Uusimmat

Owlboyn kehittäjät lisäävät bugeja takaisin peliin – syynä pikapelaus

12.07.2017 10:38 Muropaketin toimitus

Pikapelaajien kannalta pelin rikkova bugi voi olla tärkeä ominaisuus.

Pelinkehittäjät luovat pelejä, kun taas pikapelaajien tavoitteena on rikkoa niitä löytämällä bugeja, jotka tekevät pelin läpäisystä tavallista nopeampaa.

Yleensä pelistudiot pyrkivät korjaamaan pikapelaajien löytämät bugit pois peleistä, mikä tekee pelien eri versioissa tehdyistä pikapelauksista vertailukelvottomia. Owlboy-tasohyppelyä kehittävä D-Pad on kuitenkin päättänyt tukea pikapelaajien harrastusta ja studio onkin jättänyt Owlboyhyn pikapelauksen kannalta olennaisia, peliä lyhentäviä bugeja korjaamatta. Kotakun mukaan D-Pad on myös lisännyt Owlboyhyn takaisin osan bugeista, jotka se on poistanut pelistä aiemmin.

Bugien säilyminen tekee pikapelaajat onnellisiksi, mutta tavalliselle pelaajalle tasojen ulkopuolelle joutuminen ei ole hyvä asia. ”On vaikeaa miellyttää molempia yleisöjä”, kertoo peliä kehittävä Henrik Andersen. ”Teimme kompromissin, jossa peli tallentaa automaattisesti checkpointeilla. Lisäsimme valikkoon myös napin, josta pelaajat voivat ladata aiemman checkpointin, mikäli peli jumittuu bugin johdosta.”

Andersenin mukaan D-Pad joutunee kuitenkin korjaamaan osan bugeista tulevaan Owlboyn Nintendo Switch -versioon. Syynä tähän ovat konsoleiden tarkemmat laatuvaatimukset.

Tällä hetkellä Owlboyn pikapelauksen maailmanennätys on 36 minuuttia ja 17 sekuntia.