Age of Empires Online – kolme vuotta myöhemmin

13.02.2014 17:45 | Niklas Isberg

Moni mobiilipeli käyttää mikromaksuja, joilla pelaaja saa käyttöönsä parempia varusteita ja muita etuja. Maksut ovat levinneet myös mobiilimaailman ulkopuolelle, sillä myös Age of Empires Online hyödyntää niitä häikäilemättömästi. Se on tapa rahastaa, sillä nykypelaajat ovat kärsimättömämpiä kuin ennen. Ne ostavat, joilla on varaa tai vanhempien luottokortti. Upotetut rahat eivät kuitenkaan aina kanna loppupeleissä hedelmää, sillä julkaisija Microsoft Studios on päättänyt hylätä uppoavan laivansa.

AoEO julkaistiin vasta kaksi vuotta sitten ja se on tullut tiensä päähän jo nyt. Sen elämänkaari oli suhteellisen lyhyt, sillä Microsoft Studios sulkee peliserverit vuoden 2014 heinäkuussa, samalla kun Games for Windows live –palvelu lopetetaan. Keskustelualueilla on toivottu kovasti mahdollisuutta pelin tietojen siirtämiseen Steamin puolelle, tai edes mahdollisuutta pelata lähiverkossa. Mutta positiivisia vastauksia on turha odotella, sillä päätös on ja pysyy.

Niklas Isberg palasi AoEO:n pariin antamaan sille pienen jälkisilmäyksen ennen kuin peli lopullisesti haudataan.

Lue alkuperäinen arvostelu: Age of Empires Online (PC) 

Tarun loppu

Koska pelillä on ikää vasta kolmisen vuotta, niin pelaajamäärien olettaisi olevan vielä suhteellisen korkealla. Lopetuspäätös on kuitenkin ilmeisesti karkottanut suurimman osan pelaajista, sillä eniten äänessä yleisillä keskustelukanavilla ovat botit. Tosin tämäkin fakta saattaa olla riippuvainen kellonajasta ja serveristä.

Valtaosaa pelaajista järisyttänyt lopettamispäätös julkaistiin syyskuussa. Uusille pelaajille annettiin kuitenkin heti sen jälkeen ilmaiseksi tuhat empire pistettä. Ne takaavat hieman helpotusta, sillä oikeaa rahaa ei voi enää käyttää. Minulle empire pisteitä ei enää sadellut, sillä tutustuin peliin hieman liian myöhään.

Julkaisusta lähtien mukana olleilla pelaajilla on pvp:ssä lievä etulyöntiasema, koska heillä on ollut aikaa ostaa parhaimmat joukot ja varusteet. Parannuksia voi silti vielä hankkia, sillä voittamalla community challengeja pelaaja voi netota itselleen empire pisteitä. Tämä tosin vaatii hieman taitoa, haastettavat pelaajat ovat usein joko tekijätiimistä tai he ovat käyttäneet monia tunteja hiotakseen taitojaan.

Pelin nykyinen asetelma ei ole kovin houkutteleva jos ottaa huomioon epätasapainon niiden pelaajien välillä, joilla on paljon ostettuja joukkoja. Aloitin AoEO:n tarkastelun huonossa saumassa, koska on mahdotonta enää päästä samalle tasolle kovien jannujen kanssa. Se on sinänsä sääli, koska pelin konsepti on mielenkiintoinen ja siinä on monia koukuttavia piirteitä.

Jenkillä vai ilman?

Pvp-arenassa voi haastaa muita kanssapelaajia. Pelin elämänkaaren tässä vaiheessa peliseuraa on vaikea löytää. Yhteistyötilaan on myös todella hankalaa saada kavereita. Mahdollisuuksia tälle on kaksi: tasoni on liian matala tai useimmat pelaajat sijaitsevat Yhdysvalloissa. Kellonaika ja yhteydet eivät tunnetusti sovi jenkkien kanssa yhteen.

Tällä hetkellä suurin kompastuskivi ovatkin juuri serverit ja muiden pelaajien sijainti. On mahdotonta sanoa milloin ja millä serverillä kannattaa olla linjoilla. Omaa serveriään voi kuitenkin vaihtaa, mutta suosittelen seuraamaan keskustelualueita ensin. Kannattaa valita sellainen, jolla pelaajia on vielä enemmän kuin kourallinen.

Matti Myöhäisille tiedoksi, että serverit lukittiin samalla kun uusien pelaajien rekisteröityminen estettiin. Aikaisemmin ostetut fyysiset ja digitaaliset kopiot kuitenkin toimivat servereiden sammuttamiseen saakka. Jos siis olet ostanut pelin ja kaipuu rintamalle on kova, kannattaa omat joukot viedä sotaan nyt tai ei koskaan.

AoEO on kuolemassa, mutta se saatetaan haudan lepoon kunnialla, sillä pelintekijät tukevat sitä vielä. Esimerkiksi halloweenina on mahdollista osallistua community challengeen, josta voi saada itselleen Empire-pisteitä. Challengeja pidetään vähintään kerran kuussa ja niistä ilmoitetaan pelin kotisivujen blogissa. Ne myös streamataan Twitch-kanavalla.  

Age of Empires Online tuntuu edelleen kelvolliselta ja kehityskelpoiselta peliltä, mutta valitettavasti erinäiset Microsoftin päätökset vaikuttivat myös sen tulevaisuuteen. Toivoa sopii, että AoE kuitenkin jatkuu vielä jossain muodossa.

Lisätietoja blogissa:http://ageofempiresonline.com/en/articles/blog-20130916-1

 

Tekijä: Gas Powered Games
Julkaisija: Microsoft
Testattu: HP Compaq 6170b, Windows 7, Intel Core 2 Duo T7500, Mobile Intel 965 Express Chipset Family, 2Gt muistia
Laitevaatimukset: PC, Windows XP, Core 2, 2Gt muistia, 512Mt näytönohjain
Saatavilla: PC
Pelaajia: 1, 2-4 (internetissä)
Pelin kotisivuhttp://www.ageofempiresonline.com
Niklas Isberg

Age of Empires Online (PC) 

Freemium-pelien peruslinjauksen tapaan Age of Empires on oikeasti aika kaukana ilmaisesta. Vaikka pelaamaan pääsee periaatteessa ilmaiseksi, iso osa sisällöstä on lukittu niiltä, jotka eivät suostu raottamaan kukkaronsa nyörejä. Ei siis olekaan yllätys, että demofiiliksestä pääsee eroon vasta, kun on kuluttanut ainakin budjettipelin verran rahaa. Tavallaan se on ymmärrettävää: bisnestähän täällä ollaan tekemässä. Mutta siihen nähden väitteet ilmaisuudesta ovat aikamoista silmänlumetta.

 

Lue myös

Lightning Returns: Final Fantasy XIII -ensikosketus

Thrustmaster T-Flight Hotas X – sama lentotikku PC- ja PS3-lentopeleihin?

Trials Frontier – ei ihan mikä tahansa mobiilipeli

Vuoden 2013 huutavin vääryys: WiiUn kohtalo

Vuoden 2013 paras indiepeli: The Stanley Parable

Vuoden 2013 paras moninpeli: Battlefield 4

Vuoden 2013 yllättävin peli: Tomb Raider

 

Muropaketin uusimmat