olisi muistuttanut hieman The Witcheriä. Ideana oli, että Stormlandsissä raidbossit syntyivät kaikille pelaajille samaan aikaan ja ne voitaisiin kukistaa yhteistyöllä yli 40 pelaajan yhteisraideissa.

Idea Stormlandsistä esiteltiin Microsoftille vuonna 2011 melko hyvällä menestyksellä ja projektista tulikin rahallisesti mitattuna suurempi kuin Obsidianin Fallout: New Vegasista tai South Park: The Stick of Truthista. Microsoft kuitenkin toivoi, että pelissä olisi ”vielä jotain enemmän”, joten Stormlandsiin lisättiin jatkuvasti lisää ja lisää ominaisuuksia, jotka hidastivat projektin etenemistä. Microsoft toivomuslistaan kuuluivat muun muassa Kineticin avulla toimiva, äänikomentoihin perustuva neuvottelujärjestelmä.

Microsoft yritti paikata paisuvan pelin ongelmia tuomalla projektiin lisää työntekijöitä, mutta Obsidianin varajohtaja Chris Parkerin mukaan ”joskus työntekijöiden lisääminen vain hankaloittaa projektin etenemistä nopeuttamisen sijasta.” Stormlandsin ongelmana oli myös tiukka julkaisuaikataulu – peli ei saanut myöhästyä, sillä sen oli määrä olla yksi Xbox Onen julkaisupeleistä.

Vuonna 2012 Stormlandsin kehitys katkesi Microsoftilta tulleeseen puheluun, jonka johdosta Obsidian joutui potkimaan ulos merkittävän osan pelikehittäjistään. Urquhartin mukaan Obsidian yritti löytää Stormlandsille julkaisijaa myös esimerkiksi Ubisoftista sekä 2K:sta, mutta kukaan ei halunnut jatkaa projektia. ”Siinä on järkeä – miksi kehittää peliä, jonka toinen julkaisija on jo hylännyt?” Urquhart toteaa.

Nykyään Obsidianilla sujuu kuitenkin hyvin. 175 henkeä työllistävä studio kehittää tällä hetkellä Tyrannyn lisäosaa, Pillars of Eternity 2:ta, Pathfinder-korttipeliä sekä ”erästä muuta” projektia.