Uusimmat

Armored Brigade -strategiapelin tekijä Domen haastattelussa

11.11.2010 15:52 Lasse Haverinen

Esittelimme eilen suomalaisen Juha Kellokosken työstämän strategiapeli Armored Brigaden. Kolmatta maailmansotaa vuonna 1987 kuvaava ilmainen sotasimulaatio on yhden miehen kehitystiimin häikäisevä luomus, joka ei ehkä lumoa visuaaleillaan mutta sitäkin enemmän sisällöllään.

Lasse Haverinen jutusteli pelin tekijän kanssa – miten sotastrategiaa tehdään, mistä se sai alkunsa ja mitä on luvassa.

Oletko jo lukenut Armored Brigade -ennakon? Jos et, suuntaa tänne:

Lue juttu: Armored Brigade -ennakko (PC)

 

Mitä suunnitelmissasi on seuraavaksi Armored Brigadeen? Kenties moninpeli? 

Tällä hetkellä kaikki data on kovakoodattu, ja tarkoitus on siirtää tietokannat ulkoisiin XML-tiedostoihin. Tämä mahdollistaa pelissä olevien yksiköiden ja armeijoiden modaamisen, ja tietysti myös uusien lisäämisen. Henkilökohtaisena tavoitteenani on että jonain päivänä mukana on kaikki tärkein kalusto kylmän sodan ja toisen maailmansodan ajalta.

Toinen tärkeä juttu ovat valmiit skenaariot ja editorit karttojen ja skenaarioiden tekemiseen. Tällä hetkellähän kaikki kartat satunnaisgeneroidaan lennossa. Voi olla, että teen pienen sovelluksen jolla pystyy konvertoimaan satelliittidataa korkeuskartoiksi. Myös jonkinlainen manuaali olisi varsin kätevä. Tähän asti ei ole ollut aikaa kirjoittaa semmoista. Lisäksi uusia ominaisuuksia tulee edelleen, joten sitä joutuisi päivittämään jatkuvasti. Palautteen perusteella käyttöliittymä on kuitenkin sen verran intuitiivinen, että ainakin tämän tyylisiä pelejä pelanneet oppivat systeemin helposti.

Moninpeliä ei näillä näkymin ole suunnitteilla, koska se vaatisi todella paljon työtä, eikä ole varmuutta olisiko pelaajia riittävästi. Moninpelin lisääminen on periaatteessa kuitenkin mahdollista, jos kysyntää on tarpeeksi.  

Milloin Armored Brigaden kehitys alkoi? Millainen visiosi pelistä oli alussa verrattuna siihen missä se on nyt? 

Kehitys alkoi suunnilleen vuosien 2004-2005 taitteessa. Eensimmäinen julkinen versio tuli ulos maaliskuussa 2008. Pyörittelin erilaisia ideoita siitä mitä haluan tehdä, ja päätin että tekisin parannellun version Steel Panthersista.

Vajaan vuoden päästä tulin kuitenkin siihen tulokseen, että vuoropohjaisuus on hieman vanhentunut konsepti tällaiseen simulaatioon. Yksikkö kerrallaan siirtely heksapohjaisella kartalla on jäänne lautapeliajalta. Mielestäni reaaliaikaisuus on huomattavasti parempi systeemi tulen ja liikkeen mallintamisessa. Perinteinen vuorosysteemi on myös todella hidas suuremmissa taisteluissa, kun joka vuoro joutuu siirtämään samat yksiköt uudestaan ja uudestaan. Päätökseen vaikutti myös muutama muu inspiraation lähteenä ollut reaaliaikainen peli.  

Onko peliin modaussuunnitelmia? 

Kuten jo mainitsin, aikomukseni on siirtää kaikki mahdollinen data ulkoisiin tiedostoihin, joita voi muokata millä tahansa tekstieditorilla. Grafiikat ja äänet ovat jo nyt vaihdettavissa.  

Oletko harkinnut jonkinlaisen kampanjamoodin lisäystä, vai pysyykö Armored Brigade yksittäisissä taisteluissa?

Tätä asiaa on tullut mietittyä moneen otteeseen. Kunnon dynaamisen kampanjan tekeminen on kuin tekisi kaksi peliä yhden sijaan. Välillä on ollut kiusaus tehdä simppeli Close Combat -tyylinen joukkojen liikuttelu taktisen tason päälle, mutta haluaisin kuitenkin pitää realismin samassa linjassa taktisen osan kanssa, mikä lisää haastetta huomattavasti.

Sodan läpi seuraava ydinjoukko-osasto, jota päivitetään taisteluiden välillä, ei ole sekään erityisen realistinen ratkaisu. Yksi mahdollisuus on lisätä lyhyehköt operaatiot, joissa pelaajalla on valittavana erilaisia etenemis- ja vetäytymisreittejä, ja tarjolla on avuksi tilanteen mukaan erilaista kalustoa. Pullonkaulana realististen operaatioiden toteuttamisessa on tekoäly. Esimerkiksi on lähes mahdotonta toteuttaa taktisen tason tekoäly, joka osaa suoriutua edes välttävästi jokien ylittämisestä satunnaiskartoilla ja -joukoilla, käyttämällä tykistöä ja savuverhoja silta-ajoneuvojen suojaamiseen ja niin edelleen.

Armored Brigade on nyt jaossa ilmaiseksi. Onko aikomuksesi pitää peli ilmaisena vai muuttuuko se joskus maksulliseksi? 

Yhteistyötarjouksia on tullut useilta sotapelejä julkaisevilta firmoilta. Toistaiseksi olen kuitenkin halunnut pitää sen ilmaisena. Oma motivaationi pysyy jostain syystä korkeammalla, kun saan tehdä releaseja milloin tykkään, sen sijaan että pitäisin projektia pöytälaatikossa piilossa.

Tekemistä on kuitenkin vielä paljon ennen kuin peli on valmis. Toisaalta, julkaisijan kautta tälle projektille saisi enemmän näkyvyyttä. Toistaiseksi mainostamista ei käytännössä ole ollut juuri ollenkaan, lukuun ottamatta satunnaisia mainintoja blogeissa, uutisryhmissä ja keskustelupalstoilla.  

Onko Armored Brigadella mielestäsi jotain esikuvia? 

Tärkeimmät ovat varmaan Steel Panthers, vanhat Combat Missionit, Close Combat, Armored Task Force ja Steel Beasts. Itse asiassa idea on ollut yhdistää näistä parhaat puolet. Olen halunnut tehdä juuri sellaisen pelin jota itse haluan pelata. 3D-grafiikka olisi tietysti kiva, mutta sellaiseen ei oikein ole resursseja. Lisäksi paraskin 3D vanhenee hyvin nopeasti, kun taas 2D on huomattavasti ajattomampaa.  

Minkä tyyppisistä skenaarioista pidät eniten Armored Brigadessa?

Puolustuksen suunnittelu on aina ollut lähellä sydäntä. Pakko tosin myöntää, että suurin osa pelin parissa vietetystä ajasta menee kehittämiseen ja testaamiseen. Yleensä jos pelaan yhden skenaarion niin huomaan monenlaista paranneltavaa, joita sitten täytyy välttämättä alkaa työstämään saman tien.  

Mikä pelissä on mielestäsi parasta?  

Varmaankin se tämänhetkinen perusidea, eli tarjolla on erilaisia taktisia haasteita mahdollisimman historiallisissa ja realistisissa puitteissa. Itse en niinkään kuulu ihmisiin jotka haluavat pelata uudestaan ja uudestaan historiallisia tapahtumia. Olen aina vältellyt pelaamasta purkitettuja ja skriptattuja skenaarioita peleissä, joissa on hyvä satunnaisgeneraattori.

Historiallisissa skenaarioissa on se ongelma, että viimeistään ensimmäisen pelikerran jälkeen tietää mitä on vastassa. Itse koen mielenkiintoiseksi sen että saa kokeilla kartta- ja joukkoyhdistelmiä, olla luova ja testata erilaisia taktiikoita. Juuri tämän takia aloin rakentamaan peliä nimenomaan generoitujen skenaarioiden varaan, mikä on varmaan aika harvinainen tapa aloittaa. Useimmissa peleissä tällainen mahdollisuus tuntuu olevan vain lisämausteena.

Toinen Armored Brigaden vahvuus on sen tekninen keveys. Kartat voivat olla suhteellisen isoja, enimmillään 15 x 15 kilometriä. Tämä mahdollistaa oikeanlaiset etäisyydet moderneille asesysteemeille ja liikkumatilaa on suurellakin joukolla monenlaiselle manööverille. Myös uusien yksiköiden lisääminen ja karttojen/skenaarioiden tekeminen tulee olemaan helppoa. Intuitiivisen käyttöliittymän ansiosta useankin pataljoonan hallinta samanaikaisesti on mahdollista, ilman että homma karkaa lapasesta.  

Mikä osa-alue kaipaa mielestäsi eniten työtä? 

Itse pelattavuus alkaa olemaan melko hyvin purkissa, tosin tekemistä on loputtomasti. Eniten työtä tulee varmaan olemaan tietokantojen täyttämisessä ja karttojen tekemisessä. Grafiikat olisi hyvä tehdä kokonaan uusiksi jossain vaiheessa, mutta se ei tällä hetkellä kuulu prioriteetteihin, ellei AB:sta sitten tule kaupallista versiota.  

Kehität Armored Brigadea pääasiassa yksin. Oletko harkinnut kehitystiimin värväämistä? 

Juurikin sisällön tuottamisessa tulen tarvitsemaan apua. Samoin grafiikoiden osalta, koska itselläni ei ole minkäänlaisia kuvataiteellisia lahjoja. Palautteen lisäksi olen saanut apua ajoneuvojen grafiikoissa, mutta muuten kaikki on käytännössä omaa käsialaani.  

Miten pelaajat ovat ottaneet Armored Brigaden vastaan? 

Palaute on ollut lähes ainoastaan erittäin positiivista, ja parannusehdotuksia on tullut mukavasti. Tekoälyä on kehuttu, ja voinkin sanoa sen olevan kiitettävällä tasolla kun vertaa muihin vastaaviin peleihin. Myös käyttöliittymää on kiitelty virtaviivaiseksi.

Tekijä: Juha Kellokoski

Saatavilla: PC

Pelaajia:  1

Pelin kotisivu: http://www.armoredbrigade.com

Lasse Haverinen

 

Lisää aiheesta

Armored Brigade -ennakko (PC)

Vuosi 1987. Kylmä sota on juuri leimahtanut hehkuvan kuumaksi ja Länsi-Saksan rajavyöhykkeet ovat polttopisteessä, kun Neuvostoliiton panssarikärjet ylittävät rajan. Saksalainen mekanisoitu jääkäriprikaati on asettunut puolustusasemiin läpi yön kestäneen marssin jälkeen. Eteen sijoitettu panssarintorjuntaohjusryhmä ilmoittaa lähestyvistä vihollisen BMP-tiedustelupanssareista.

MILAN-2-ohjukset yskähtävät liikkeelle ja hetkeä myöhemmin kaksi tiedustelupanssaria leimahtaa liekkeihin. Ohjusryhmä saa käskyn vetäytyä, mutta punaisten tulituki on nopeampi. Heitinkranaattien kuuro poistaa ohjusryhmän vahvuudesta. Saksalaisosaston komentaja tietää tämän olevan vasta alkusoittoa kohta alkavalle modernin taistelukentän kuolettavalle konsertille.

Lue myös

Aces High II (PC)

Dragon Age 2 -ennakko (PC, PS3, Xbox 360)

Front Mission Evolved (PC, PS3, Xbox 360) 

Recettear: An Item Shop’s Tale (PC)

Train Model Simulator EEP 5.0 (PC)

Wings of Prey (PC)