Assassin’s Creed Brotherhood -ensikosketus osa 1: päivä muinaisessa Roomassa

19.10.2010 19:23 | Jukka O. Kauppinen

Assassin’s Creed -pelisarja on viehättänyt erittäin monia miljoonia pelaajia – ja ihan syystä. Ubisoftille menestys tosin tuli suorastaan yllätyksenä, sillä molemmat Assassin’s Creedit ovat ylittäneet myyntiodotuksensa moninkertaisesti.

Huikealla menestyksellä voi olla kuitenkin kääntöpuolensakin. Hyvä idea saattaa vesittyä, kun sitä innostutaan lypsämään. Assassin’s Creed II:n tarinaa jatkava Brotherhood onkin ensifiiliksillä hieman ristiriitainen teos. Alkuperäiseen ideaan on lisätty aimo annos uutta ”pelimäistä” sisältöä, joka vie teosta hieman erilaiseen suuntaan. eDome piipahti pelin tapahtumapaikoilla ottamassa selvää miten uusi seikkailu vertautuu edelliseen ja haistelemassa marraskuussa ilmestyvän pelin historiallisia tapahtumapaikkoja.

Lisää aiheesta:

Assassin’s Creed Brotherhood -ensikosketus osa 2: seikkailua vuonna 1500

Assassin’s Creed Brotherhood -ensikosketus osa 3: Jälleenrakenna Rooma, pelaa moninpelimurhahippaa

 

Ladataan alkuun jonkinasteinen uutispommi. Assassin’s Creed: Brotherhoodin nimeämiselle löytyy varsin oiva perustelu. Oikeastaan pelin pitäisi olla nimeltään Assassin’s Creed II: Brotherhood, sillä peli jatkaa suoraan edellisen pelin lopun tapahtumista. Ja mihin se loppuu? Onko Ezio Auditore da Firenzelle varattu vielä lisää seikkailuja? Jatkuuko tarina 1500-luvulla hänen jälkeläistensä silmin? Montako Assassin’s Creed II:n tarinakokonaisuuteen sijoittuvaa peliä Ubisoft suunnittelee?

Assassin’s Creed III -nimi on näet selvästi varattu sarjan seuraavalle ajassa ja paikassa loikkaavalle. Ja tietysti jonkin muun Desmond Milesin esi-isän silmin. 1100-luvulla eläneen Altair Ibn-La Ahadin ja 1500-luvulla elävän Ezio Auditore da Firenzen jälkeen…. Kuka?

Se selviää sitten joskus. Nyt keskittykäämme nykyhetkeen. Brotherhoodiin.

 

 

Lisää upeita pelivideoita eDomen videokanavalta osoitteesta https://www.youtube.com/user/wwweDomenet.

 

 

My name is Desmond Miles. This is my story.

Assassin’s Creed: Brotherhood alkaa kakkososan pelanneiden kannalta tutuissa merkeissä. Olemme Vatikaanissa, joulukuussa 1499. Ezio suorittaa menestyksellisesti tehtävänsä ja palaa kotiin, suvun oman kylään. Kaikki on lopultakin hyvin.

”Se on tehty”, Ezio ynnää.

Ezion perhe on turvassa. Viholliset on tuhottu. Kiva kylän neitokainen lupailee Eziolle viihdykettä huomenna. Sitä ennen, ai jai, oma kultakin sattui paikalle. Voisivatko asiat enää olla paremmin?

Sitten…

Tuho. Vaikka Ezio oli selvinnyt koitoksistaan voittajana, olivat perheen viholliset sittenkin yhä voimissaan. Ja aivan liian lähellä. Kyllä pännisi minuakin, jos lemmenhetki keskeytyy seinän läpi rämähtävään kanuunankuulaan.

Yhtäkkiä Ezion rauha on tipotiessään. Lähes kaikki on menetetty.

Jätän tarinan detaljit tarkoituksella kertomatta. Ehditte kokea ne pelinkin ääressä. Sanotaan vain, että temppeliritarien ja assassiinien välinen sota ryöpsähti uudelle vaihteelle. Loppuunajettu Ezio löytää itsensä  lopulta ikuisesta kaupungista, Roomasta, tammikuussa 1500. Nääntyneenä. Vammautuneena. Täynnä raivoa ja kostonhimoa.

Rooma. Tuo haiseva paskaläävä.

Minulle Assassin’s Creed -pelien lumo on ollut niiden uskottavassa historiankuvauksessa. Ei ole mikään salaisuus, että nautin historiasta. Muustakin kuin toisesta maailmansodasta ja ilmasodasta.

Assassin’s Creedien visuaalisesti uskomaton ja historiallisesti verrattain tarkka – tai ainakin riittävän uskottava – tapa kuvata tapahtumapaikkoja onkin löytänyt minussa hartaan ystävän. Pelaaminen on ollut melkeinpä sivuseikka. Tärkeämpää on ollut se, että tarinan kautta olen voinut nauttia pelimaailmasta. Katsella. Ihailla. Eläytyä. Olla.

Tarinan siirtyminen vuoden 1500 Roomaan onkin sekä huikea että ristiriitainen elämys. 1100-luvun Pyhä maa ja Jerusalem olivat ympäristöjä, joista minullakaan ei ollut oikeastaan kovinkaan tarkkoja etukäteisnäkemyksiä. Vain paljon epämääräisiä mielikuvia historiankirjoista. 1400-luvun lopun Firenze oli puolestaan kaupunki, joka oli tuttu nimeltä muttei olemukseltaan. Firenze oli kuin avoin historiakirja, jolle sivuille peli maalasi kauniin historiallisen kuvan. Kaupungin taustoilla ei loppujen lopuksi ollut niinkään paljoa väliä, sillä pelin historiallisesti tarkka tapahtumakuvaus ja äärimmäisen viehättävä renessanssin aikakausi tarjosivat lähes täydellisen ympäristön.

Mutta Rooma. Rooma, ikuinen kaupunki.

Meillä kaikilla on varmasti valtavan paljon mielikuvia Roomasta. Esimerkiksi historialliset elokuvat ja tv-sarjat, etenkin se eräs tietty Rooma-sarja (tuotanto HBO, BBC, RAI), ovat takuuvarmasti takoneet meille erittäin vahvoja mielikuvia kaupungin historiallisesta olemuksesta. Toisaalta Rooma on enemmän tai vähemmän helposti ja edullisesti tavoitettava matkailukohde, jossa erittäin monet ovat ehtineet käymään.

Sekä historialliset että nykypäivän mielikuvat Roomasta on kuitenkin syytä heittää romukoppaan, sillä vuoden 1500 Rooma on jotain aivan muuta.

Jos keskiaikaa, eli noin vuosien 500-1500 välistä ajanjaksoa, halutaan kuvata jotenkin ytimekkäästä, niin esimerkiksi ”lian, saastan ja tietämättömyyden vuosituhat” olisi varmasti aika lähellä.

Sen lisäksi että tuo aika oli Euroopassa tieteen ja taiteen polkemista, kristinusko polki ihmiset tietämättömyyden ja saastan jäteviemäriin. Joita ei edes ollut, joten ihmiset poljettiin vain ojaan, jos sellaistakaan sattui lähistöllä olemaan. Jos ei, lojukoon keskellä katua kunnes joku raahasi raadon pois.

Niin. Rooma ei ollut todellakaan mitenkään kaunis paikka. Ja siitä pisteet, että pelissäkin se kuvataan monella tapaa ällöautenttisesti. Renessanssi ja myöhemmän ajan kauniit aatteet eivät ole vielä laskeutuneet omien jätöstensä meressä öllöttävään suurkaupunkiin, joka kuvataan rappeutuneena, haisevana ja onnettomana paikkana.

Tämä tulee varmasti yllättämään monet pelaajat, joiden etukäteismielikuvat Roomasta ovat jotain ihan muuta.

Eipä siis ihme, että allekirjoittanutta kiinnosti aivan erityisen paljon vuoden 1500 Rooman kuvaaminen ja tutkimus. Miten tuon hetken Rooma eroaa mielikuvien antiikin Roomasta ja nykypäiväisestä?

Tietysti hyvin, hyvin monella tapaa. Tutkimustyöstä ja detaljeista kuulette tarkemmin tulevissa haastatteluissa, mutta tekijätiimin historialliset analyysit kyllä vaikuttavat. Ihan hirvittävän pilkuntarkkaa historiallisuutta ei kannata odottaa, sillä jos Roomassa on rakenneltu jotain nykyäänkin nähtävää muutama vuosi tai vuosikymmen pelin tapahtumien jälkeen, on se saatettu mallintaa ajallisten siltojen tekemiseksi. Mutta kukapa meistä nyt liian tarkasti viitsisi pilkkua viilata.

Historiallisesta autenttisuudesta on silti pidetty kiinni pikkutarkalla taustatyöllä. Ubisoftilla oli lähemmäs 50 henkilöä pelkästään historiatiimissä tutkimassa Rooman arkkitehtuuria ja selvittämässä kuinka se pitää mallintaa. Apunaan ryhmä käytti niin nykypäivänä otettuja valokuvia kuin aikalaiskuvauksia, luonnoksia, maalauksia ja karttoja. Niiden pohjalta mallinnettu historiallinen kaupunki on varmasti niin lähellä tuon aikaista kuin vain mahdollista.

Niinpä luvassa on sekä elämyksiä että yllätyksiä. Moni suosittu nähtävyys oli vuonna 1500 kuin varjo nykyisestään, kiitos vuosisatojen mittaisen rappeuman ja piittaamattomuuden. Esimerkiksi Colosseumia oli käytetty keskiajalla hautausmaana, minkä lisäksi sen uumenissa asui kaikenlaista joutoväkeä. Julius Caesarin rakentama foorumi oli enimmäkseen hautautunut, nykyisin nähtävistä pylväistä ja rakennuksista oli näkyvissä vain aivan ylin osa, jos sitäkään.

Fyysiseltä kooltaan Rooma on pelissäkin kolme kertaa suurempi kuin Firenze, joten tutkittavaa riittää. Mutta Ezion matka vie hänet myös joihinkin pienempiin italialaisiin kaupunkeihin – sekä Espanjaan.

 

Pelin kuuluisia tapahtumapaikkoja

Colosseum-amfiteatteri

Colosseumin mallinnus on ollut mielenkiintoinen haaste, sillä vuonna 1500 se oli jo aika kamalassa kunnossa. Rakenteet olivat romahdelleet ja valtaisaa rakennusta käytettiin raaka-aineiden lähteenä myöhempiin rakennuskohteisiin. Jos vaikkapa käyt joskus Vatikaanin Pietarinkirkossa, niin kiinnitäpä huomiota lattiaan. Lattian marmori on näet ryöstetty Colosseumista. Aikoinaan Colosseumin käytävät, seinät ja istuinrivit olivat upeasti päällystettyjä, mutta eivät enää, kiitos katolisen kirkon. Rooman valtakunta toi aikoinaan rakennelmaan käytetyt marmorit muun muassa Afrikasta ja Espanjasta, mihin kirkolla ei ollut varaa.

Pelin tapahtuma-aikaan Pietarinkirkko oli jo olemassa – mutta ei vielä sellaisena, kuin paikan nyt tunnemme. Esimerkiksi nykyisen kirkon edessä oleva aukio tehtiin vasta myöhemmin. Niinpä niin Colosseumin kuin Pietarinkirkon mallinnuksessa on jouduttu olemaan hyvin tarkkoja, niin ulkonäkökysymysten kuin holvikaarten ja kulkureittien suhteen.

Pelissä Colosseum toimii erään tärkeän tarinatehtävän näyttämönä. Siellä asuu kaikennäköistä roskaväkeä, mutta paikkaa käytetään myös teatterina. Erään öisen esityksen aikana on luvassa viattoman teloitus, jonka Ezio yrittää estää. Öinen Colosseum tarjoaakin huikean näyttämön: Ezio hiipii rakennuksen varjoissa pysytellen huomaamattomana alhaalla iloitsevilta ihmisiltä. Virheen varaa ei ole, sillä jos joku huomaa hänet, uhri teloitetaan ja Ezio epäonnistuu.

Tämä tehtävä antaa oivallista tuntumaa pelin historiallisuuteen tarkkuuteen, sillä alhaalla esitettävä näytelmä on todellakin esitetty juuri näihin aikoihin juuri tällä paikalla. Näytelmä löytyi vanhoista kirjoituksista, joista Ubisoftin historioitsijaryhmä käänsi sen nykykielelle. Sen jälkeen näytelmä dramatisoitiin uudelleen, jotta se voitiin rakentaa pelin taustalle. Näin yli 500 vuotta vanha teos sai uuden ensi-illan, joskin äärimmäisen erikoisella tavalla.

 

Capitolium (Collis Capitolinus) / Forum Romanum

Rooma on alkujaan rakennettu seitsemälle kukkulalle. Näistä korkein ja tärkein on Capitolium, jolle rakennettiin 1400- ja 1500-luvuilla itsensä Michelangelon suunnittelema rakennuskolmikko. Renesanssipalatsit yhdistyvät keskiaikaisempiin rakennelmiin, peittäen täysin Rooman valtakunnan aikaiset rakennelmat. Nykyään rakennukset ovat museoita, mutta tuolloin ne ovat muun muassa hallinnon käytössä.

Capitolinen viereisessä laaksossa on Forum, joka on tähän maailmanaikaan ehkäpä kaikkien aikojen synkimmässä tilassaan. Alue, jolla Rooman valtakunta ja roomalainen sivilisaatio syntyi ja levisi kaikkialle tunnettuun maailmaan, on sortunut, häväisty ja roskajoukkojen hallussa. Liikkuupa alueella myös roistojoukkoja, joskus myös korkeimman eliitin roistojoukkoja…

Sekä Capitoline että Foorumi ovat tapahtumapaikkoja toisiinsa liittyville tarinatehtäville. Ezio ottaa näissä paikoissa mittaa perivihollisistaan ja näiden kätyreistä.

 

Lisää upeita pelivideoita eDomen videokanavalta osoitteesta https://www.youtube.com/user/wwweDomenet.

 

Pantheon-temppeli

Muinaisten roomalaisten jumalten kunniaksi rakennettu temppeli suljettiin eräässä historian vaiheessa kokonaiseksi 300 vuodeksi. Sitten se otettiin uudestaan käyttöön, joskin tällä kertaa kristilliseksi kirkoksi. Vuosituhannet ovat kuitenkin olleet upealle temppelille helliä, eikä rakennus ole juurikaan muuttunut aikojen saatossa. Tosin muutamaa myöhemmin rakennettua ikkunaa ei pelissä näe.

Brotherhoodissa Pantheon on päänäyttämönä eräässä päätarinaan liittyvässä tehtävässä, kun Ezio jäljittää erästä tärkeää päähenkilöä. Ezion taidot saisivat jopa Hämähäkkimiehen häpeämään, sillä ainoa reitti sisään on rakennuksen katossa oleva aukko. Tällä kertaa seinillä ei ole korvia, mutta katolla sitäkin tarkkaavaisemmat.

 

Castel Sant’Angelo

Rooman ytimessä sijaitseva linnoitus on saanut alkunsa hautakammiona. Keisari Hadrianus rakensi linnakkeen omaksi hautamuistomerkikseen vuonna 139, mutta siitä tehtiin sotilaallinen linnake vuonna 403. Rakennuksesta tehtiin 800-luvulla vankila.

Kuten kuvitella saattaa, on näin upea rakennus kuin luotu pelin pahisten tukikohdaksi. Borgiot kumppaneineen pitävät linnassa orgioitaan ja levittävät pimeyttään Rooman päälle. Suojanaan roistoilla on Paavin oma kaarti sekä ranskalaisia palkkasotilaita.

Pystyykö Ezio selvittämään linnan salat ja puolustuksen? Saako paha palkkansa?

 

Lisää upeita pelivideoita eDomen videokanavalta osoitteesta https://www.youtube.com/user/wwweDomenet.

 

Tältä näyttää vanha Rooma, vuonna 1500, Brotherhoodin muistiinpanojen mukaan. Entäpä se peli? Siihen tutustumme lähemmin Brotherhoodin ensikosketuksen seuraavassa osassa. Luvassa on myös haastatteluja ja nykypäivän maisemia pelihistoriaan vertaavia videoita.

 

Tekijä: Ubisoft
Julkaisija: Ubisoft
Tulossa: PC, PlayStation 3, Xbox 360
Pelaajia: 1, 2-?
Pelin kotisivu: http://assassinscreed.uk.ubi.com
Jukka O. Kauppinen

 

Lisää aiheesta:

Assassin’s Creed Brotherhood -ensikosketus osa 2: seikkailua vuonna 1500

Assassin’s Creed Brotherhood -ensikosketus osa 3: Jälleenrakenna Rooma, pelaa moninpelimurhahippaa

 

Lue myös

Epic Mickey – ensikosketuksessa Disneyn arkistoista ammentava seikkailu

Kohta me kaikki heilutaan telkkarin edessä! – kolumni

Satzuma Missile Launcher tuhoaa kotona, toimistossa ja puutarhassa

Tron: Evolution – ensikosketuksessa kasariklassikon paluu

Vierailu Raren studiolla – miltä pelikonkarien luola näyttää?

Wiikon wanha: Civilization

WiiWare-pelit testissä – mitä kuuluu Wiin latausrintamalle

 

Keskustelu

”Kävikö eDome Roomassas vain voidakseen verrata oikeita paikkoja pelialueisiin?”

Ei toki. Itse peliin sukelletaan seuraavassa osassa. Historiassa sukeltelu vain muodostui oivalliseksi lähtökohdaksi artikkelille.

Waxpax666, aivan mahtavaa :)
Olen ollut Roomassa aiemminkin lomalla ja kieltämättä pelin tapahtumapaikkojen vertailu omaan aiempaan kokemukseen oli huimaa. AC2:n jäljiltä tekisi myös kovasti mennä joskus Firenzeen lomailemaan. Kaupunki oli mukavan kokoinen ja niin sanoakseni helposti hallittavissa. Roomassa etäisyydet ovat aika lailla isommat.

Työstän parhaillaan tähän juttuun liittyviä videomatskuja. ETA 27 min sanoo Premiere tällekin pätkälle. Materiaalia on taas tuhottoman runsaasti, pitää miettiä miten sen tarjoilisi niin, ettei mene joutavaksi hypettämiseksi.

jok

Itse kävin kuukausi sitten Firenzessä ja nyt on mukava vertailla paikkoja AC1:sen pelimaailmaa. Täytyy sanoa että aika vaikuttavaa oli käveleskellä itse niitä katuja ja tunnistaa niitä pelin sisältä. Firenzehän ei juurikan ole siitä hirveästi muuttunut ja tietyt maamerkit on helposti tunnistettavissa edelleen. Muu matkaseurue oli vähän ihmeissään kun kertoilin että tuon kulman takaa tule sitten se piaza jossa on sitä ja tätä. Heh. Pelaaminen avartaa…

Kävikö eDome Roomassas vain voidakseen verrata oikeita paikkoja pelialueisiin?

Upealta näyttää ja myös kuulostaa. Tätä odotellessa..

Muropaketin uusimmat